لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

۱۳۰۰۰ پناهجو به‌دنبال آتش‌سوزی گسترده در اردوگاهی در یونان بی‌سرپناه شدند


نهادهای مسئول اکنون در حال فراهم کردن سرپناه موقت برای پناهجویان و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا هستند.
نهادهای مسئول اکنون در حال فراهم کردن سرپناه موقت برای پناهجویان و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا هستند.

اردوگاه پناهجویان موریا در جزیره لسبوس یونان اوایل بامداد چهارشنبه ۱۹ شهریور دچار یک حریق گسترده شد. تا کنون هیچ تلفاتی بر اثر این حادثه گزارش نشده ولی دست‌کم ۱۳۰۰۰ نفر سرپناه موقت خود را از دست داده‌اند.

اردوگاه موریا قبل از وقوع این آتش‌سوزی به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه شده بود و این آتش‌سوزی وضعیت را پیچیده‌تر کرده است. نهادهای مسئول اکنون در حال فراهم کردن سرپناه موقت برای پناهجویان و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش ویروس هستند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور مهاجرت یونان گفت: «ترکیب نیازهای مبرم پناهجویان با همه‌گیری ویروس کرونا وضعیت را به شدت دشوار کرده است».

اداره دفاع غیر نظامی جزیره لسبوس به همین دلیل چهار ماه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

وزیر مهاجرت یونان گفت: به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی در نتیجه «نارضایتی و اعتراض» برخی از ساکنان اردوگاه به مقررات قرنطینه روی داده است. شرایط قرنطینه پس از شناسایی حداقل ۳۶ مورد از ابتلا به کرونا وضع شد.

نخست‌وزیر یونان نیز ضمن ابراز تاسف شدید از وقوع این حادثه گفت: «من این وضعیت دشوار را درک می‌کنم. ولی هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند واکنش خشونت‌آمیز به اقدامات بهداشتی و شورش در این ابعاد را توجیه کند».

او افزود: وضعیت فعلی در اردوگاه پناهندگی موریا نمی‌تواند به روال فعلی ادامه یابد چون علاوه بر جنبه بهداشتی و انسانی آن تهدیدی برای امنیت ملی است.

آتش‌سوزی در تاریکی شب و در چندین نقطه اردوگاه آغاز شد و به دلیل وزش باد به سرعت گسترش یافت و بخش اعظم اردوگاه و باغ‌های زیتون اطراف آن را در بر گرفت. کشمکش‌هایی بین پناهجویان و نیروهای پلیس و ماموران آتش‌نشانی روی داد و پلیس جاده‌های جزیره لسبوس را که به شهر اصلی منطقه منتهی می‌شوند مسدود کرده است.

وزیر مهاجرت یونان گفت برای افردای که سرپناه خود را از دست داده‌اند چادر زده می‌شود و کودکان و نوجوانان بدون سرپرست ساکن اردوگاه که حدود ۴۰۰ نفر هستند از لسبوس به نقطه دیگری منتقل خواهند شد.

اردوگاه موریا با ظرفیت حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر در سال‌های اخیر محل سکونت بیش از ۱۲ هزار پناهجو و مهاجر بوده و سازمان‌های امدادرسانی بارها در مورد ازدحام بیش از حد و شرایط نامناسب این اردوگاه هشدار داده بودند.

این اردوگاه به نماد وضعیتی بدل شده که منتقدان آن را شیوه برخورد غیر انسانی اروپا برای حل معضل پناهجویان و مهاجران توصیف می‌کنند.

مسئول حقوق بشر شورای اروپا با اشاره به ازدحام و شرایط مشابه در سایر اردوگاه‌های پناهجویی یونان گفت وضعیت آنها نیز ممکن است بحرانی شود.

او افزود: «وقوع آتش‌سوزی در اردوگاه موریا نشان داد که اروپا باید به سرعت سیاست خود در زمینه مهاجرت را که به ازدحام شدید مهاجران در اردوگاه‌های پناهندگی یونان منجر شده است مورد تجدیدنظر قرار دهد».

طبق توافق سال ۲۰۱۶ بین اتحادیه اروپا و ترکیه این کشور متعهد شد که از حرکت صدها هزار مهاجر و پناهجو از خاک ترکیه به سمت جزایر یونان جلوگیری کند. هر چند این توافق در حد چشمگیری از ورود مهاجران کاسته ولی روند طولانی و کند بررسی تقاضای پناهندگی افرادی که به یونان رسیده‌اند باعث شده که جمعیت زیادی به مدت طولانی در اردوگاه‌ها باقی بمانند.

مقامات سایر کشورهای اروپایی به دلیل عدم ارائه کمک‌های لازم به کشورهای محل ورود پناهجویان مثل یونان، ایتالیا و اسپانیا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که کشورش ریاست دوره‌‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفت: «در این شرایط دشوار ما یونان و مهمتر از همه ساکنان اردوگاه را تنها نخواهیم گذاشت. ما آمادگی برای کمک به دولت یونان را اعلام کرده و این موضوع را در دستور جلسه شورای اروپا قرار خواهیم داد».

مارگاریتیس شیناس معاون کمیسیون اروپا که مسئول امور مهاجرت در این نهاد است در توئیتی نوشت که با وزیر امور مهاجرت یونان تماس گرفته و به او اطمینان داده که این کمیسیون آماده کمک به یونان در تمامی زمینه‌هاست.

XS
SM
MD
LG