لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

اعتراضات در بلاروس؛ هشدار سازمان ملل درباره ایجاد «يک ديوار آهنين ديگر»


اعتراض‌ها به انتخابات رياست جمهوری بلاروس که از روز اعلام نتايج آغاز شد در چندين هفته گذشته ادامه يافته است
اعتراض‌ها به انتخابات رياست جمهوری بلاروس که از روز اعلام نتايج آغاز شد در چندين هفته گذشته ادامه يافته است

سویتلانا تسیخانوسکایا، رهبر مخالفان بلاروس از حکومت اين کشور خواست به يک هيئت بين المللی اجازه دهد برای تحقيق در مورد جرايم دولت الکساندر لوکاشنکو در سرکوب معترضان و رسانه‌ها به اين کشور سفر کند. همزمان سازمان ملل نيز در مورد احتمال «بنای يک ديوار آهنين ديگر» در اروپا هشدار داد.

خانم تسيخانوسکايا که روز جمعه ۲۹ شهريور از طريق تماس ويدئويی از ليتوانی در جلسه ويژه و اضطراری کميته حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی می‌کرد خواستار پايان دادن به سرکوب خشونت‌آميز معترضان توسط دولت بلاروس و برگزاری مجدد انتخابات رياست جمهوری به شکل آزاد و عادلانه شد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «بار ديگر تاکيد می‌کنم که ما آماده مذاکره با دولت به منظور يافتن يک راه‌حل مسالمت‌آميز برای اين بحران هستيم.»

روز پنجشنبه پارلمان اروپا با تصويب قطعنامه‌ای با اکثريت قريب به اتفاق آرا اعلام کرد که نتايج انتخابات رياست جمهوری روز ۹ اوت در بلاروس و در نتيجه تمديد رياست جمهوری الکساندر لوکاشنکو پس از پايان دوره فعلی در ماه نوامبر را به رسميت نمی‌شناسد.

مخالفان آقای لوکاشنکو دولت بلاروس را به تقلب گسترده در رای‌گيری متهم کرده و مدعی هستند که نامزد مخالفان به پيروزی رسيده است. دولت آمريکا و اتحاديه اروپا نيز اعلام کرده‌اند که اين انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشده است.

اعتراض‌ها به انتخابات رياست جمهوری بلاروس که از روز اعلام نتايج آغاز شد در چندين هفته گذشته ادامه يافته و معترضان علاوه بر برگزاری مجدد انتخابات خواهان برکناری دولت لوکاشنکو هستند. دولت بلاروس تاکنون حاضر نشده با مخالفان گفت‌وگو کند و هزاران نفر از معترضان بازداشت و يا مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تقريبا تمامی رهبران اصلی مخالفان مجبور به ترک کشور و يا دستگير شده‌اند.

آنايس مارتين، گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر در بلاروس در جلسه ويژه و اضطراری کميته حقوق بشر وضعيت فعلی اين کشور را فاجعه‌بار توصيف کرد و گفت: «نبايد اجازه داد که يک ديوار آهنين ديگر در اروپا بنا شود.»

او افزود در طول اعتراضات هفته‌های اخير حدود ۱۰ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

هيئت‌های نمايندگی بلاروس، متحد آن روسيه و چند کشور ديگر بارها سخنان خانم مارتين را قطع کردند. يوری آمبرازويچ، سفير بلاروس در نهادهای سازمان ملل در ژنو گفت بهره‌برداری از اين نهادها برای دخالت در انتخابات يک کشور قابل پذيرش نيست.

XS
SM
MD
LG