لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

تظاهرات بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بلاروس؛ دستکم۲۵۰ نفر بازداشت شدند


نمایی از تظاهرات روز یکشنبه بلاروس
نمایی از تظاهرات روز یکشنبه بلاروس

گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی حاکی است که روز یکشنبه ۲۳ شهریور بیش از ۱۰۰ هزار نفر در بلاروس علیه الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری این کشور دست به تظاهرات زدند.

با این‌حال وزارت کشور بلاروس به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفته است تنها «سه هزار نفر» در اعتراضات شرکت داشتند و ۲۵۰ نفر از آنها که «پلاکاردهایی با مضمون توهین‌آمیز» در دست داشتند بازداشت شدند.

این در حالی است که خبرنگار رویترز از محاصره معترضان توسط نیروهای انتظامی بلاروس و بازداشت و ضرب‌وشتم آنها خبر داده است.

خبرگزاری رویترز و الجزیره شمار شرکت‌کننده‌ها در اعتراضات روز یکشنبه را بیش از ۱۰۰ هزار نفر گزارش داده‌اند و روزنامه گاردین از مشارکت بیش از ۱۰ هزار زن در اعتراضات روز جاری خبر داده و آن را «انقلاب زنان» توصیف کرده است، خصوصا اینکه رهبری مخالفان نیز در دست خانم سویتلانا تسیخانوسکایا رقیب انتخاباتی لوکاشنکو است.

کميسيون مرکزی انتخابات بلاروس مدعی است که آقای لوکاشنکو با کسب حدود ۸۰ درصد از آرا برای ششمين بار به مقام رياست جمهوری رسيده ولی مخالفان می‌گويند خانم تسیخانوسکایابرنده انتخابات است. تاکنون هزاران نفر در بلاروس بازداشت شده و گزارش‌ها از سرکوب گسترده و شکنجه بازداشت‌شدگان خبر می‌دهد.

اتحادیه اروپا برخی از مقامات بلاروس را به خاطر تقلب در انتخابات و سرکوب معترضان تحریم کرده و استيون بيگان معاون وزارت خارجه آمريکا روز ۲۱ شهريور گفت مقامات بلاروس که به دليل مشارکت در تقلب انتخاباتی و اعمال خشونت عليه معترضان مورد تحريم دولت آمريکا قرار خواهند گرفت در روزهای آينده معرفی می‌شوند.

لوکاشنکو که از ۲۶ سال پيش بر بلاروس حکومت می‌کند تقلب در انتخابات رياست‌جمهوری ماه اوت را تکذيب می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و اصلی‌ترین متحد لوکاشنکو قول داده است که برای «کنترل اوضاع» نیروهای نظامی و امنیتی به این کشور اعزام کند و از کشورهای غربی خواسته است که در امور داخلی بلاروس مداخله نکنند.

آقای لوکاشنکو قرار است به زودی سفری به مسکو داشته باشد.

استيون بيگان معاون وزارت خارجه آمريکا با اشاره به سفر وی اظهار اميدواری کرد که دولت روسيه نگرانی و مخالفت خود با سرکوب معترضان در بلاروس را ابراز کند.

او افزود: «ما اميدواريم که پيام مسکو برای حکومت بلاروس اين باشد که حاکمان بايد در نهايت به اراده ملت تسليم شوند».

آقای بگیان همچنین گفت لوکاشنکو برای حفظ حاکميت خويش بيشتر از قبل به روسيه وابسته شده و کاخ کرملين با حمايت از او افکار عمومی بلاروس را به سوی ضديت با روسيه سوق خواهد داد.

طی تظاهراتی که از زمان انتخابات ۹ اوت، ادامه داشته است، معترضان علیه روسیه نیز شعار داده‌اند.

منابع: رویترز، الجزیره، گاردین، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر

XS
SM
MD
LG