لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

کلمبیا: ونزوئلا می‌خواهد از ایران موشک بخرد


ایوان دوکه (وسط) همراه خوان گوایدو (چپ) و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده
ایوان دوکه (وسط) همراه خوان گوایدو (چپ) و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده

رئیس‌جمهوری کلمبیا می‌گوید ونزوئلا می‌خواهد از ایران موشک بخرد و در اختیار شورشیان کلمبیایی قرار دهد.

ایوان دوکه روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد گفت دولت نیکلاس مادورو می‌خواهد از جمهوری اسلامی موشک بخرد و به همراه تسلیحات روسی و بلاروسی در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی و شورشی کلمبیا قرار دهد.

اظهارات وی ساعاتی قبل از درخواست آمریکا برای بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از شورای امنیت سازمان ملل ایراد شده است.

آمریکا می‌گوید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باید تمدید شود، موضوعی که قبلا در شورای امنیت مطرح شد و رای کافی نیاورد و در پی آن آمریکا گفت «مکانیسم ماشه» در برجام را علیه ایران فعال می‌کند که همه تحریم‌ها را علیه ایران باز می‌گرداند.

کلمبیا نیز در میان ۵۰ کشور جهان، ریاست جمهوری مادورو را به رسمیت نمی‌شناسد و وی را دیکتاتور نامیده و خوان گوایدو رهبر مخالفان را رهبر ونزوئلا می‌‍شناسد.

آقای دوکه می‌گوید اطلاعاتی از سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی به دست دولت کلمبیا رسیده که نشان می‌دهد ونزوئلا در تلاش است موشک‌های ایرانی و تسلیحات روسی و بلاروسی خریده و در اختیار شبه‌نظامیان کلمبیا قرار دهد.

وی گفت هنوز موشک‌های ایرانی وارد ونزوئلا نشده است اما این کشور می‌خواهد موشک‌های میان‌‏برد و بلندبرد از ایران بخرد.

ایران سه ماه پیش ۱.۵ میلیون بشکه بنزین راهی ونزوئلا کرد و بخشی از ظرفیت از کار افتاده ونزوئلا را احیا کرد.

همچنین جمهوری اسلامی اخیرا ۱.۱ میلیون بشکه بنزین راهی ونزوئلا کرده بود که توسط آمریکا توقیف شد. ایران ماه گذشته یک فروشگاه بزرگ نیز در ونزوئلا راه‌اندازی کرد. آمریکا می‌گوید ونزوئلا ۹ تن طلا با پروازهای شرکت ماهان‌ تحویل ایران داده است.

XS
SM
MD
LG