لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

تداوم اعتراضات بلاروس؛ یک معترض کشته شد


با وجود سرکوب شدید تظاهرات مخالفان الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس، کارگران کارخانه‌های دولتی به اعتراضات پیوستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، معترضان روز پنجشنبه ۲۳ مرداد با تشکیل زنجیرهای انسانی در خیابان‌های مینسک تظاهرات کردند. دو مجری تلویزیون دولتی نیز که در اعتراض به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات استعفا داده‌اند در میان تظاهرکنندگان بودند.

الکساندر لوکاشنکو، مدیر سابق یکی از مزارع اشتراکی از ۲۶ سال پیش رییس جمهور بلاروس بوده و طبق آماری که کمیسیون مرکزی انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد در رای گیری اخیر حدود ۸۰ درصد آراء را به دست آورده و برای ششمین دوره پیاپی رییس جمهور خواهد ماند.


مخالفان، دولت را به تقلب در آرا متهم کرده‌اند و در مقابل، آقای لوکاشنکو معترضان را عده‌ای تبهکار و بیکار و آلت دست قدرت‌های خارجی توصیف و تاکید کرده که سرکوب شدید ادامه خواهد یافت.

همزمان دولت بلاروس تحت فشارهای خارجی شماری از چندین هزار بازداشتی روزهای اخیر را آزاد کرده است. برخی از افرادی که از زندان مینسک آزاد شده‌اند از بدرفتاری ماموران و ضرب و شتم در زندان شکایت دارند.

تعدادی از کارگارن صنایع و کارخانجات دولتی در مینسک که افتخار سیستم اقتصادی مدل شوروی آقای لوکاشنکو تلقی می‌شوند روز پنجشنبه به معترضان پیوستند.

همزمان سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در محل کشته شدن یکی از معترضان شاخه‌های گل قرار دادند که با استقبال و فریاد شادی تظاهرکنندگان روبرو شد.

آقای لوکاشنکو همزمان با تنش در مناسبات با مسکو در پی بهبود رابطه با غرب بوده است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ بخشی از تحریم‌هايی را که به دلیل پرونده بد دولت لوکاشنکو در زمینه حقوق بشر وضع شده بود، لغو کرد. ولی از زمان شروع اعتراضات اخیر و سرکوب شدید معترضان گزارش‌هایی در مورد احتمال از سرگیری تحریم‌ها منتشر شده است. آلمان نیز به طور مشخص از اتحادیه اروپا خواسته حکومت بلاروس را تحت فشار قرار دهد.

از سوی دیگر دولت روسیه روز پنجشنبه در مورد آنچه که آن را تلاش قدرت‌های خارجی برای بی‌ثبات کردن بلاروس توصیف کرد هشدار داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «ما شاهد فشارهای بی‌سابقه کشورهای خارجی بر دولت بلاروس هستیم و به وضوح می‌بینیم که با هدف ایجاد شکاف در جامعه و بی‌ثباتی در امور داخلی یک کشور مستقل دخالت می‌کنند.»

سخنگوی سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان که ظاهرا تحت فشار حکومت بلاروس و به دلیل نگرانی از سرنوشت فرزندانش روز سه‌شنبه به لیتوانی گریخت به خبرگزاری رویترز گفت، خانم تسخانوسکایا قرار است غروب پنجشنبه یک پیام ویدئویی منتشر کند.

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن محکوم کردن بازداشت‌های گسترده در بلاروس آن را نقض فاحش موازین بین المللی حقوق بشر توصیف کرد.

همزمان با آزادی گروهی از زندانیان اعتراضات اخیر خانواده‌ها و دوستان بازداشت شدگان در برابر یکی از زندان‌های شهر مینسک تجمع کردند، ولی سربازان و ماموران پلیس، اجتماع را متفرق کرده و مردم را از مقابل بازداشتگاه دور کردند.

تعدادی از افرادی که امروز آزاد شدند به خبرگزاری رویترز گفتند که در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، آنها را در سلول‌های پر ازدحام نگهداری می‌کردند و حتی غذای کافی به آنها نمی دادند. یکی از آنها گفت که هنگام بازداشت و در زندان در حدی کتک خورده که حالش بد شد و او را به بیمارستان منتقل کردند.

XS
SM
MD
LG