لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

چین تهدید کرد که سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان را تلافی می‌کند


الکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا روز یکشنبه به تایوان سفر می‌کند
الکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا روز یکشنبه به تایوان سفر می‌کند

همزمان با آمادگی تایوان برای سفر عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی به این کشور طی چهار دهه اخیر، دولت چین تهدید کرد که سفر وزیر بهداشت آمریکا به تایوان را تلافی خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، این دیدار که روز یکشنبه آغاز می‌شود تنش در مناسبات آمریکا وچین را افزایش خواهد داد چرا که از نظر چین تایوان حساس‌ترین موضوع در مناسبات دوجانبه این کشور با آمریکاست.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز پنجشنبه ۱۶ مرداد گفت، هرگونه اقدامی برای انکار و یا به چالش کشیدن اصل «چین واحد» که تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند، شکست خواهد خورد.

او با اشاره به سفر الکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا به تایوان افزود: «چین این رفتار دولت آمریکا را به شدت تلافی خواهد کرد.»

این مقام دولت چین اگرچه در مورد اقدام تلافی‌جویانه پکن توضیح نداد ولی چین ماه گذشته شرکت تسلیحاتی آمریکایی «لاکهد مارتین» را به دلیل فروش اسلحه به تایوان تحریم کرد.

دولت تایوان ضمن رد انتقادهای چین تاکید می‌کند که پکن در این زمینه حق اظهار نظر ندارد.

دولت آمریکا در سال ۱۹۷۹ به نفع چین مناسبات دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد. اما دولت دونالد ترامپ حمایت از تایوان و فروش تسلیحات به این کشور را افزایش داده است.

وزیر بهداشت آمریکا که قرار است با رئیس جمهور تایوان نیز ملاقات کند با هدف تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصادی و بهداشت عمومی و حمایت از نقش بین المللی تایوان در مقابله با شیوع ویروس کرونا به این کشور سفر می‌کند.

تایوان به دلیل مخالفت پکن که آن را یکی از نواحی چین می‌داند و نه یک کشور مستقل، از عضویت در بسیاری از نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی محروم شده است.


یکی از مسئولان مرکز کنترل بیماری‌های تایوان گفت الکس ایزار و هیئت همراه او قبل از پرواز به سوی تایوان و هنگام ورود به این کشور تست کرونا خواهند داد و فقط در صورتی که نتیجه آزمایش منفی باشد اجازه ورود به کشور را خواهند داشت.

او افزود: «اعضای هیئت آمریکایی باید در طول سفر ماسک بزنند و در مورد نقاطی که می‌توانند بازدید کنند مقررات مشخصی وضع شده است.»

به گفته این مقام بهداشتی تایوان، اعضای هیئت آمریکایی هنگام دیدار با مقامات تایوانی فاصله فیزیکی را حفظ خواهند کرد و برای جلوگیری از احتمال انتقال ویروس از آسانسورهای جداگانه‌ای استفاده خواهند کرد.

دولت تایوان در مقابله با شیوع ویروس عملکرد بسیار خوبی داشته و اقدامات آن از حمایت افکار عمومی برخوردار است.

تاکنون فقط ۴۷۷ مورد ابتلای به ویروس کرونا و هفت مورد مرگ ناشی از این بیماری در تایوان گزارش شده است. اکثر موارد ابتلا مربوط به افرادی بوده که از خارج آمده‌اند و در حال حاضر تعداد اندکی در بیمارستان بستری و یا در قرنطینه هستند.

در مقابل، آمریکا بالاترین رقم مرگ و میر در جهان را دارد و زدن ماسک در این کشور به یک موضوع سیاسی داغ بدل شده و برخی از مردم آن را نقض حقوق و آزادی‌های فردی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG