لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

اسرائیلی متهم به قتل یک خانواده فلسطینی به سه بار حبس ابد محکوم شد


دادگاه شهر لود در حکم خود عمیرام بن‌اولیئل را یک «تروریست» نامید که بر اساس «اعتراف و بازسازی صحنه جرم» مرتکب سه مورد قتل شده است.
دادگاه شهر لود در حکم خود عمیرام بن‌اولیئل را یک «تروریست» نامید که بر اساس «اعتراف و بازسازی صحنه جرم» مرتکب سه مورد قتل شده است.

دادگاهی در اسرائیل روز دوشنبه ۲۴ شهریور با صدور حکمی یک مرد اسرائیلی یهودی را به جرم کشتن سه عضو یک خانواده فلسطینی به سه بار حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دادگاه شهر لود در حکم خود عمیرام بن‌اولیئل را یک «تروریست» نامید که بر اساس «اعتراف و بازسازی صحنه جرم» مرتکب سه مورد قتل شده است.

در همین حال، دادگاه در حکم خود گفته است که این قاتل «فارغ از ایدئولوژی افراطی یا نژادپرستانه» مرتکب جنایت شد.

این اسرائیلی شهرک‌نشین در میانه تابستان سال ۲۰۱۵ خانه یک خانواده فلسطینی را در دهکده دوما در نزدیکی شهر نابلس در کرانه باختری با پرتاب بمب آتش‌زا به آتش کشید.

علی سعد نوزاد ۱۸ ماهه خانواده دوابشه در شعله‌های آتش کشته شد؛ سعد و رهام دوابشه، والدین جوان و احمد، کودک چهار ساله آنها، با سوختگی عمیق به بیمارستان منتقل شدند.

سعد دوابشه بعد از هشت روز و مادر خانواده حدود پنج هفته بعد در بیمارستان اسرائیل جان دادند. احمد دوابشه تا یک سال در بیمارستان و سپس نقاهتگاه درمانی بود و بعد به پدربزرگش در کرانه باختری تحویل شد.

آن رویداد فلسطینیان را تکان داد و در ماه‌های بعد نیز به یک سری حملات خون‌بار متقابل میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها دامن زد.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، جنایت دهکده دوما «یکی از خشونت‌بارترین اقدامات از نوع ترور یهودی علیه فلسطینیان در سال‌های اخیر بود».

در پی محکومیت شدید آن رویداد در محافل جهانی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و موشه یعلون، وزیر دفاع وقت اسرائیل، در بیانیه‌های متعدد و نیز در گفت‌وگو با سران فلسطینی، اردن، مصر و دیگر کشورها «قول» داده بودند که قاتلان به پای میز محاکمه کشانده شوند.

محاکمه عمیرام بن‌اولیئل که در زمان ارتکاب جنایت ۲۱ ساله بود، همراه با دو نوجوان از بستگان او به اتهام مشارکت در قتل، مدت‌ها در صدر اخبار اسرائیل و فلسطینیان بود.

دادگاه اسرائیل دو نوجوان همدست با عمیرام بن‌اولیئل را به دلیل نرسیدن به سن قانونی از متهم کردن به ارتکاب قتل از نوع درجه یک معاف کرد.

وکلای متهم اصلی ابتدا تلاش کرده بودند که او را با عنوان «نداشتن ثبات روحی» از محاکمه برهانند.

تیم وکلای مجرم گفته است نسبت به حکم صادره به دیوان عالی شکایت خواهد کرد زیرا دادگاه مدارک جدید را «نادیده گرفته است».

وکلای عمیرام بن‌اولیئل گفته‌اند که «اعتراف» موکل آنها در نخستین هفته‌های بازداشت به دلیل «شکنجه» از سوی بازجویان شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، بوده است.

دادگاه «اعترافات» اولیه مجرم را باطل اما بر اساس یک سری اظهارات و اعترافات دیگر او روند قضایی را دنبال کرده بود.

عمیرام بن‌اولیئل در دو ردیف اتهامی دیگر شامل تلاش ناکام برای موارد دیگر قتل و عضویت در «گروه تروریستی» به ۲۰ سال حبس اضافه نیز محکوم شده است.

پدربزرگ احمد دوابشه، با شنیدن حکم صادره در مورد قاتل گفت «امیدوار است که او تا آخرین روز حیات در پشت میله‌های زندان باشد».

آقای دوابشه که تنها نوه نجات یافته خود از آتش را بزرگ کرده، می‌گوید که این کودک گرفتار مشکلات عمیق روحی و روانی است و در توهم دائمی است که گویا والدینش باز خواهند گشت.

صدور حکم حبس ابد برای یک اسرائیلی به جرم قتل فلسطینیان یک رویداد چندان عادی در دستگاه قضایی این کشور نیست.

با وجود این، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته با اذعان به تحریف و لاپوشانی حقیقت از سوی عواملی در پلیس و دستگاه قضایی اسرائیل، از بازماندگان یعقوب ابو القیعان، یک عرب بادیه‌نشین که اسرائیل او را با عنوان «تروریست» کشت، «پوزش خواست».

یعقوب ابوالقیعان که معلم بود، سه سال پیش در جریان یورش نیروهای اسرائیل برای تخلیه محل زندگی بادیه‌نشین‌های جنوبی در منطقه ام الحیران کشته شد.

XS
SM
MD
LG