لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

مکانیسم ماشه؛ آمریکا ده‌ها فرد مرتبط با برنامه نظامی و هسته‌ای ایران را «تحریم می‌کند»


یکی از امتیازات لغو تحریم‌ها بر اساس برجام برای جمهوری اسلامی، پایان تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۷ مهرماه است.
یکی از امتیازات لغو تحریم‌ها بر اساس برجام برای جمهوری اسلامی، پایان تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۷ مهرماه است.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داده است ایالات متحده روز دوشنبه ۳۱ شهریور در نظر دارد لیست تحریم‌های جدید علیه «ده‌ها فرد مرتبط با برنامه هسته‌ای، موشکی و نظامی متعارف» ایران را منتشر کند.

تصمیم آمریکا به تحریم این افراد در پی اعلام «بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران» توسط ایالات متحده گرفته شده است.

اگرچه دیگر اعضای برجام و شورای امنیت سازمان ملل اظهارات آمریکا درباره بازگشت همه تحریم‌هایی که بر اساس برجام لغو شده بود را رد کرده‌اند، خبرگزاری رویترز می‌نویسد شرکت‌های بین‌المللی از ترس تحریم آمریکا احتمالا وارد معامله با ایران نشوند.

یکی از امتیازات لغو تحریم‌ها بر اساس برجام برای جمهوری اسلامی، پایان تحریم‌های تسلیحاتی در ۲۷ مهرماه است؛ موضوعی که آمریکا نیز ماه گذشته تلاش کرد این تحریم‌ها ادامه یابد اما موفق نشد.

با این‌حال، آمریکا می‌گوید خریداران و فروشندگان تسلیحات نظامی به ایران را تحریم خواهد کرد. احتمال می‌رود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه یک فرمان اجرایی درباره تحریم شرکت‌هایی که وارد معامله نظامی با ایران می‌شوند، صادر کند.

مقام آمریکایی همچنین به خبرگزاری رویترز گفته است ایران می‌تواند تا پایان سال، مواد هسته‌ای مورد نیاز برای تولید بمب اتمی را در اختیار داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به تازگی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم‌غلظت ایران به ۱۰ برابر حد مجاز رسیده است.

ایران اردیبهشت پارسال به تلافی تحریم‌های آمریکا و آنچه که کم‌کاری اروپا در تامین منافع جمهوری اسلامی نامید، از بخشی از تعهدات برجامی خود عدول کرد.

این مقام آمریکایی همچنین گفته است ایران اخیرا همکاری‌های خود با کره شمالی را در زمینه موشک‌های دوربرد از سر گرفته است. وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد، اما کره شمالی نیز به خاطر تولید بمب هسته‌ای سال‌هاست که مورد تحریم جامعه جهانی، خصوصا آمریکا، قرار گرفته است.

رویترز می‌نویسد تحریم‌های جدید آمریکا در راستای تلاش‌های رئیس‌جمهوری این کشور برای محدود کردن نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است و یک هفته بعد از امضای سند عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل انجام می‌شود.

آمریکا می‌گوید در آینده کشورهای عربی بیشتری روابط خود را با اسرائیل عادی خواهند کرد. عمان از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل حمایت کرده و عربستان نیز حریم هوایی خود را برای پروازها از اسرائیل به این کشورها آزاد کرده است. قطر نیز اعلام کرده که اگر مسئله فلسطین حل شود، مشکلی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد.

ایران به شدت به سند صلح امارات و بحرین با اسرائیل تاخته و آن را «خیانت» نامیده است.

مقام آمریکایی به رویترز گفته است بخش عمده‌ای از تحریم‌های آمریکا معطوف به بازداشتن شرکت‌ها و کشورهای خارجی از فروش یا خرید سلاح از جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی گفته است مقامات ایران همه تلاش خود را می‌کنند تا توان بازگشت به برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای را حفظ کنند و برخلاف برجام که توافقی برای ممانعت از تولید بمب اتمی تهران بود، رژیم ایران می‌خواهد قابلیت تولید تسلیحات هسته‌ای خود را از دست ندهد.

ایران می‌گوید برنامه‌ای برای تولید بمب هسته‌ای نداشته و ندارد.

غلظت ذخایر فعلی اورانیوم ایران در بهترین حالت ۴.۵ درصد است و جمهوری اسلامی برای ساخت بمب هسته‌ای باید غلظت اورانیوم را به حدود ۹۰ درصد برساند.

مقام آمریکایی گفته است ایران و کره شمالی همکاری‌های خود در زمینه موشک‌های دوربرد را دوباره از سر گرفته و برخی قطعات حساس را میان خود مبادله می‌کنند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در رابطه با موضوع تحریم‌های جدید آمریکا، آنها را «پروپاگاندا» خوانده و گفته است تحریم‌های بیشتر، آمریکا را «منزوی‌تر» خواهد کرد.

علیرضا میریوسفی سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل به رویترز گفته است: «سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده و تحریم‌های جدید آمریکا نیز تغییری در وضعیت موجود نخواهد داد».

وی گفته است همه جهان می‌دانند که تحریم‌های جدید در واقع تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است روز سوم نوامبر (کمتر از دو ماه دیگر) برگزار شود.

XS
SM
MD
LG