لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

گزارش سازمان ملل: شورشیان حوثی یمن از دختران نوجوان سربازگیری می‌کنند


ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دومین سال پیاپی به اعضای هیات تحقیق اعزامی سازمان ملل متحد اجازه نداده که وارد مناطق تحت کنترل دولت یمن شود.
ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دومین سال پیاپی به اعضای هیات تحقیق اعزامی سازمان ملل متحد اجازه نداده که وارد مناطق تحت کنترل دولت یمن شود.

هیات تحقیق سازمان ملل در گزارش جدیدی که روز چهارشنبه ۱۹ شهریور منتشر شد می‌گوید به شواهدی دست يافته است که نشان می‌دهد شورشیان حوثی یمن دهها دختر نوجوان را که تعدادی از آنها قربانیان خشونت‌های جنسی شده‌اند سربازگیری کرده و آن‌ها را به عنوان جاسوس، پرستار نظامی و یا نفرات یک واحد نظامی زنان به خدمت گرفته‌اند.

این یافته ها بخشی از سومین و آخرین گزارش «گروه کارشناسی» است که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مامور تحقیق در مورد نقض حقوق بشر از سوی طرف‌های درگیر در جنگ یمن شده است.

سازمان ملل پیامدهای جنگ یمن را که از شهریور ۹۳ آغاز شده بزرگترین فاجعه بشری توصیف کرده است.

هیات تحقیق سازمان ملل در بخشی از گزارش خود می‌گوید: «طرف‌های درگیر در جنگ به هیچ وجه به قوانین بین‌المللی و یا زندگی، حرمت و حقوق مردم یمن احترام نمی‌گذارند و کشورهای ثالث با تامین تسلیحات طرف‌های درگیر به تشدید این جنگ کمک کرده‌اند».

این تحقیقات بر اساس بررسی بیش از ۴۰۰ مورد از تجارت شخصی و حوادث مشخصی که در فاصله ژوئیه ۲۰۱۹ تا ژوئن امسال جمع‌آوری شده است نشان می‌دهد که چگونه نسلی از کودکان و نوجوانان یمن «تحت تاثیر سربازگیری، آزار و محرومیت از حقوق اساسی خود از جمله آموزش به شدت لطمه دیده‌اند».

این هیات تحقیق در مجموع ۲۵۹ مورد از سربازگیری کودکان و اعزام آنها به جبهه‌های جنگی توسط طرف‌های مختلف درگیر در جنگ یمن را مستند کرده است.

این گزارش می‌افزاید شورشیان حوثی مورد حمایت ایران پسربچه‌های حتی هفت ساله را با مشوق‌های مالی و یا به زور و یا به تشویق هم سن و سال‌های خود از مدارس، مناطق فقیرنشین و بازداشتگاه‌ها عضوگیری کرده و آنها را شستشوی مغزی می‌دهند.

هیات تحقیق سازمان ملل متحد می‌افزاید: «گزارش‌های معتبری دریافت کرده است که نشان می‌دهند بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، شورشیان حوثی حداقل ۳۴ دختر (بین سنین ۱۳ تا ۱۷ ساله) را عضوگیری کرده و آن‌ها را به عنوان جاسوس، پرستار نظامی، نگهبان و یا اعضای یک واحد نظامی مخصوص زنان به نام زینبیه به خدمت گرفته‌اند».

«زینبیه» واحد نظامی متشکل از دختران است و تشکیل آن در جامعه بسیار سنتی نظیر یمن پدیده عجیبی است.

این گزارش می‌افزاید: «از شواهد چنین بر می‌آید که دوازده نفر از این دختران به دلیل عضوگیری توسط شورشیان حوثی هدف خشونت‌های جنسی قرار گرفته و یا مجبور شده‌اند در سن پایین ازدواج کنند».

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای دومین سال پیاپی به اعضای هیات تحقیق اعزامی سازمان ملل متحد اجازه نداده که وارد مناطق تحت کنترل دولت یمن شود. هیات تحقیق سازمان ملل متحد می‌گوید با وجود تقاضاهای مکرر به آنها اجازه ورود و فعالیت داده نشده است.

گزارش این تحقیقات به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تسلیم شده که نشست پائیزی خود را از روز دوشنبه هفته آینده آغاز خواهد کرد.

این هیات خاطر نشان می‌کند که در مجموع هیچ‌یک از طرف‌های درگیر در جنگ یمن از نقض حقوق بشر به اشکال گوناگون مبرا نیستند. همه طرف‌های درگیر جرایم گوناگونی نظیر اعدام و بازداشت‌های فرا قانونی، شکنجه، تجاوز و سایر مصادیق نقض حقوق بشر و بد رفتاری را مرتکب شده‌اند که هر یک می‌تواند جنایت جنگی تلقی شود.

این هیات حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را یکی از عوامل مهم نقض موازین حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توصیف کرده و می‌گوید این ائتلاف در موارد متعددی تدابیر لازم برای حفاظت از جان غیر نظامیان را رعایت نکرده است.

کامل جندوبی، رئیس این هیات تحقیق، گفت: «یمن کماکان سرزمین شکنجه شده‌ای است و مردم آن در حدی درد و مصیبت کشیده‌اند که باید وجدان بشریت را شوکه کند. جامعه بین‌المللی در پایان دادن به این مصونیت بی‌مهار مسئولیت دارد و نباید از نقض شدید حقوق بشر در یمن چشم بپوشد».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG