لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

بحرین مجوز استفاده از حریم هوایی خود برای پروازهای اسرائیل-‌امارات را صادر کرد


هواپیمای حامل مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی که ۱۰ شهریورماه در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی به زمین نشست
هواپیمای حامل مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی که ۱۰ شهریورماه در فرودگاه بین‌المللی ابوظبی به زمین نشست

چهار روز پس نخستین پرواز مسافربری هواپیمای اسرائیلی شرکت «العال» به امارات، بحرین پنجشنبه ۱۴ شهریور اعلام کرد که مجوز استفاده از حریم هوایی خود را به «همه پروازها» به امارات و برعکس را صادر کرده است.

یک مقام هواپیمایی بحرین گفته است، به تمامی پروازهای عازم امارات متحده عربی یا از مبدا این کشور اجازه داده می شود که از آسمان بحرین عبور کنند. بنابراین هواپیماهایی اسرائیلی نیز می‌توانند از آسمان بحرین عبور کنند.

به گزارش رویترز، این مقام هواپیمایی بحرین اعلام کرده است که به دنبال درخواست امارات متحده عربی، این مجوز صادر شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ مرداد از توافق تاریخی اسرائیل و امارات برای «عادی‌سازی کامل روابط» خبر داد.

به دنبال این توافق، هواپیمای العال ۱۰ شهریور در حالی که واژه «صلح» به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی بر بدنه آن نقش بسته بود، به همراه شماری از مقام های بلندپایه آمریکا و اسرائیل وارد فرودگاه ابوظبی شد.

عربستان سعودی هم روز ۱۲ شهریور اعلام کرد که مجوز استفاده از حریم هوایی خود به «همه پروازها» به امارات و برعکس را صادر کرده است.

در خبر خبرگزاری رسمی عربستان نامی از اسرائیل نیامده بود، اما لفظ «همه پروازها» نشان می‌دهد که از این پس هواپیماهای اسرائیل رسماً اجازه استفاده از حریم هوایی عربستان را برای پرواز خواهند داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به این اقدام عربستان سعودی با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، از رویکرد ریاض در این خصوص ستایش کرد.

رویترز می‌گوید، الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، گفته بود انتظار می‌رود که بحرین و عمان با پیوستن به امارات متحده عربی، به عادی‌سازی روابط با اسرائیل اقدام کنند.

آقای کوهن گفت در پی توافق اخیر اسرائیل با امارات، کشورهای بیشتری در خلیج فارس و همچنین کشورهای اسلامی در آفریقا، روابط با اسرائیل را عادی خواهند کرد.

همچنین جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، روز ۲۳ مرداد گفته بود، دست‌کم یک کشور دیگر «در روزهای آینده» به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل اقدام خواهد کرد.

او سپس روز ۲۵ مرداد گفت، عادی سازی مناسبات عربستان و اسرائیل «اجتناب‌‌ناپذیر» است.

با این حال، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اقدام امارات در عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «خیانت» به دنیای اسلام، جهان عرب و مسئله فلسطین دانست.

XS
SM
MD
LG