لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

روزنامه‌نگاران اسرائيلی در امارات؛ «فعلا خوش‌بینی و امید حاکم است»


پرچم‌های امارات و اسرائیل در کنار جاده‌ای در شهر ساحلی نتانیا در اسرائیل.
پرچم‌های امارات و اسرائیل در کنار جاده‌ای در شهر ساحلی نتانیا در اسرائیل.

در روزهای گذشته، دوبی میزبان خبرنگاران تازه‌ای بود؛ یانیو خلیلی، گزارشگر یدیعوت آخرونوت و وای.نت و روعی کیس خبرنگار شبکه کان که بودجه‌اش توسط دولت اسرائیل تامین می‌شود.

سفر این گروه از خبرنگاران پس از آن ممکن شد که امارات و اسرائیل تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک عادی داشته باشند.

این توافق که با حمایت دولت آمریکا ممکن شد، در میان کشورهای منطقه بازتاب‌های متفاوتی داشته است ولی روزنامه‌نگاران اسرائيلی سراغ مردم امارات رفته‌اند تا واکنش آنها را بدانند.

خبرنگاران اسرائيلی در گزارش‌هایی که در همین یکی دو روز تهیه کرده‌اند، می‌گویند که در گفت‌وگو با مردم امارات، از جمله رانندگان تاکسی و صاحبان کسب‌وکار، با «خوشامدگویی» بسیار گرم آنها روبرو شده‌اند.

یک منبع اماراتی مرتبط با گردشگری به گزارشگر یدیعوت آخرونوت گفته است که «از بین بردن سوءظن‌ها از راه گردشگری امکان‌پذیر است. ما از آمدن شما استقبال می‌کنیم؛ دوبی یک شهر بین‌المللی است که برای همه جا دارد».

او در هتل تاج در کنار برج مدرن و سربه فلک کشیده «خلیفه» دوبی با سه جوان اهل عجمان که برای تفریح آخر هفته به دوبی آمده بودند، حرف زده و از آنها شنیده است که از توافق کشورشان با اسرائیل «غافلگیر» شدند.

محمد یکی از این جوانان به این گزارشگر گفته است: «به اسرائیلی‌هایی که می‌خواهند بیایند، می‌گویم: تفضلو (خوش آمدید). از ما میزبانی خوش‌روتر نخواهید یافت».

این جوانان اهل عجمان در همین حال گفته‌اند که «اسرائیل می‌تواند با ما صلح کند اما صلح اسرائیل باید با فلسطینیان هم آغاز شود».

یانیو خلیلی می‌گوید برخی دیگر از شهروندان به اندازه این سه جوان مشتاق نبودند و اعتقاد داشتند که «شکستن یخ روابط» طول می‌کشد. یک مرد اماراتی به‌رغم شک و تردیدهایش درباره این رویداد، گفته است: «منتظر دیدار از مسجدالاقصی هستم».

گزارشگر یدیعوت آخرونوت نوشته که برای بسیاری از مردم این‌جا اسرائیل در ردیف فلسطین طبقه‌بندی می‌شود.

او در یک کتابفروشی دیده است که کتاب‌های یووال نوح هراری، متفکر و فیلسوف نامدار اسرائیلی، و حتی کتاب‌های رونن برگمن، نویسنده امور جاسوسی اسرائیلی، در ردیف کتاب‌های فلسطین قرار گرفته‌اند.

روعی کیس، خبرنگار شبکه دولتی کان، نیز در گزارشی که از دوبی تهیه کرده است، می‌گوید رانندگان تاکسی خارجی که در دوبی کار و زندگی می‌کنند، نسبت به مردم محلی خشنودتر بوده‌اند.

شبکه وای.نت هم در گزارشی با اشاره به برقراری پروازهای مستقیم از تل‌آویو به دوبی، نوشته که حالا شهروندان اسرائيلی می‌توانند در کمتر از سه ساعت به شهری بروند که مراکز خرید مجللی دارد و تخفیف‌های زیادی برای گردشگران اسرائيلی در نظر گرفته‌اند.

نشریه اقتصادی «دمارکر» هم در گزارشی نوشته که پس از عادی‌سازی روابط دو کشور، توافق‌های گردشگری، فن‌آوری، نفت و همکاری در عرصه‌های دیگر، فرصت‌های اقتصادی عظیمی را در برابر اسرائیلی‌ها گشوده است.

این چشم‌اندازها برای اسرائیلی‌هایی که در وضعیت اقتصادی بد کشورشان به دلیل کرونا قرار دارند و اخباری مانند «بیکاری یک چهارم از شاغلین پیشین» را می‌شنوند، دلگرم کننده است.

بانک مرکزی اسرائیل ۲۶ مرداد امسال اعلام کرد که اقتصاد و تولید این کشور در دوره کرونا ۲۹ درصد کوچک شده است. این رقم در ۴۰ سال اخیر سابقه نداشته است.

رئیس جامعه یهودیان امارات نیز که یک یهودی آلمانی است، به رسانه‌های اسرائیل گفته است سفر به این‌جا برایتان از سفر به برخی مناطق اسرائيل ارزان‌تر تمام می‌شود و با پولی که در اسرائیل حتی نمی‌توان یک آپارتمان کوچک خرید، اینجا می‌توانید صاحب یک خانه عالی شوید.

در چند سال گذشته با مهاجرت یهودیانی از کشورهای شوروی پیشین، اروپا و مراکش به امارات، شمار یهودیان ساکن آن به ۱۵۰۰ تن افزایش یافته و دو کنیسه برای آنها ساخته شده است.

عادی‌سازی روابط دو کشور برای برخی یهودیان که در یمن زندگی می‌کنند هم خبر خوبی بوده است.

به نوشته سایت العربی، بعد از این توافق، آخرین بازماندگان یهودی ساکن یمن که ۱۰۰ نفر هستند، برای زندگی به امارات منتقل می‌شوند تا در یمن جنگزده دیگر هیچ یهودی باقی نماند.

در سوی دیگر، انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات، و نیز سردبیران برخی نشریات طرفدار حاکمیت این کشور در روزهای گذشته مصاحبه‌های رسمی و آشکار با اسرائیل داشتند.

انور قرقاش از جمله تاکید کرد که مخالفت‌های کشورهایی مانند ایران در تصمیم قطعی ابوظبی برای آغاز رسمی مناسبات با اسرائیل تاثیری نداشت.

به گفته آقای قرقاش، اگر این مخالفان منطقه‌ای واکنش مثبت نشان می‌دادند، مایه تعجب ابوظبی می‌بود.

او تاکید کرد که امارات خواهان اجرای سریع توافق و جزئیات آن در همه زمینه‌ها، شامل گشایش سفارتخانه، برقراری پروازهای مستقیم و طیف وسیع دیگری از همکاری‌ها است.

نشریه اقتصادی «گلوبز» که در اسرائیل منتشر می‌شود در گزارشی با اشاره به اظهارنظرهای متعدد مقام‌های دو کشور، از این رویداد به عنوان «دوران جدیدی» برای اسرائیل در منطقه از حیث بازرگانی، تجارت و شکوفایی اقتصادی نام برده است.

در سوی دیگر، مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی که مخالف جدی عادی‌سازی روابط دو کشور هستند نیز از دوران جدیدی در نگاه‌شان به امارات سخن می‌گویند. نگاه آنها به این دوران البته پر از خشم و بدبینی است ولی نگاه شهروندان دو کشور اسرائيل و امارات فعلا پر از خوش‌بینی و امید است.

XS
SM
MD
LG