لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

برگزاری مراسم ویژه «قتل‌عام ۶۷» مقابل کنگره آمریکا


در مراسم روز جمعه که توسط «سازمان جوامع ایرانی‌آمریکایی» برگزار شد، چند عضو کنگره ایالات متحده به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت کردند.
در مراسم روز جمعه که توسط «سازمان جوامع ایرانی‌آمریکایی» برگزار شد، چند عضو کنگره ایالات متحده به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت کردند.

در سی‌ودومین سالگرد اعدام‌های سیاسی سال ۶۷، روز جمعه ۱۴ شهریور مراسمی با عنوان «قتل‌عام ۶۷» در مقابل ساختمان کنگره آمریکا برگزار شد.

در این مراسم که توسط «سازمان جوامع ایرانی‌آمریکایی» برگزار شد، چند عضو کنگره ایالات متحده به صورت مجازی و ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت کردند.

بر اساس این گزارش، در بخشی از این مراسم، راجا کریشنامورتی، نماینده دموکرات از ایالت ایلینوی با محکوم‌کردن کشتار و سرکوب مخالفان حکومت در ایران گفت کسانی که برای حمایت از بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کنند، نباید «چشم خود را بر کشتار سال ۶۷» ببندند.

جان کاتکو، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او در سخنرانی‌اش که از طریق ویدئو کنفرانس پخش شد، هدف حکومت ایران از راه‌اندازی کارزار ترور در داخل و خارج از ایران را «ساکت کردن» کسانی دانست که «برای اصلاحات دموکراتیک فعالیت می‌کنند».

دبی لسکو،‌ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت آریزونا نیز گفت به همراه دیگر نمایندگان کنگره از تلاش‌هایی که برای برقراری «ایران غیرهسته‌ای و آزاد» صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند.

او گفت باید این تلاش‌ها معطوف به برقراری حکومتی باشد که «شهروندان خود را با حملات تروریستی مورد تعقیب قرار نمی‌دهد».

در بخش دیگری از این مراسم، مریم رجوی، رئیس شورای ملی مقاومت ایران نیز در پیامی ویدئویی، حکومت ایران را متهم به «جنایت، تروریسم فاشیسم دینی» کرد و از جامعه جهانی خواست که با اتخاذ یک سیاست قاطع و اعمال حداکثر فشار، پرونده نقض حقوق‌بشر ایران را به شورای امنیت ملل ‌متحد ارجاع دهند.

مراسم «قتل‌عام ۶۷»؛ سخنان لینکلن بلومفیلد، دیپلمات و از مشاوران سابق امنیت ملی در آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:39 0:00
لینک مستقیم

روز ۸ شهریور امسال در تهران، برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعدام‌های تابستان ۶۷، روز جمعه، هفتم شهریور، در گورستان خاوران گرد هم آمدند و یاد عزیزان‌شان را که محل دقیق دفن‌شان هم روشن نیست، گرامی داشتند.

به دلیل پنها‌ن‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از تعداد اعدام‌شدگان وجود ندارد، اما بر پایه برخی برآوردها گفته می‌شود که حدود پنج هزار نفر از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق و گروه‌های چپگرا مانند فداییان خلق و حزب توده، در تابستان سال ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران اعدام شدند.

این اعدام‌ها با دستور آیت‌الله خمینی و توسط هیات مشهور به «هیات مرگ» که متشکل از حسینعلی نیری، حاکم شرع در آن زمان، مرتضی اشراقی، دادستان وقت تهران و مصطفی پورمحمدی، نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین و ابراهیم رئیسی، معاون وقت دادستان و رئيس کنونی قوه قضاییه جمهوری اسلامی اجرا شد.

مراسم «قتل‌عام ۶۷»؛ سخنان غلام ترشیزی از خانواده قربانیان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

شماری از مقامات جمهوری اسلامی دلیل اعدام چند هزار زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ را واکنش به عملیات «فروغ جاویدان» سازمان مجاهدین خلق عنوان می‌کنند، اما گزارش‌ها و اسناد حاکی است که در جریان این اعدام‌ها، زندانیان سیاسی از همه طیف‌های سیاسی با شتاب و دسته‌جمعی و در عین حال که در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان‌ها بودند، به جوخه اعدام سپرده شدند.

با گذشت ۳۲ سال از اعدام‌های تابستان ۶۷، مقامات جمهوری اسلامی همچنان از «اطلاع‌رسانی به خانواده‌های کشته‌شدگان درباره سرنوشت و محل دفن اجساد» خودداری می‌کنند، ضمن آن‌که شماری از پدران و مادران اعدام‌شدگان نیز طی سه دهه گذشته به دلیل دادخواهی مورد تهدید و آزار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG