لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

درخواست شورای همکاری خلیج فارس: تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود


یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس
یکی از نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد از این شورا خواسته است تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود.

خبرگزاری بلومبرگ، روز یکشنبه ۱۹ مرداد، نوشت که این نامه روز شنبه ارسال شده و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در آن، از شورای امنیت خواسته‌اند تا ضمن تمدید تحریم یادشده «هرگونه تدابیر مضاعف لازم را نیز برای جلوگیری از اشاعه بی‌ثبات‌کننده سلاح‌های ایرانی اتخاذ کند.»

بنا بر این گزارش، در این نامه به تدابیری نظیر «مسدود کردن هدفمند منابع و ممنوعیت سفر برای افراد دخیل در تأمین، فروش یا انتقال جنگ‌افزار یا مواد مرتبط به ایران یا از آن کشور به بیرون» اشاره شده است.

در این نامه که از سوی نایف فلاح مبارک الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، ارسال شده همچنین آمده است که «ایران به اشاعه تسلیحات در سراسر منطقه به عنوان بخشی لاینفک از سیاست توسعه‌طلبانه منطقه‌ای خود و مداخله طولانی‌مدتش در امور داخلی کشورهای عربی، از جمله کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس]، ادامه می‌دهد که این، نقض آشکار منشور سازمان ملل است.»

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه، تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌‌یابد.

دولت آمریکا گفته است اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید نشود، به «مکانیسم ماشه» متوسل می‌شود که منجر به بازگشت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خواهد شد.

ایالات متحده چندی است کارزاری را برای جلوگیری از انقضای مهلت این تحریم تسلیحاتی آغاز کرده و در تلاش برای جلوگیری از وتو قطعنامه مربوط به آن از سوی روسیه و چین است.

نامه جدید شورای همکاری خلیج فارس نیز همراستا با این کارزار است و برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در این ارتباط اخیراً سفرهای متعددی به کشورهای خلیج فارس داشت.

کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی که عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند از سه سال پیش بر سر بحران پیش‌آمده بین خود با قطر با عدم انسجام مواجه بودند و نامه روز شنبه یکی از اقدام‌های کم‌سابقهٔ همصدا از سوی این شورا در سال‌های اخیر است.

یک منبع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که این نامه، نخستین بیانیه مشترک قابل توجه است که در سه سال اخیر از سوی این شورا منتشر می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کند.

منابع: بلومبرگ و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG