لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

کارنامه شهریورماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۲۳ ۶.۶.۱۳۹۹

جهانگیری: باید از سیاسی کردن موضوع نیشکر هفت‌تپه اجتناب کرد

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، دستگاه قضایی را مسئول رسیدگی به پرونده مالک خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه دانست و گفت که باید از آنچه سیاسی کردن موضوع این شرکت خواند، اجتناب کرد.

اسحاق جهانگیری که بارها از سیاست خصوصی‌‌سازی دفاع کرده است، درباره شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: رسیدگی قضایی به تخلفات مالک به عنوان شخصیت حقیقی، نباید باعث تعطیلی کارخانه و آسیب به روند تولید و زندگی و معیشت کارگران این شرکت شود.

او که در جلسه بررسی مسائل شرکت نیشکر هفت‌تپه سخن می‌گفت، با اشاره به اهمیت اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفت: همه باید از این سیاست‌ها تبعیت کنند.

اسحاق جهانگیری با نفی مخالفت‌ها با روند خصوصی‌سازی افزود: واگذاری‌ها بر اساس قانون انجام می‌شود تا بخش خصوصی، میدان‌دار اصلی اقتصاد کشور باشد.

دفاع معاون اول حسن روحانی از سیاست خصوصی‌سازی در شرایطی انجام شده که در سالیان اخیر،‌ انتقادهای گسترده‌ای به خصوصی‌سازی کارخانه‌ها و شرکت‌ها وارد شده است.

از جمله کارخانه‌های هپکو و آذرآب اراک، پلی‌اکریل اصفهان، ماشین‌سازی تبریز و شرکت نیشکر هفت‌تپه پس از واگذاری به بخش خصوصی که همراه با اعطای امتیازهای فراوان به خریدار بود، با مشکلات بسیاری مواجه شدند تا جایی که چرخ تولید در شماری از آنها از حرکت باز ایستاد.

در این ارتباط، ‌تحقیقات در مورد واگذاری‌ها حاکی از ابهام های فراوان و از جمله اهلیت نداشتن خریدار بوده است. ضمن آنکه اعمال نفوذ در این واگذاری‌ها هم خبرساز شده است. در این مورد می‌توان به برکناری و بازداشت رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، در جلسه بررسی مسائل شرکت نیشکر هفت‌تپه، قرار شد از مداخله غیررسمی و خارج از چارچوب تعیین شده با محوریت استاندار خوزستان ممانعت شود.

این در شرایطی است که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان،‌ از سوی کارگران هفت‌تپه متهم به دریافت ۲۲۵ هزار دلار از سوی امید اسدبیگی شده است. البته او با رد این موضوع گفته که سندی در این مورد وجود ندارد. با این همه،‌ در روزهای نخست محاکمه امید اسدبیگی و ۱۱ متهم دیگر در پرونده ۱.۵ میلیارد دلاری، دادسرای تهران اعلام کرد که کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه به پرداخت هزینه ۲۵ هزار دلاری سفر استاندار خوزستان و خانواده‌اش اعتراف کرده است.

در همین حال، در جلسه بررسی مسائل شرکت نیشکر هفت‌تپه قرار شد پس از سه ماه بررسی، از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های نظارتی، درباره شرکت نیشکر هفت‌تپه تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص اعلام شود.

۰۱:۰۶ ۵.۶.۱۳۹۹

اتحادیه آزاد کارگران ایران: جان جعفر عظیم‌زاده در خطر قرار دارد

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه در نامه سرگشاده‌ای به نهادهای کارگری و سازمان‌های حقوق بشری در جهان اعلام کرد که جان جعفر عظیم‌زاده، رئیس زندانی هیئت‌مدیره این تشکل کارگری در خطر قرار دارد.

در این نامه با اشاره به اینکه آقای عظیم‌زاده به کرونا مبتلا شده، آمده است که این فعال کارگری به جای انتقال به بیمارستان برای مداوای بیماری‌اش، ‌از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شده و در سلول انفرادی، زندانی است.

او در اعتراض به عدم مداوای خود و انتقال به یک زندان دیگر از روز ۲۶ مرداد در اعتصاب غذا به سر می‌رود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در نامه خود هشدار داده که هر آن ممکن است جعفر عظیم‌زاده جانش را از دست بدهد و از نهادهای کارگری و سازمان‌های حقوق بشری در جهان خواست تا از مسئولین جمهوری اسلامی بخواهند تا این فعال کارگری را آزاد کنند.

۱۴:۴۸ ۴.۶.۱۳۹۹

تجمع کارگران ذوب آهن اردبیل در مقابل استانداری

کارگران ذوب آهن اردبیل روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود در مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولین به مشکلات پرسنل این کارخانه شدند.

به نوشته خبرگزاری مهر، کارگران از پرداخت نشدن به موقع دستمزدها، پایین بودن سطح دستمزدها و مشکلات بیمه‌ای انتقاد کردند.

ماریا موسوی، مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری اردبیل، در مورد این تجمع به مهر گفت که با پیگیری‌های به عمل آمده، بیمه کارگران تا تیرماه واریز شد و در حال حاضر، مشکلی از بابت بیمه کارگران وجود ندارد.

این مقام دولتی درباره دستمزد معوقه کارگران که در این گزارش به آن اشاره نشد، از پیگیری در این مورد خبر داد و افزود: در تلاش هستیم کارفرما، معوقات کارگری را در قالب سه فقره چک تحویل دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، حقوق به تأخیر افتاده کارگران به دست‌شان برسد.

او زمان مشخصی را برای حل مشکل پرداخت نشدن دستمزدها اعلام نکرد.

۱۳:۵۳ ۴.۶.۱۳۹۹

حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به کارگران هفت‌تپه

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه روز سه شنبه از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع گروهی از کارگران اعتصابی این شرکت در مقابل فرمانداری شوش خبر داد.

بر اساس این گزارش،‌ در این حمله که در هفتاد و دومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه روی داد،‌ دست‌کم یکی از کارگران بازداشت و پس از مدتی آزاد شده است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه و شماری از نمایندگان مجلس در روزهای گذشته و با پرداخت دو ماه ازچهار ماه دستمزد معوقه کارگران، از آنان خواسته بودند به سر کار بازگردند.

این در شرایطی است که هنوز دو ماه دستمزد هزاران کارگر پرداخت نشده و علاوه بر این،‌ دفترچه‌های بیمه آنان تمدید نشده،‌ همکاران اخراجی‌شان به سر کار بازگردانده نشده‌اند و مطالبه اصلی کارگران برای لغو مالکیت خصوصی شرکت هنوز تحقق نیافته است.

شرکت نیشکر هفت تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت در بهمن سال ۹۴،‌با پیش پرداخت شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد. این دو همراه با ۱۰ تن دیگر به اتهام سوء‌استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری در حال محاکمه هستند. بر اساس گزارش‌ها، با این وجود مدتی است که جلسات این دادگاه برگزار نشده است.

۰۰:۱۴ ۴.۶.۱۳۹۹

برای دسترسی به اخبار و رویدادهای صنفی و کارگری در مردادماه ۹۹، کارنامه مردادماه ۹۹ را دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG