لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

کرافت: چین و روسیه می‌خواهند به دولتی سلاح بفروشند که حامی شماره یک تروریسم است


سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسیه در یک رژه نظامی در تهران
سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسیه در یک رژه نظامی در تهران

در حالی‌که رویترز به‌نقل از یک دیپلمات چینی می‌گوید خواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «شانس تصویب ندارد»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل می‌گوید مسکو و پکن برای فروش تسلیحات به جمهوری اسلامی لحظه‌شماری می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، شورای امنیت سازمان ملل قرار است ۲۱ مرداد به‌وقت نیویورک قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت‌های مربوط به دادوستد جنگ‌افزار با ایران را بررسی کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش‌های واپسینی برای متقاعد کردن روسیه و چین در پیوند با تحریم‌ها انجام داده‌اند که به‌نظر می‌رسد فرجامی نداشت.

رویترز همچنین از یک دیپلمات چینی نقل کرده که «تمدید تحریم‌ تسلیحاتی ایران در هر شکل آن، از هیچ پایه و اساس حقوقی برخوردار نیست و به تلاش‌ها برای حفظ [برجام] آسیب می‌رساند».

این دیپلمات که نامش فاش نشده گفته قطعنامه آمریکا «بختی برای تصویب شدن ندارد».

چین و روسیه هر دو در شورای امنیت صاحب حق وتو هستند و وتوی هر یک از آن‌ها برای جلوگیری از تصویب هر قطعنامه‌ای کافی‌ست.

از سوی دیگر اما کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل، این دو کشور را هدف انتقاد قرار داده است و می‌گوید آن‌ها باید دسته‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذارند و «با جهان همان طور که هست کنار بیاند».

خانم کرافت در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفته «روسیه و چین منتظر هستند که [تحریم‌ها برچیده شوند] و بتوانند به ایران سلاح بفروشند».

«تصور کنید که ۱۹ اکتبر (زمان پایان تحریم‌ها) از خواب بیدار شده‌اید و تحریم‌ها تمام شده، روسیه و چین قادر خواند شد به ایران سلاح بفروشند، و ایران هم این سلاح‌های مدرن و مرگبار را برای تمامی سازمان‌های تروریستی خود می‌فرستد».

جمهوری اسلامی بارها اتهام حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی را رد کرده‌است.

اما سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرده ایران از نظر آمریکا «دولت شمار یک حامی تروریسم است» و کشورش اجازه نخواهد داد دادوستد تسلیحات برقرار شود: «ما در برابر همه کشورهایی که نماینده آن‌ها در اینجا حضور دارند وظیفه داریم؛ که از آن‌ها حفاظت می‌کنیم و صلح و امنیت را اشاعه خواهیم داد».

در قطعنامه‌ای که در پی دستیابی به توافق اتمی با ایران، در شورای امنیت و در حمایت از «برجام» تصویب شد، تحریم‌های مربوط به خرید و فروش تسلیحات با ایران تمدید شده بود، اما به‌شکل موقت؛ و قرار شده بود در صورت ادامه «برجام» این تحریم‌ها هم مهر امسال پایان یابند.

دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی خارج شده‌است، اما دیگر طرف‌ها در آن باقی مانده‌اند.

کلی کرافت در حساب کاربری خود در توئیتر نیز نوشته «شورای امنیت سازمان ملل باید فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی‌اش به مسائل بنگرد؛ برای آن‌که با جهان همان طور که هست کنار بیاید، نه آن‌طور که دلش می‌خواهد».

او همچنین بار دیگر یادآوری کرده که کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم‌ها هستند.

روز یک‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران درخواست شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «غیرمسئولانه» توصیف کرده بود.

برخی تحلیل‌گران عقیده دارند در صورت وتوی قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌ها، واشینگتن احتمالا رو به «مکانیسم ماشه» می‌آورد و جمهوری اسلامی را به نقض توافق اتمی متهم خواهد کرد.

چنانچه ایالات متحده به‌هر شکلی موفق به فعال کردن این مکانیسم بشود، می‌تواند تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باز گرداند.

منابع: رویترز، فاکس، توئیتر، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG