لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

تحولات جوی و آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا


آتش‌سوزی‌های فصلی در ایالت کالیفرنیا پدیده جدیدی نیستند، امّا شدّت و خسارات‌ این آتش‌سوزی‌ها طی سال‌های اخیر توجّه زیادی به خود جلب کرده‌اند.
آتش‌سوزی‌های فصلی در ایالت کالیفرنیا پدیده جدیدی نیستند، امّا شدّت و خسارات‌ این آتش‌سوزی‌ها طی سال‌های اخیر توجّه زیادی به خود جلب کرده‌اند.

طی روزهای گذشته تصاویر متعددی آسمان شهر سانفرانسیسکو را قرمز و نارنجی نشان داده‌اند. رنگ آسمان، آلودگی هوا، و هشدار برای تخلیه منازل، که شامل نزدیک به نیم میلیون شهروند این ایالت می‌شوند، همگی حاکی از تکرار یک واقعه تلخ هستند: آتش‌سوزی‌های خارج از کنترل.

آتش‌سوزی‌های فصلی در ایالت کالیفرنیا پدیده جدیدی نیستند، امّا شدّت و خسارات‌ این آتش‌سوزی‌ها طی سال‌های اخیر توجّه زیادی به خود جلب کرده‌اند. به گزارش ال‌ای تایمز شش مورد از ۲۰ آتش‌سوزی بزرگی که در تاریخ این ایالت ثبت شده‌اند، امسال به وقوع پیوسته‌اند.

تلفات آتش‌سوزی‌های امسال تا کنون احتمالاً عددی بین ۱۶ تا ۲۰ نفر است، امّا با توجّه به فعّال بودن این آتش سوزی، انتظار می‌رود آمار قربانیان افزایش یابد. مرگبارترین آتش‌سوزی در تاریخ کالیفرنیا در سال ۲۰۱۸ به وقوع پیوست و ۸۵ قربانی گرفت.

گزارش‌های مختلفی درباره تعداد حریق‌های فعلی وجود دارد، امّا به گزارش فایننشال تایمز ۱۶ حریق در حال حاضر در اطراف شهر پورتلند در حال سوختن هستند و مجموعِ سه حریق بزرگ، نزدیک به ۴۴۰ هزار هکتار زمین را به کام آتش کشانده‌اند.

به گزارش شبکه خبری اِن پی آر، ایالت کالیفرنیا برای مهار کردن این آتش‌ها قصد دارد از تعداد از زندانیان داوطلب (از بین کسانی که محکوم به جرائم غیر خشونت‌آمیز بوده‌اند) نیز کمک بگیرد.

ارتباط آتش‌سوزی‌ها با تحولات جوّ زمین

تحولات صنعتی و وابستگی اقتصاد مدرن به سوخت‌های فسیلی، که ریشه آنها را می‌توان در انقلاب صنعتی قرن هجدهم جستجو کرد، سببِ محبوس شدنِ مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن در جوّ زمین شده است، و این تغییراتِ جوّی، سببِ گرم شدنِ تدریجی زمین شده‌اند.

این افزایش تدریجی دما، سببِ افزایش نرخ تبخیر آب، و خشک شدنِ تدریجی مراتع و جنگل‌ها شده، و بدین سبب، در روزهای پایانی فصل تابستان، این مراتع، پتانسیل تبدیل شدن به حریق‌های خارج از کنترل را داشته و در صورت وقوع آتش سوزی، خیلی سریع به گسترش آن کمک می‌کنند.

چرخه کربن، به صورت طبیعی، از جذبِ آن توسط درختان طی فرآیند فتوسنتز، و استفاده از آن برای تولید میوه آغاز می‌شود. محصول درختان توسط جانوران مصرف شده و به صورت دی اکسید کربن به هوا باز می‌گردد. امّا عوامل متعدّدی باعث برهم خوردن این چرخه در عصر مدرن شده‌اند.

علاوه بر افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی، تبدیل شدن جنگل‌ها به زمین کشاورزی و یا مرتع برای پرورش دام، باعث کاسته شدن از توانایی زمین برای جذب دی‌اکسید کربن شده است. افزایش تولید دی‌اکسید کربن و کاهش توانایی زمین برای جذب کردن این گاز، عوامل اصلیِ افزایش غلظت این گاز در جوّ زمین هستند.

بیش از چهل سال پیش گروهی از دانشمندان علوم هواشناسی و جو، از جمله مایکل مَن (Michael E Mann) پیش‌بینی کرده بودند که این تغییرات سبب افزایش وقایع حدی، مانند خشکسالی و طوفان خواهند شد. آقای مَن اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرد که خشکسالی‌های سال‌های گذشته در ایالت کالیفرنیا سبب خشک شدن پوشش گیاهی و آمادگی آن برای حریق شده است.

برقراری رابطه علّت و معلول بین تک تک وقایع حدی و بحران گرمایش زمین، امری خطا و غیر علمی ست. امّا علوم مربوط به جوّ زمین، افزایش تناوب اینگونه وقایع خطرناک را پیش‌بینی کرده بودند، و آنچه امروز شاهد هستیم (افزایش شدّت و تعداد وقایع حدّی) نتیجه تغییر ترکیبات شیمیایی جوّی و نتیجتاً تغییرات آب و هوایی است.

XS
SM
MD
LG