لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

مرزبانی عراق: مرزها با ایران بسته است و زوار قبول نمی‌کنیم


اداره مرزبانی عراق در واکنش به انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی از هجوم برخی زوار ایرانی به مرزهای عراق و تلاش برای رفتن به کربلا، روز جمعه اعلام کرد مرزها بسته است و به هیچ کسی اجازه ورود نمی‌دهند.

عراق جزو اولین کشورهایی بود که شیوع ویروس کرونا از ایران به این کشور را تایید کرد و دوم اسفند ماه، درست یک روز بعد از تایید رسمی ابتلای کرونا در ایران، مرزهایش با جمهوری اسلامی را بست.

طی روزهای گذشته تصاویری در فضای اینترنتی منتشر شد که نشان می‌دهد مرزبانان عراقی با تقلا در تلاش هستند جلو گروهی از زوار خشمگین ایرانی را برای گذشتن از مرز بگیرند.

عراق به دفعات اعلام کرده که به خاطر شیوع کرونا امسال اجازه ورود زوار خارجی برای شرکت در مراسم اربعین را نمی‌دهد.

مرزبانی عراق روز جمعه با انتشار گزارشی اعلام کرده که مرزهای کشور به روی هیچ مسافر خارجی باز نیست و این نهاد دولتی متعهد است که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، طبق دستورالعمل‌هایی که کمیته ملی بهداشت و ایمنی عراق داده، مرزها را کاملا بسته نگه دارد.

این گزارش می‌گوید مرزبانی عراق تمهیدات امنیتی برای تقویت مرزها در مقابل هرگونه ورود غیرقانونی شهروندان خارجی به کشور را افزایش داده است.

آمارهای رسمی خود ایران نیز نشان می‌دهد بعد از روزهای عزاداری محرم شمار مبتلایان به کرونا در کشور رو به افزایش نهاده و طی روزهای گذشته به حدود سه هزار نفر در روز درسیده است؛ اگرچه مقامات ایران به طور رسمی ارتباط مستقیم افزایش شمار مبتلایان با عزاداریهای محرم را تایید نکرده‌اند.

در خود عراق، اولین موارد ابتلا به کرونا از کسانی گزارش شد که از ایران به این کشور سفر کرده بودند.

طی یک ماه گذشته موارد ابتلای روزانه به کرونا در عراق حدود چهار هزار نفر بوده است.

بسته شدن مرزها بر روابط تجاری دو کشور نیز به شدت تاثیر گذاشته است. آمارهای پنج ماهه گمرک ایران نشان می‌دهد صادرات غیرنفتی کشور به عراق ۱.۸ میلیارد دلار شده است. این رقم در دور مشابه پارسال ۳.۵ میلیارد دلار بود.‎

XS
SM
MD
LG