لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

سی‌ان‌ان: ارتباط ایران با طالبان از دلایل کشتن قاسم سلیمانی بود


شبکه خبری سی‌ان‌ان بر اساس اسناد نهاد‌های امنیتی آمریکا گزارش داد که حکومت ایران برای حمله به اهداف آمریکایی در افغانستان به پیکارجویان طالبان پاداش داده است.

طبق این اسناد که سی‌ان‌ان می‌گوید به آنها دست پیدا کرده است، حکومت‌های خارجی برای حمله پیکارجویان به پایگاه بگرام در روز ۱۱ دسامبر سال گذشته به شبکه حقانی پول داده‌اند، رخدادی که به مرگ دو غیر نظامی انجامید و بیش از ۷۰ زخمی بر جای گذاشت که دو نفر آنها نیروهای نظامی آمریکا بودند.

نام حکومت‌های خارجی در این اسناد محرمانه باقی مانده ولی دو منبع مطلع به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که حکومت خارجی مورد نظر، ایران است.


حدود یک ماه پس از حمله به پایگاه هوایی بگرام قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. سی‌ان‌ان می‌نویسد که این عملیات نتیجه بررسی نهادهای امنیتی آمریکا در مورد نحوه واکنش به حمایت ایران از طالبان بوده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، دولت آمریکا برای ممانعت از ضربه زدن به مذاکرات صلح با طالبان که در قطر جریان داشت و در ماه فوریه به امضاء توافق منجر شد، تصمیم گرفت حمله به قاسم سلیمانی را در ماه مارس (فرودین) انجام دهد.

در ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی به نقل از نهادهای امنیتی آمریکا در مورد پرداخت پول از سوی روسیه به طالبان برای حمله به نیروهای آمریکایی منتشر شده بود. دولت دونالد ترامپ تاکنون این اطلاعات را تائید نکرده و یا آن را کم اهمیت جلوه داده است.

به گفته مقامات آمریکایی، بمبگذاری انتحاری در پایگاه بگرام که یکی از مهم‌ترین پایگاههای آمریکا در افغانستان است بسیار پیچیده بود و به دلیل برجسته کردن آسیب‌پذیری اهداف آمریکایی، مقامات این کشور را متعجب کرد.

سی‌ان‌ان ادامه می‌دهد که این تعجب و نگرانی را می‌توان در گزارش مربوط به ارزیابی‌های تمامی نهادهای امنیتی آمریکا از جمله سیا، اداره امنیت نیروهای مسلح و مرکز ملی مبارزه با تروریسم مشاهده کرد.

با وجودی که مقامات امنیتی آمریکا اذعان دارند که شبکه حقانی در قبال حمله به نیروهای آمریکایی لزوما پول دریافت نکرده، در اسناد درونی وزارت دفاع که در اختیار شبکه سی‌ان‌ان قرار گرفته گفته می‌شود که حمایت مالی از حمله به پایگاه بگرام احتمالا پیکارجویان را برای حملات بیشتر بع نیروهای ائتلاف تشویق خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید، حمله ایران به اهداف آمریکایی از طریق گروه‌های نیابتی در سطح منطقه موضوع جدیدی نیست، ولی پس از حمله به پایگاه بگرام نهادهای امنیتی آمریکا تحقیق در مورد مناسبات ایران با شبکه حقانی و بررسی گزینه‌های مختلف در واکنش به این حمله را در دستور کار قرار دادند.

آنطور که اسناد درونی شورای امنیت ملی نشان می‌دهد این نهاد تصمیم گرفت برای پرهیز از ضربه زدن به مذاکرات صلح با طالبان حمله مستقیم به شبکه حقانی صورت نگیرد. با این همه به گفته منابع مطلع، دونالد ترامپ به این نتیجه رسید که در این مورد در قبال ایران موضع سرسختانه‌ای بگیرد.

مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که ارتباط ایران با طالبان یکی از مسائلی بود که در تصمیم دولت آمریکا برای کشتن قاسم سلیمانی نقش داشت.

ارزیابی‌های نهادهای امنیتی آمریکا نشان می‌دهد که حکومت ایران به شبکه حقانی برای حداقل ۶ حمله این گروه به اهداف آمریکایی و نیروهای ائتلاف در افغانستان پول پرداخت کرده است.

یک سخنگوی پنتاگون، حاضر نشد در مورد اطلاعات و ارزیابی‌های امنیتی مشخص در خصوص نقش ایرانی در حملات طالبان اظهار نظر کند ولی مخرب ایران در روند صلح افغانستان را «مخرب» خواند.

سرگرد رابرت لودویک به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «دولت آمریکا چه به طور علنی و چه خصوصی بارها از ایران خواسته است اقدامات زیان‌بار و بی‌ثبات کننده در خاورمیانه و جهان را متوقف کند. در شرایطی که آمریکا می‌کوشد به ۱۹ سال جنگ در افغانستان پایان دهد ایران از طریق اقدامات مضر خود تلاش می‌کند به روند صلح ضربه زده و بی‌ثباتی و درگیری را ادامه دهد.»

XS
SM
MD
LG