لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

بهای طلا به بالاترین نرخ در طول تاریخ رسید


رسانه‌ها تشدید تنش دیپلماتیک بین چین و آمریکا و ضعیف شدن دلار همزمان با اوجگیری دوباره کرونا را مهم‌ترین عوامل افزایش بهای طلا دانسته‌اند. (عکس از آرشیو)
رسانه‌ها تشدید تنش دیپلماتیک بین چین و آمریکا و ضعیف شدن دلار همزمان با اوجگیری دوباره کرونا را مهم‌ترین عوامل افزایش بهای طلا دانسته‌اند. (عکس از آرشیو)

قیمت طلا در بازارهای جهانی رکوردی تاریخی ثبت کرد و به بالاترین حد رسید؛ به باور کارشناسان، تشدید تنش بین آمریکا و چین و همچنین تداوم بحران کرونا دو دلیل عمده این افزایش قیمت است.

روز دوشنبه، ششم مرداد، هر اونس طلا در بازارهای مختلف جهانی بین ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۳ دلار خرید و فروش شد و رکورد قبلی را که مربوط به ۲۰۱۱ بود شکست و ۱.۶ درصد از آن بالاتر رفت.

قیمت طلا در روزهای اخیر در بازارهای جهانی همراه با افت و خیز بود اما صبح دوشنبه، در نخستین روز هفته، ابتدا بازارهای آسیایی شاهد افزایش قیمت فلزات گرانبها بودند و سپس این رویداد به بازارهای اروپایی گسترده شد.

عمده‌ترین دلایلی که برای این تلاطم در اقتصاد جهانی ذکر شده بر این استوار است که تشدید تنش دیپلماتیک بین چین و آمریکا از یک سو و ضعیف شدن دلار و اوج دوباره کرونا از دیگرسو، بازارها را به این فکر انداخته است که به جای استفاده از دلار به استفاده از طلا و دیگر فلزات گرانبها روی بیاورند.

به نوشته رویترز، بازارهای اروپایی در روز دوشنبه ابتدا با داده‌های امیدوارکننده از شرکت‌های آلمانی مواجه شدند اما اندکی بعد افزایش نرخ طلا به سراغ آنها نیز آمد.

سهام شرکت‌های مربوط به گردشگری و تفریح حدود ۲.۵ درصد سقوط کرده و سایر زمینه‌های اقتصادی نیز متأثر از بحران‌های اخیر هفته‌ای پر از چالش را پشت سر گذاشته بودند.

اما بجز بحران کرونا، تنش دیپلماتیک بین دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی آمریکا و چین نیز بر تلاطم فعلی اثرگذار بوده است.

از همان هفته گذشته که آمریکا دستور تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون را صادر کرد بازارهای سهام در جهان دچار اضطراب‌هایی شد و تلافی چین، بستن کنسولگری آمریکا در چنگدو، بر این اضطراب‌ها افزود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید واشینگتن و متحدانش برای اینکه بتوانند حزب کمونیست چین را وادار کنند راهش را تغییر دهد باید روش‌هایی «خلاقانه‌تر و جسورانه‌تر» در پیش بگیرند.

به گزارش رویترز، بحران کرونا و ارقام و داده‌های مربوط به آن امیدها در آمریکا را درباره بازپروری سریع اقتصاد کم‌رنگ کرده است. با این حال این امید هست که بسته جدید مشوق‌های اقتصادی تا پیش از تعطیلی تابستانی کنگره به تصویب برسد.

قیمت طلا در بازار ایران نیز افزایش یافته است. روز دوشنبه قیمت هر سکه طلای «بهار آزادی، طرح جدید» به حدود ۱۱ میلیون و سیصدهزار تومان رسید.

XS
SM
MD
LG