لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

شورای جهانی طلا: سقوط تقاضای جواهرات، شمش و سکه در ایران


 بازار تهران (عکس از آرشیو)
بازار تهران (عکس از آرشیو)

شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود می‌گوید تقاضای جواهرات و سکه در ایران طی نیم‌سال ۲۰۲۰ به شدت سقوط کرده است.

افت تقاضا، خصوصا در سه ماهه دوم سال - تقریبا معادل بهار سال جاری- چشمگیرتر بوده است که می‌تواند به عواملی مانند بدتر شدن وضعیت معیشتی و افزایش فقر در کشور، همچنین اوج‌گیری قیمت طلا و سکه به خاطر افت ارزش ریال مربوط باشد. همچنین قیمت طلا در بازارهای جهانی و با ارزهای خارجی نیز به شدت اوج گرفته است.

شورای جهانی طلا می‌گوید، خرید جواهرات در ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ کمی بیش از ۲۰ درصد افت داشت، اما در سه ماهه دوم سال که نرخ دلار در ایران به شدت بالا رفت، ۶۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بهار امسال ایرانی‌ها تنها ۲.۵ تن جواهرات خریداری کرده‌اند که کمترین میزان خرید فصلی جواهرات ایرانیان طی بیش از یک دهه گذشته است.

در مجموع در نیمسال ابتدایی سال جاری میلادی ایرانی‌ها ۱۰.۲ تن جواهرات خریده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایرانی‌ها همچنین در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۶ تن سکه و شمش خریداری کرده‌اند که نسبت به دور مشابه پارسال حدود ۲۴ درصد افت نشان می‌دهد.

نرخ دلار از ابتدای سال جاری خورشیدی از ۱۶ هزار تومان به نزدیک ۲۶ هزار تومان در پایان تیرماه رسید، اما در هفته ابتدایی مرداد در پی تزریق حدود یک میلیارد دلار ارز در بازارهای داخلی توسط بانک مرکزی ایران، قیمت دلار به حدود ۲۱ هزار تومان رسید. با اینحال، در هفته جاری دوباره نرخ دلار افزایش یافته و روز پنج‌شنبه به ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان افزایش یافت.

قیمت سکه نیز همراه با نوسانات قیمت ارز افت و خیز داشته است. طی دو روز گذشته قیمت سکه بهار آزادی، هر روز حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و اکنون به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

قیمت سکه بهار آزادی در ابتدای سال ۶ میلیون تومان بود. به عبارتی قیمت سکه از ابتدای سال جاری حدود ۸۰ درصد و قیمت دلار نیز در این مدت حدود ۴۷ درصد رشد داشته است.

علت رشد بالاتر قیمت سکه بهار آزادی نسبت به دلار در بازارهای ایران در این نکته است که قیمت طلا در بازارهای جهانی طی یک سال گذشته تا ۲۵ درصد افزایش یافته و طی روزهای گذشته به یک رکورد تاریخی دست یافت.

روز پنج‌شنبه دوباره رکورد قیمت طلا در جهان تازه شد و هر انس آن به ۱۹۵۴ دلار معامله می‌شود.

منابع: شورای جهانی طلا، سایتهای اختصاصی ارز و طلا در ایران، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG