لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

«پرداخت نقدی یا مصادره اموال»؛ ۸ مقام ورزشی ایران باید جریمه ویلموتس را بپردازند


مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون، مبلغ قرارداد با مارک ویلموتس را ۲.۲ میلیون دلار عنوان کرده بود
مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون، مبلغ قرارداد با مارک ویلموتس را ۲.۲ میلیون دلار عنوان کرده بود

سازمان بازرسی کل کشور ۸ نفر را که به گفته این سازمان، متهمان پرونده مارک ویلموتس هستند، به دادستانی تهران معرفی کرده است.

فیفا، فدراسیون فوتبال ایران را به پرداخت شش میلیون و دویست هزار یورو به سرمربی پیشین تیم ملی محکوم کرده است در حالی که مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون، مبلغ قرارداد را ۲.۲ میلیون دلار عنوان کرده بود.

هشت چهره مسئول در فدراسیون فوتبال ایران به «اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی» متهم شده‌اند.

روزنامه ایران ورزشی نوشته است این پرونده سه قاضی دارد و متهمان بر اساس قانون مجازات اسلامی به پرداخت ۲۳۰ میلیارد تومان (اصل پول) به اضافه ۲۳۰ میلیارد تومان بابت جزای نقدی محکوم خواهند شد.

در این گزارش آمده است در صورتی که محکومان نتوانند جریمه نقدی را پرداخت کنند، اموال آنها به مزایده گذاشته خواهد شد. ضمن اینکه تمام نقل و انتقالات اموال‌شان در شش ماه پیش از اعلام حکم، باطل خواهد شد.

جمهوی اسلامی ایران در حالی ۸ مقام ورزشی خود را به مقامات قضایی معرفی کرده است که پیشتر وزیر ورزش این کشور، حکم فیفا را ناعادلانه خوانده بود.

اقدام قضایی علیه مسئولین فدراسیون فوتبال می‌تواند به منزله تایید حکم فیفا و انصراف از بردن پرونده به دادگاه حکمیت ورزش در سوئیس باشد.

سایت ورزش سه از رسانه‌های نزدیک به مهدی تاج نیز امیدی به تغییر حکم صادره ندارد و می‌نویسد: «علاوه بر مبالغی که باید به ویلموتس پرداخت شود جریمه مضاعفی نیز بابت تخلف فدراسیون لحاظ شده. کلاهبرداری و جعل در قرارداد که با تدقیق در مصاحبه‌های تاج، به نظر می‌رسد که این بند اضافه شده.»

پیگیری قضایی ایران در رسانه‌های بلژیک هم بازتاب یافته و سایت rtbf نوشته است: «دادستانی ایران در مورد میلیون‌ها یورو دستمزد مارک ویلموتس تحقیق می‌کند و هشت نفر احضار شده‌اند. زیرا ویلموتس فقط در چهار مسابقه رسمی روی نیمکت ایران بود.»

طبق گزارش خبرگزاری پانا، این ۸ نفر امضاکنندگان قرارداد ویلموتس هستند: مهدی تاج، حیدر بهاروند، لیلا صوفی‌زاده، محمود اسلامیان، کاظم طالقانی، هدایت‌الله ممبینی، محمود شیعی و فریدون اصفهانیان.

البته ۹ ایرانی این قرارداد را به امضا رسانده‌اند و مشخص نیست چرا ابراهیم شکوری، دبیر وقت فدراسیون، جزو فراخوانده شدگان دادستانی نیست.

تصویر درختکاری شکوری با ویلموتس پس از عقد قرارداد، از مشهورترین عکس‌های ویلموتس در ایران است.

نکته دیگر اینکه صوفی‌زاده به عنوان معاونت زنان فدراسیون، از سوی رسانه‌ها متهم بود به این که اختیار این معاونت را ندارد و همه چیز زیر نظر محمدرضا ساکت، مدیر سازمان تیم‌های ملی، است.

اما صوفی‌زاده احضار شده در حالی که نامی از آقای ساکت نیست که پس از تاج نفر دوم فدراسیون بود و به عنوان مدیر تیم‌های ملی و سرپرست تیم ملی بزرگسالان فعالیت می‌کرد.

در این بین، اوضاع فعلی تیم ملی فوتبال ایران هم نامشخص است به نحوی که اعتراض تند سردار آزمون مهاجم این تیم را در پی داشته.

آقای گل لیگ روسیه به روزنامه ایران ورزشی گفته: «‌اگر به جای ویلموتس، همان ابتدا اسکوچیچ را می‌آوردند بهتر نتیجه می‌گرفتیم. حالا چرا حقوقش را نمی‌دهند؟ چرا هیچ برنامه‌ای نداریم؟ عراق قرار است چند بازی تدارکاتی انجام دهد اما چرا تیم ما یک سال است تعطیل شده؟»

وضعیتی که حاکی از ابهامات قضایی درباره وضعیت دیروز فدراسیون فوتبال، اوضاع نامشخص امروز و طبیعتاً فردایی تیره و مبهم پیش روی فوتبال ایران است.

XS
SM
MD
LG