لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

ناوالنی از روسیه خواست لباس‌هایش را برای تحقیقات در مورد مسمومیت پس بدهد


آلکسی ناوالنی همراه با همسرش یولیا ناوالنی
آلکسی ناوالنی همراه با همسرش یولیا ناوالنی

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس حکومت روسیه، روز دوشنبه ۳۱ شهریور از مسکو خواست لباس‌هایی را که هنگام مسمومیت و به حالت کما رفتن به تن داشته است به او پس بدهد و دولت روسیه را به پنهان کردن مدارک مهم در مورد پرونده مسمومیت‌اش متهم کرد.

آقای ناوالنی گفت پس از بیماری در طول پرواز از سیبری به مسکو و بستری شدن در بیمارستان شهر اومسک لباس‌های او را قبل از انتقال به برلین برداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آلمان اعلام کرده است نتایج آزمایش‌هایی که در این کشور، فرانسه و سوئد انجام شده نشان می‌دهند که آقای ناوالنی با ماده مخرب اعصاب «نووی‌چوک» مسموم شده است.

آلمان و سایر کشورهای غربی از روسیه خواسته‌اند در این مورد تحقیق کرده و نتایج آن را با شفافیت اعلام کند.

روسیه می‌گوید هنوز شواهدی مبتنی بر ارتکاب جرم نیافته و در نتیجه انجام تحقیقات قضايی را ضروری نمی‌داند. حکومت روسیه هرگونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده است.

الکسی ناوالنی که طی هفته گذشته تا حدی بهبود یافته است، روز دوشنبه در وبسایت خود نوشت: «قبل از موافقت آنها (دولت روسیه) با انتقال من به برلین همه لباس‌های مرا برداشتند و مرا برهنه به برلین فرستادند».

«با توجه به اینکه آثار ماده نووی‌چوک در بدن من پیدا شده و احتمال انتقال این ماده سمی از طریق تماس با سطح بدن بسیار بالاست، لباس‌های من بخش مهمی از مدارک این پرونده هستند. من می‌خواهم که لباس‌های من با دقت در یک کیسه پلاستیکی بسته‌بندی و برای من ارسال شوند».

خبرگزاری‌های روسی به نقل از مقامات محلی وزارت بهداشت روسیه در شهر اومسک گزارش دادند که پس از بستری شدن آقای ناوالنی در بیمارستان این شهر ماموران تحقیق در مورد این حادثه لباس‌های آقای ناوالنی را برده‌اند.

دولت روسیه اعلام کرده که قبل از به جریان انداختن تحقیقات قضایی به دریافت مدارک و شواهد بیشتری نیاز دارد و از دولت آلمان خواسته است جزئیات آزمایش‌های پزشکی آقای ناوالنی را در اختیار آن کشور قرار دهد.

آقای ناوالنی افزود: «دولت روسیه از دوره ۳۰ روزه موسوم به بررسی قبل از شروع تحقیقات قضایی برای پنهان کردن مدارک مهم استفاده کرده است».

ایوان ژدانف، یکی از همکاران آقای ناوالنی، گفت: پلیس راه روسیه در چارچوب روند بررسی قبل از تحقیقات قضایی سخنگوی آقای ناوالنی و تعدادی از همکاران او را برای بازجویی احضار کرده است.

آقای ژدانف افزود با توجه به اینکه مهلت ۳۰ روزه بررسی مقدماتی برای شروع تحقیقات به پایان رسیده آنها در جلسه بازجویی حاضر نخواهند شد.

پلیس راه روسیه اعلام کرد که روند بررسی پرونده هنوز ادامه دارد و تا کنون از بیش از ۲۰۰ نفر بازجویی کرده و در نظر دارد تحقیقات را ادامه دهد. این نهاد انتظامی در عین حال از نهادهای مسئول در آلمان، فرانسه و سوئد تقاضای همکاری کرده است.

XS
SM
MD
LG