لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس پوتین، از حالت کما خارج شد


به گفته پزشکان بیمارستان چریته، هنوز برای اظهارنظر در مورد عواقب مسمومیت شدید الکسی ناوالنی زود است.
به گفته پزشکان بیمارستان چریته، هنوز برای اظهارنظر در مورد عواقب مسمومیت شدید الکسی ناوالنی زود است.

بیمارستان چریته برلین، محل مداوای الکسی ناوالنی از منتقدان برجسته حکومت روسیه، روز دوشنبه ۱۷ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد که حال او بهتر شده و اکنون به صدای افراد واکنش نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته می‌شود که آقای ناوالنی از حالت کما خارج شده و دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز ندارد.

به گفته پزشکان بیمارستان چریته، هنوز برای اظهارنظر در مورد عواقب مسمومیت شدید او زود است.

الکسی ناوالنی دو روز پس از بیماری در طول پروازی از سیبری به سوی مسکو در روز ۲۲ اوت به بیمارستان چریته برلین منتقل شد.

پزشکان آلمانی می‌گویند آقای ناوالنی با گاز اعصاب «نووی‌چوک»، یکی از مواد شیمیایی نظامی محصول دوران شوروی مسموم شده است.

آلمان، اتحادیه اروپا و آمریکا از حکومت روسیه خواسته‌اند در این مورد تحقیقات دقیق و شفافی انجام دهد. روسیه تا کنون در مورد این حادثه پرونده جنایی تشکیل نداده و مدعی است که شواهد محکمی مبنی بر مسموم کردن آقای ناوالنی پیدا نشده است.

کاخ کرملین در عین حال ادعای خانواده و همکاران آقای ناوالنی در مورد دست داشتن نهادهای حکومتی روسیه در این حادثه را رد کرده است.

لئونید روشال، یکی از پزشکان طرفدار ولادیمیر پوتین، روز شنبه گفت جامعه پزشکان روسیه از جامعه پزشکی آلمان خواسته است برای بررسی وضعیت پزشکی آقای ناوالنی یک هیات مشترک تشکیل دهند.

روز بعد یولی ناوالناوا، همسر آقای ناوالنی در پیامی در شبکه اینستاگرام دکتر روشال را «دلقک کرملین» توصیف کرد و نوشت در روسیه بیماران، «ملک» موسسات پزشکی تلقی می‌شوند. «آنها با فریب دادن خانواده بیماران و دادن اطلاعات غلط به رسانه‌ها، بیمارستان‌ها را به شعبه‌ای از شبکه زندان‌های روسیه بدل کرده‌اند».

خانم ناوالناوا در بخش دیگری از پیامش افزود: «آقای روشال، همسر من ملک شما نیست و شما در درمان او هیچ نقشی نداشته و نخواهید داشت. فعالیت‌های شما در سال‌های اخیر به من ثابت کرده که نه می‌توانم به شما اعتماد کنم و نه احترامی برای شما قائل هستم. هدف شما کمک به فرد بیمار نیست که هیچ بهایی برای او قائل نیستید بلکه به دنبال کسب اطلاعات و خودشیرینی برای رئیس خود هستید».

دولت آلمان اعلام کرده که در صورت عدم ارائه توضیحات مشخص و قانع‌کننده از سوی دولت روسیه از تشدید تحریم‌ها علیه آن کشور حمایت خواهد کرد.

یکی از اقدامات تنبیهی احتمالی می‌تواند تغییر سیاست دولت آلمان در مورد طرح احداث خط لوله «نورد استریم ۲» باشد که قرار است گاز روسیه را از طریق بستر دریای بالتیک به آلمان منتقل کند. صدر اعظم آلمان برای لغو این طرح از سوی آمریکا و چند کشور غربی تحت فشار قرار دارد.

سخنگوی آنگلا مرکل روز دوشنبه در پاسخ به سئوالی در مورد سرنوشت این طرح در صورت احتمال تشدید تحریم‌های روسیه گفت: «به نظر خانم صدر اعظم منتفی دانستن هر احتمالی از ابتدای کار نادرست است».

لیوبوف سوبول، یکی از همکاران آقای ناوالنی، روز جمعه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: به اعتقاد او یا اداره امنیت فدرال روسیه و یا يوگنی پریگوژین، سرمایه‌دار پر قدرت و از نزدیکان ولادیمیر پوتین الکسی ناوالنی را مسموم کرده‌اند.

او بدون ارائه مدرک مشخصی افزود: «نه اداره امنیت فدرال و نه یوگنی پریگوژین بدون دستور مستقیم شخص پوتین نمی‌توانند چنین کاری بکنند».

خانم سوبول معتقد است که دلیل مسموم کردن الکسی ناوالنی کارزار «رای دادن هوشمندانه» اوست که در انتخابات شهرداری و منطقه‌ای ماه سپتامبر از نامزدان مستقل و مخالف حکومت حمایت می‌کند.

او افزود موجی از بی‌ثباتی که تحت تاثیر اعتراضات و تظاهرات ماه‌های اخیر در بلاروس و نقاط مختلف روسیه روی داده کرملين را به شدت نگران کرده است.

XS
SM
MD
LG