لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۴

دردسرهای انتخاب اسم برای طوفان‌های جدید‎


کارشناسان معتقدند که گرمایش دمای کره زمین شدت طوفان‌ها را افزایش داده است.
کارشناسان معتقدند که گرمایش دمای کره زمین شدت طوفان‌ها را افزایش داده است.

شمار طوفان‌های اقیانوس اطلس در سال جاری میلادی آن‌قدر زیاد بوده که اداره‌های هواشناسی باید به فکر انتخاب نام‌های جدیدی برای بعدی‌ها باشند. سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که امسال، برای دومین بار در تاریخ، برای اسامی طوفان‌ها از حروف الفبای یونانی استفاده خواهد کرد.

فهرستی شامل ۲۱ نام که برای طوفان‌های فصلی سال ۲۰۲۰ انتخاب شده است با «آرتور» آغاز می‌شود.

فصل وزش طوفان در اقیانوس اطلس طبق استانداردهای هواشناسی در پایان نوامبر هر سال (اوایل آذرماه) به پایان می‌رسد.

توفندهای «پاولته» و «سلی» و طوفان‌های موسمی «تدی» و «ویکی» هنوز فعال‌اند و توده هوای گرمی که از غرب آفریقا برخاسته، ممکن است به یک توفند دیگر بدل شود که نام «ویلفرد» برای آن در نظر گرفته شده است. اين آخرين نام در فهرست مدنظر برای سال ۲۰۲۰ است.

کلیر نولیس، یکی از مدیران سازمان جهانی هواشناسی، گفت: «وقتی تمامی نام‌های پیش‌بینی‌شده در این فهرست به پایان برسد، ناگزیریم از حروف الفبای یونانی مثل آلفا، بتا، گاما، اپسیلون و زتا استفاده کنیم».

سال ۲۰۲۰ از نظر وزش طوفان بر فراز اقیانوس اطلس پرحادثه‌ترین سالی است که در تاریخ ثبت شده است و اداره هواشناسی آمریکا پیش‌بینی کرده که تحت‌تأثیر گرمایش آب اقیانوس و بادهایی که در ارتفاع کم می‌وزند، تعداد طوفان‌ها در سال جاری به ۲۵ مورد خواهد رسید.

کارشناسان معتقدند که گرمایش دمای کره زمین نيز شدت این طوفان‌ها را افزایش داده است.

روز دوشنبه، ۲۴ شهریور، هشدارهایی در مورد وزش پنج گردباد شدید در اقیانوس اطلس نیز منتشر شد. این دومین بار در تاریخ است که پنج گردباد تقریباً همزمان در این منطقه می‌وزند.

یکی از این گردبادها به نام «رنه» پراکنده شده، ولی در هر صورت گزینه حرف الفبای «ر» اکنون به کار برده شده است.

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرده که تاکنون نام‌هایی که با حروف الفبای «ایکس»، «وای» و «زد» شروع می‌شوند در نظر گرفته نشده‌اند چون کلمات مناسبی که با این حروف شروع می‌شوند، بسیار اندک است.

سنت نام‌گذاری طوفان‌های موسمی از سال ۱۹۵۳ و برای سهولت اطلاع‌رسانی به ملوان‌ها و افکار عمومی آغاز شد و در ابتدا هم فقط از اسامی مؤنث استفاده می‌شد. تا قبل از این تاریخ، طوفان‌ها بر اساس محل وزش و میزان ویرانی‌ای که به بار می‌آوردند و یا افرادی که آن‌ها را تشخیص می‌دادند، نامگذاری می‌شدند.

در سال‌های اخیر، اداره‌های هواشناسی کشوری بر اساس فهرستی که سازمان جهانی هواشناسی متشکل از نام‌های گوناگون به ترتیب حروف الفبا تعیین می‌کند، طوفان‌های فصلی را نامگذاری می‌کنند.

آخرین باری که این نهاد مجبور شد از حروف الفبای یونانی استفاده کند، سال ۲۰۰۵ بود که طوفان مهیب کاترینا در منطقه کارائیب و سواحل جنوبی آمریکا خسارات و تلفات سنگینی به جا گذاشت.

در برخی موارد، کمیته مسئول نامگذاری طوفان‌ها، به دلیل خسارات و تلفات سنگین ناشی از یک طوفان، این نام را کاملاً از فهرست حذف می‌کند. طوفان «میچ» که در سال ۱۹۹۸ در هندوراس وزید، یکی از این موارد بود.

کلیر نولیس، از مقامات سازمان جهانی هواشناسی، گفته است پس از حذف اين قبيل نام‌ها مردم پیشنهادهای خود برای نامگذاری طوفان‌ها را به این نهاد ارسال می‌کنند. «برخی از تشابه نام طوفان‌ها با اسم خود شکایت می‌کنند و برخی دیگر پیشنهاد می‌دهند که طوفان‌ها به نام همسر آن‌ها نامگذاری شود».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG