لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

جلسه دیوان لاهه؛ وکلای ایران تحریم‌های آمریکا را نقض «پیمان مودت» دو کشور عنوان کردند


نمایی از یک نشست پیشین دیوان بین‌المللی دادگستری درباره دعوای حقوقی بین ایران و آمریکا
نمایی از یک نشست پیشین دیوان بین‌المللی دادگستری درباره دعوای حقوقی بین ایران و آمریکا

وکلای ایران روز چهارشنبه ۲۶ شهریور در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کردند که تحریم‌های هسته‌ای و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران اقتصاد کشور را به نابودی کشانده و «زندگی میلیون‌ها ایرانی را نابود کرده است».

وکلای ایران همچنین استدلال کردند که تحریم‌های آمریکا که از سال ۹۷ به اجرا گذاشته شده، ناقض پیمان دوستی دو کشور است که در دهه سی خورشيدی به امضا رسیده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری در حکم سال ۲۰۱۹ خود در مورد دارایی‌های مسدود شده ایران از سوی آمریکا اعلام کرده بود پیمان مودت بین دو کشور که سال ۱۹۵۵ امضا شده بود می‌تواند در اختلافات حقوقی بین تهران و واشینکتن مورد استناد قرار گیرد.

حمیدرضا علومی‌زاده، یکی از وکلای ایران، از قضات دیوان بین‌المللی دادگستری خواست استدلال دولت آمریکا را که می‌گوید این نهاد برای بررسی پرونده تحريم‌ها صلاحیت حقوقی ندارد را رد کنند.

آقای علومی‌زاده در بخشی از سخنانش گفت: «اقدامات دولت آمریکا ناقض بنیان‌های قوانین بین‌المللی است. تنها نکته‌ای که برای دولت فعلی آمریکا اهمیت دارد این است که تحریم‌ها تا چه حد می‌توانند اقتصاد ایران و زندگی صدها هزار نفر از مردم کشور را نابود کنند».

وکلای دولت آمریکا در جلسه روز دوشنبه از قضات این دیوان که محل بررسی اختلافات دولت‌های جهان است خواستند تقاضای رسیدگی به این پرونده از سوی ایران را رد کند.

آمریکا می‌گوید ایران برای احیا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» که دولت دونالد ترامپ از آن خارج شده است به اشتباه به پیمان مودت میان دو کشور استناد می‌کند.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ واشینگتن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را دوباره به اجرا گذاشت و در چارچوب سیاست موسوم به فشار حداکثری این تحریم‌ها را تشدید کرده است.

وکلای ایران در جلسه روز چهارشنبه استدلال کردند که رجعت به پیمان مودت بین دو کشور کاملا وجاهت دارد چون آن معاهده درباره مناسبات اقتصادی بوده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز پیامدهای اقتصادی دارند.

پیمان مودت دو کشور در زمان حکومت پهلوی امضا شده و مناسبات ایران و آمریکا از زمان روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۷ به شدت تنش‌آميز بوده است.

پس از دو مورد استناد حقوقی ایران به پیمان مودت در جریان پرونده اموال مسدود شده ایران در آمریکا، واشینگتن در سال ۲۰۱۸ رسماً از آن پیمان خارج شد.

جلسات این هفته دیوان بین المللی دادگستری فقط رسیدگی مقدماتی برای پاسخ به این نکته است که آیا این دیوان برای ابراز نظر و صدور حکم در زمینه تحریم‌های آمریکا صلاحیت دارد یا نه.

انتظار می رود که نظر نهایی این دیوان اواخر سال میلادی جاری اعلام شود و حتی اگر درخواست ایران برای بررسی تحريم‌ها مورد پذيرش قرار بگيرد رسيدگی به اين پرونده سال‌ها به‌طول انجامد.

دولت ایران نخستین بار در سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام این پرونده را به دیوان بین‌المللی دادگستری برد.

حمیدرضا علومی‌زاده، وکیل دولت ایران، در بخشی از سخنانش به تاثیر تحریم‌های آمریکا روی افزایش بهای مواد غذایی و آسیب زدن به شبکه بهداشت و درمان ایران نیز اشاره کرد.

وکلای دولت آمریکا در جلسه روز دوشنبه استدلال کردند که ایران برای امنیت بین‌المللی «یک تهدید جدی» است و به این دلیل وضع تحریم‌های یک‌جانبه علیه آن ضروری بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG