لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

انتشار یک فایل صوتی؛ نوید افکاری هیچ اطلاعی از اجرای حکم اعدام خود نداشت‎


نوید افکاری در یک فایل صوتی به خادم‌الحسینی، رئيس گارد زندان عادل آباد شیراز، به عنوان فردی اشاره می‌کند که همراه با چند سرباز او را کتک زده‌اند.
نوید افکاری در یک فایل صوتی به خادم‌الحسینی، رئيس گارد زندان عادل آباد شیراز، به عنوان فردی اشاره می‌کند که همراه با چند سرباز او را کتک زده‌اند.

یک فایل صوتی دو دقیقه‌ای از آخرین تماس تلفنی نوید افکاری که روز دوشنبه ۲۴ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که این زندانی هیچ اطلاعی از اجرای حکم اعدام خود نداشته است.

بر اساس اطلاعات منتشره، این تماس تلفنی ساعت ۱۱ و ۲۳ دقیقه شامگاه روز جمعه ۲۱ شهریور بین نوید افکاری و برادرش برقرار شده است.

در این تماس تلفنی، نوید افکاری می‌گوید قرار است او و دو برادرش دیگرش که در زیرزمین زندان عادل آباد شیراز بوده‌اند، صبح روز شنبه ۲۲ شهریور به تهران منتقل شوند.

برخلاف وعده زندانبانان نوید افکاری، قوه قضائیه اعلام کرد که او همان صبح روز شنبه اعدام شد.‎

وحید و حبیب، برادران نوید افکاری نیز در این پرونده هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند. این دو برادر گفته‌اند که تحت شکنجه مجبور شده‌اند حتی علیه یکدیگر اعتراف کنند.

آقای افکاری نیز در فایل صوتی منتشره توضیح می‌دهد که پزشکی قانونی او و برادرانش را معاینه کرده، عکس گرفته و «هر جایی که [بر اثر شکنجه] آسیب دیده بود، ۱۰ الی ۱۵ جا را نوشتند».

پیش از این رسانه‌های داخل ایران به نقل از مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس نوشته بودند که معاینه، روز ۱۹ شهریور انجام شده و «هیچ گونه آثاری دال بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و… مشاهده نشد».

آقای افکاری همچنین به خادم‌الحسینی، رئيس گارد زندان عادل آباد شیراز، به عنوان فردی اشاره می‌کند که همراه با چند سرباز او را کتک زده‌اند.

برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته‌اند که هنگام دفن آقای افکاری، فقط موفق شده‌‌اند صورت او را ببینند و علاوه بر نشانه ضرب و جرح روی صورت نوید افکاری، بینی او هم «شکسته بود».

نوید افکاری در بخش دیگری از این تماس تلفنی می‌گوید که مشخص نیست آنها به چه زندانی منتقل می‌شوند ولی ابراز امیدواری می‌کند که مشکل حل شود و به خانواده‌اش پیام می‌دهد که نگرانی نداشته باشند.

این زندانی در ادامه با امیدواری می‌گوید که «خیالش راحت است» و موضوع «درست می‌شود».

مجموع اظهارات آقای افکاری در این فایل صوتی نشان می‌دهد که او هیچ اطلاعی از اجرای حکم اعدام نداشته است.

بابک پاک نیا، وکیل ساکن ایران که در روزهای گذشته با خانواده نوید افکاری در ارتباط بوده نیز به وب‌سایت امتداد گفته است این فایل صوتی نشان می‌دهد که شرایط تا شامگاه روز جمعه ۲۰ اردیبشت «عادی بوده است».

او با اشاره به اینکه پرونده نوید افکاری را مطالعه کرده، گفته است که این پرونده «ابهامات زیادی» داشت.

آقای پاک‌نیا با اشاره به اینکه در گزارش پزشکی قانونی هم «مسائل دیگری وجود داشت» و «یکی از شهود از شهادت خود در این پرونده برگشته بود و یکی دیگر از شهود گفته بود من نوید افکاری را برای اولین بار در دادگاه دیده‌ام»، اجرای سریع حکم را تعجب‌برانگیز خوانده است.

به گفته این وکیل دادگستری، بر خلاف قوانین موجود در قوه قضائیه ایران، زمان اجرای حکم اعدام به وکیل نوید افکاری و خانواده او اطلاع داده نشده است.

XS
SM
MD
LG