لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

کارنامه شهریورماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۴۷ ۳۱.۶.۱۳۹۹

خط فقر در ایران به ۱۰ میلیون تومان رسید

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور روز دوشنبه اعلام کرد که خط فقر در ایران به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ هادی ابوی با اشاره به اینکه کارگران در مشکلات معیشتی گرفتار شده اند گفت: درخواست‌مان از دولت این است که با برگزاری جلسه شورای عالی کار، فکری برای کارگران کند.

او اضافه کرد که «کارگران هنوز دو میلیون و خورده ای دریافت می کنند».

آقای ابوی با بیان اینکه هزینه کارگران به غیر از تأمین معیشت، در بحث بهداشتی افزوده شده است، افزود: قبل از این، کارگران دغدغه امنیت شغلی داشتند.

وی یا اشاره به اینکه درآمد برخی کارگران کم شده یا به صفر رسیده است و از طرف دیگر هزینه‌ها بالا رفته است،‌گفت: کارگران در شرایط عادی قادر به تامین معیشت خود نیستند. آنها اگر قرارداد داشته باشند و حقوق حداقلی بگیرند، در بهترین حالت، یک سوم هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.

هادی ابوی همچنین گفت که «نان خالی و سیب زمینی آب‌پز، سهم سفره‌های کارگران است».

پیش از این،‌ تمامی تشکل‌های کارگری خواستار افزایش حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده‌اند. در این ارتباط، تشکل‌های مستقل کارگری در ابتدای سال جاری خواستار تعیین ۹ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه شده بودند.

۱۸:۰۲ ۳۱.۶.۱۳۹۹

ادامه اعتصاب در شرکت «کارکاوان جلیلی»؛‌ کارگران در مقابل فرمانداری سوادکوه تجمع کردند

کارگران شرکت صنعتی - معدنی «کارکاوان جلیلی» روز دوشنبه و در دومین روز اعتصاب،‌ در مقابل فرمانداری سوادکوه تجمع کردند.

کارگران این معدن زغال سنگ پس از تجمع مطالبات خود را در بیانیه ای اعلام کردند و خواستار «اجرای دقیق کارشناسی شده طرح طبقه‌بندی مشاغل،‌ پرداخت مابه‌التفاوت طرح طبقه‌بندی از سال ۹۶ تاکنون و‌ تحویل لباس کار، کفش کار، لوازم بهداشتی، صابون و حوله در دو نوبت در سال» شدند.

«برگ مرخصی کتبی استفاده از مرخصی ماهی سه روز در مشاغل سخت و زیان‌آور، تامین سرویس، پول شام، شیفت شب، قرارداد کار بر اساس مواد هفت و ۱۰ قانون کار،‌ استفاده از نیروی آموزش دیده برای امداد و نجات پرسنل و وجود جعبه کمک‌های اولیه داخل معدن» ‌از دیگر خواسته‌های کارگران معدن جلیلی بود.

آنها همچنین ضمن اعتراض به وضعیت بهداشتی نامناسب، سرویس و حمام،‌ خواستار تغییر این وضع شدند گفتند که کارگران باید برای صحت سلامتی و تندرستی‌شان، طبق ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی به اداره‌های بهداشت معرفی شوند.

«واریز بیمه به تامین اجتماعی، حضور بازرس و کارشناس کار در معدن برای تهیه گزارش از وضعیت ایمنی معدن،‌ انجام بازرسی بهداشت محیط از محل کار، فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط کار به دلیل شیوع کرونا (یک روز کار - یک روز استراحت)،‌ نیز از دیگر خواسته‌های کارگران بوده است.

کارگران گفته‌اند تا تحقق خواسته‌های‌شان، اعتصاب را ادامه می‌دهند.

۱۳:۱۶ ۱۸.۶.۱۳۹۹

«سبد معیشت ماهانه در کلان‌شهرها و شهرهای اقتصادی و صنعتی به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد»

رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام کرد که سبد معیشت ماهانه با در نظر گرفتن سهم مسکن در کلان‌شهرها و شهرهای اقتصادی و صنعتی به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرامرز توفیقی با اشاره به اینکه «هزینه‌های سربار کرونا در ماه‌های اخیر که سهم بهداشتی سبد معیشت را افزایش می‌دهد» افزود: در اسفند ۹۸،‌«سبد معیشت با در نظر گرفتن سهم بهداشتی، ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان بود»‌که با در نظر گرفته شدن افزایش سهم اقلام بهداشتی، «سبد مردادماه، ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان» شده است.

ایلنا اشاره کرد که این سبد، بسیار حداقلی و کمینه محاسبه شده است و بازهم با سبد واقعی خانوارها، تفاوت‌ و فاصله‌ی معناداری دارد.

این خبرگزاری با توجه به آنچه «گرانی خارق‌العاده و سرسام‌آور هزینه‌های زندگی» در سال ۹۹ نامید،‌نوشت: گزارش رسمی وزارت مسکن و شهرسازی نشان داد که نرخ مسکن، از ابتدای سال ۹۷ تا امروز، رشد ۵ برابری داشته است».

بر اساس این گزارش، در ماه‌های گذشته، قیمت مسکن در شهرهای ایران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

ایلنا اشاره کرد: حتی اگر تورم مسکن را درنظر نگیریم و فقط به خوراکی‌ها اکتفا کنیم، کارگران در ماه‌های اخیر در سبد ماهانه خانوار، تورم ۴۰ یا ۴۰ درصدی را احساس کرده‌اند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران،‌یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان است که با محاسبه مزایا، برای کارگران متاهل به حدود سه میلیون تومان می رسد.

البته به نوشته شماری از رسانه‌ها و نیز تشکل‌های کارگری،‌ کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند،‌دستمزدی کمتر از مصوب شورای عالی کار (یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان) ‌دریافت می‌کنند.

در این ارتباط،‌ تشکل‌های مستقل کارگری در ایران بارها خواستار افزایش حداقل دستمزد ماهانه کارگران به ۹ میلیون تومان شده‌اند.

۲۰:۳۴ ۱۷.۶.۱۳۹۹

نمایندگان کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی برای دومین روز در مقابل مجلس تجمع کردند

نمایندگان کارگزاران و کارمندان مخابرات روستایی برای دومین روز در مقابل مجلس در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ خواسته اصلی نیروهای مخابرات روستایی،‌ همسان‌سازی دستمزد و مزایای آنها با سایر کارمندان رسمی مخابرات است.

آنها همچنین می‌گویند حق بیمه تعدادی از کارگزاران مخابرات روستایی، قبل و بعد از خصوصی‌سازی پرداخت نشده است.

تجمع کنندگان اشاره کردند که اکثر نیروهای مخابرات روستایی با وجود سابقه بالای ۲۵ ساله کاری، هنوز حداقل دستمزد قانون کار را از مخابرات دریافت می‌کنند.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران، ‌یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان است که با احتساب مزایا، ‌برای کارگران متاهل،‌ به سه میلیون تومان در ماه می‌رسد.

۲۰:۲۰ ۱۷.۶.۱۳۹۹

دیوان محاسبات کشور خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه شد

دیوان محاسبات کشور روز دوشنبه در بیانیه‌ای، با اشاره به نتیجه تحقیق و تفحص این نهاد اعلام کرد که قرارداد واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی، باید لغو شود.

به گزارش روابط عمومی دیوان محاسبات کشور، در این بیانیه به تخلفات و انحرافات در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه و وضعیت آن اشاره شده است.

دیوان محاسبات از جمله تخلفات و انحرافات انجام شده در واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه را ابهام در قیمت‌گذاری، عدم اهلیت مدیریتی خریداران، پرداخت نشدن تعهدهای پرداخت اقساط قرارداد و بدهی صدها میلیارد تومانی و استفاده از منابع مالی شرکت در خارج از اهداف صنعت نیشکر دانست.

دیوان محاسبات از سازمان خصوصی‌سازی خواست که قرارداد را فسخ و وضعیت شرکت را تعیین‌تکلیف کند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت، در بهمن سال ۹۴ در قبال پیش‌پرداختی ۶ میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی چگینی واگذار شد. این دو همراه با تعداد دیگری به سوء‌استفاده ۱.۵ میلیارد دلاری متهم هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از زمان واگذاری شرکت،‌ بارها خواستار لغو مالکیت خصوصی این واحد شده‌اند اما دولت حسن روحانی با این خواسته مخالفت کرده است.

۱۷:۰۰ ۱۵.۶.۱۳۹۹

افزایش ۳ تا ۶ برابری قیمت نهاده‌های کشاورزی در ایران

رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران با اشاره به افزایش سه تا شش برابری قیمت نهاده‌های کشاورزی و افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، از نمایندگان مجلس و تشکل‌ها خواست در این مورد از رئیس جمهور، معاونین او، سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد توضیح بخواهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد شفیع ملک‌زاده گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی، شش برابر شده اند و با این افزایش قیمت‌ها و کاهش نقدینگی، کشاورز چگونه می‌تواند شرایط را تاب بیاورد.

وی ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت یا ارائه نهاده‌های کشاورزی با قیمت‌های ارزان‌تر به کشاورزان را تنها راه کاهش هزینه‌های تولید دانست و هشدار داد: در غیر این‌صورت، کشاورزان حاضر نخواهند بود محصولات استراتژیک و پرزحمتی مانند گندم جو بکارند و با قیمت پایین بفروشند.

پیش از این هم علیرضا سلیمی،‌ عضو هیئت‌رئیسه مجلس، ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی از سوی دولت در سال جاری خبر داده بود.

۱۶:۳۷ ۱۵.۶.۱۳۹۹

اتحادیه آزاد کارگران ایران، نهادهای امنیتی را به تلاش برای قتل جعفر عظیم‌زاده متهم کرد

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای درباره گذشت سه هفته از اعتصاب غذای جعفر عظیم‌زاده، رئیس هیئت مدیره این تشکل،‌ با اشاره به شرایط او در زندان رجایی‌شهر کرج نوشت: نهادهای امنیتی درصدد کشتن این فعال کارگری هستند.

آقای عظیم‌زاده پس از انتقال از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج و حبس او در یک سلول انفرادی از روز ۲۶ مرداد در اعتصاب غذا به سر می‌برد. مقام‌های زندان اوین به این فعال کارگری که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا مبتلا شده است،‌ گفته بودند که او را به بیمارستان منتقل می کنند.

بر اساس این گزارش،‌ جعفر عظیم‌زاده از هفته قبل از خوردن قند نیز خودداری کرده و چند روز است که تنها آب می‌خورد، اما معده‌اش آب را پس می‌زند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران اشاره کرد که جعفر عظیم‌زاده از تمام امکانات زندان مانند هواخوری، کتاب، روزنامه، تلویزیون و تماس تلفنی محروم است.

این تشکل کارگری خواستار انتقال سریع آقای عظیم‌زاده به بیمارستان و آزادی او شد.

این فعال کارگری که پیشتر به اتهام‌های امنیتی به شش سال زندان محکوم شده بود،‌ در پرونده دیگری به ۱۳ ماه زندان محکوم شده است.

۱۳:۳۷ ۱۵.۶.۱۳۹۹

تجمع شماری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در چند شهر ایران

گزارش‌ها از چند شهر ایران حاکی از تجمع بازنشستگان، مستمری‌بگیران و بازماندگان تامین اجتماعی در روز شنبه است.

بر اساس فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی،‌ این تجمع‌ها در تهران،‌ مشهد،‌ اراک،‌ تبریز، اهواز، ‌رشت و شوش برگزار شده‌اند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران،‌ تعدادی از بازنشستگان تامین اجتماعی در تجمع خود در مقابل ساختمان تامین اجتماعی در تهران، به وضعیت سخت و اسف‌بار معیشتی خود اعتراض کردند.

بازنشستگان، مستمری‌بگیران و بازماندگان تامین اجتماعی در سالیان اخیر بارها خواستار افزایش مستمری خود در مقایسه با افزایش شدید هزینه‌های زندگی شده و در این مورد تجمع‌هایی برگزار کرده‌اند.

۱۸:۲۱ ۱۳.۶.۱۳۹۹

بیانیه‌ای با ۵۰۰ امضا؛ جعفر عظیم‌زاده به بیمارستان انتقال یابد و آزاد شود

۵۰۰ تن از فعالان صنفی و مدنی، خانواده‌های زندانیان و جان‌باختگان اعتراض های سالیان اخیر در ایران ، در بیانیه‌ای خواستار انتقال سریع و بدون قید‌ و ‌شرط جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگر زندانی،‌ به بیمارستان برای درمان و آزادی او شدند.

آنها با اعلام اینکه جان رئیس زندانی هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در خطر است، گفتند او در زندان اوین به کرونا مبتلا شده بود و باید به بیمارستان منتقل می‌شد، اما بدون اطلاع قبلی و به بهانه اعزام به بیمارستان، این فعال کارگری را به سلول انفرادی زندان رجایی‌شهر کرج انتقال دادند.

پیشتر اعلام شده بود که آقای عظیم‌زاده در اعتراض به انتقالش به زندان رجایی‌شهر کرج ، بی‌خبر نگه داشتن خانواده‌اش از وضعیت او و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در زندان‌ها از روز ۲۶ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال کارگری که محکومیت پنج سال زندان خود را می‌گذراند، چند ماه پیش در ارتباط با پرونده دیگری به ۱۳ ماه زندان دیگر محکوم شد.

مصادیق این اتهام جدید، نامه او و جمعی از زندانیان سیاسی در اعتراض به درمان نشدن زندانیان و همچنین فایل صوتی او در اعتراض به صدور احکام زندان برای کارگران و فعالان صنفی بود.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، اکرم رحیم پور (همسر جعفر عظیم‌زاده)، شهناز اكملی، شهین مهین فر، جعفر رمضانی، منیرعبدی، صدیقه مالکی‌فرد، محمود بهشتی‌لنگرودی، جعفر ابراهیمی، کیوان صمیمی، سعید شیرزاد، روح‌الله مردانی، ناهید خداجو، نسرین جوادی و پروین محمدی هستند.

شریف ساعدپناه، مظفر صالح‌نیا، واله زمانی، عاطفه رنگریز، گیتی پورفاضل، جوانمیر مرادی، آنیشا اسدالهی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، امیر چمنی، عسل محمدی، پیمان شجیراتی، امیرحسین محمدی‌فرد، فرهاد شیخی و عباس واحدیان‌شاهرودی نیز از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

۲۳:۵۹ ۱۲.۶.۱۳۹۹

«کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم مرغ بخورند»

رئیس کمیته دستمزد کانون شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به افزایش شدید قیمت‌ها گفت که این موضوع موجب تعمیق شکاف طبقاتی شده است و کارگران دیگر نمی‌توانند نان و تخم مرغ بخورند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرامرز توفیقی با اشاره به آمارهای دولتی در مورد نرخ تورم گفت نمی‌توان با تورم تصنعی، کاستی‌های زندگی مزدبگیران و طبقه کارگر را پوشاند.

در ماه‌های اخیر، قیمت کالاها و مواد مصرفی در ایران به شدت افزایش پیدا کرده است. این وضعیت، انتقاد فعالان و تشکل‌های کارگری را به همراه داشته است. این فعالان و تشکل‌ها می‌گویند که حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید افزایش یابد.

در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران شامل قانون کار، یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان است که با احتساب برخی مزایا، به سه میلیون تومان برای کارگران متاهل می‌رسد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG