لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

قصد ایران برای تولید تلفن همراه


یک فروشگاه تلفن همراه در مرکز خریدی در تهران
یک فروشگاه تلفن همراه در مرکز خریدی در تهران

رسانه‌های ایران گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که ایران قصد دارد با کمک چندین کشور در شرق آسیا گوشی تلفن همراه تولید کند.

علاوه بر این موضوع در مجله فن‌آوری این هفته از ابتکار اپل برای به حداقل رساندن نفوذ آب به داخل دستگاه می‌خوانید؛ ابتکاری که اکنون در ساعت‌های هوشمند اپل استفاده می‌شود، اما انتظار می‌رود به زودی در موبایل‌های اپل هم به کار رود.

خبرهایی در مورد ترجیح چین در واگذار نکردن مالکیت تیک‌تاک به شرکت‌های آمریکایی هم در این مجله فن‌آوری می‌خوانید.

تلفن همراه ایرانی

بر اساس گزارش سایت زومیت امیر بیات رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از آغاز مطالعات تولید گوشی‌های هوشمند تلفن‌همراه به‌صورت قطعات جداشده با همکاری فعالان داخلی با شرکای توانمند آسیایی خبر داد.

آنگونه که او گفته است: «سازمان گسترش، فعالیت خود برای تولید گوشی هوشمند را به‌صورت قطعات منفصله اعم از SKD و CKD و ازطریق به‌هم‌رسانی فعالان داخلی با شرکای آسیایی آغاز کرده است».

CKD (Complete Knocked Dawn یا قطعات کاملاً منفصل) روشی است که در آن همه‌ قطعات به‌صورت جدا از هم وارد شده و در خطوط تولید سرهم‌بندی می‌شوند. در روش دیگر که SKD (Semi Knocked Dawn یا قطعات نیمه‌کامل) نام دارد، مراحل روش قبلی تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که تعدادی از قطعات نیز به دلیل فناوری بالا، فرایند تولید خاص و عوامل دیگر به‌صورت آماده از کشور مبدأ وارد و سرهم‌بندی می‌شوند.

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چندی پیش خبر از تولید گوشی ایرانی با «سیستم عامل بومی» داده بود.

برخی می‌پرسند آیا با وارد شدن این گوشی به بازار، واردات گوشی کاملاً متوقف خواهد شد تا بازار انحصاری خودرو برای موبایل هم در ایران تکرار شود؟

یک عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل به سایت دیجیاتو گفته است «همانطور که امروزه نمی‌توان یک خودروی آخرین مدل و یا هشت سیلندر در ایران خرید، موبایل بالای ۳۰۰ یورو هم به نوعی یک کالای لوکس به حساب می‌آید».

مشخص نیست این گوشی با مشارکت کدام شرکت از کدام کشور ساخته خواهد شد اما به احتمال زیاد این شرکت در کشور چین یا تایوان قرار دارد.

پتنت جدید اپل

در ساعت‌های اپل چندی است قابلیتی استفاده می‌شود که می‌تواند قطعات داخلی را بیشتر از نفوذ آب محافظت کند؛ حالا اپل یک طرح مشابه را برای تلفن‌های همراه ثبت کرده که احتمالا شروعی برای استفاده از این فناوری در گوشی‌های جدید این شرکت است.

در اپل واچ اسپیکر ساعت امواج خاصی را منتشر می‌کند تا آب از داخل ساعت خارج شود. این قابلیت جدید احتمالاً در موبایل‌های آینده اپل دیده خواهد شد و از آسیب رسیدن به قطعات داخلی آنها جلوگیری خواهد کرد.

سیستم خنک کاری آبی

یکی از مشکلات همیشگی برای افزایش توان پردازنده‌ها گرم شدن زیاد آنها زیر بارهای سنگین است.

در طرحی جدید، روشی مطرح شده که آب از داخل قطعات پردازنده در مداری مینیاتوری حرکت می کند تا باعث کاهش دما در پردازنده‌ها شود.

در چند سال اخیر افزایش سرعت پردازنده‌ها به دلیل افزایش دما، کند شده است و این راه می تواند سبب شود پردازنده‌ها دوباره به مسیر افزایش سرعت سابق خود بازگردند.

هم اکنون بخش زیادی از توان مصرفی رایانه‌ها صرف کاهش دما آنها می‌شود، این روش می‌تواند بخش زیادی از این مصرف انرژی را کاهش دهد.

چین تحریم را به فروش تیک تاک ترجیح می دهد

رویترز در گزارشی از منابع خود آورده است که چین تحریم را به فروش تیک‌تاک ترجیح می دهد.

برخی مقامات عالی رتبه حزب کومونیست چین از این بیم دارند که فروش تیک‌تاک به آمریکا یک نقطه ضعف محسوب شود.

هم‌اکنون چندین شرکت آمریکایی از جمله مایکروسافت و والمارت به دنبال خرید این اپلیکیشن محبوب در میان جوانان و نوجوانان هستند.

البته پیشتر دولت هند هم برخی از اپ‌های چینی را تحریم کرده بود.

دولت هند بیش از۵۰ اپ چینی را ممنوع کرده است. این اپ‌ها شامل تیک‌تاک و وی‌چت، که کاربران بسیاری دارند هم می‌شود.

حالا برخی منابع تکنولوژی خبر می‌دهند هند قصد دارد شمار اپ‌های ممنوعه را به‌طور محسوسی افزایش دهد.

در میان این اپ‌ها برخی بازی‌های محبوب مانند پاپ‌جی هم حضور دارند. برخی اپ‌های معروف مانند اپ شرکت علی بابا هم در بین اپلیکیشن‌های ممنوعه قرار دارند.

برخی تحلیلگران ممنوعیت برای تیک‌تاک را به مسائل امنیتی و برخی به دعوای تجاری بین قدرت‌های بزرگ مرتبط دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG