لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

اتحادیه اروپا خواستار اجرای کامل تعهدات ایران در قبال برجام شد


نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یکی از سخنرانان آن به صورت ویدئویی بود.
نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یکی از سخنرانان آن به صورت ویدئویی بود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۱ شهریور اعلام کردند که با وجود فشارهای دولت آمریکا، ایران باید نقض تعهدات خود در چارچوب برجام را متوقف کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود در مورد تداوم غنی‌سازی اورانیوم که ناقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی است اظهار نگرانی کرد. آندرئاس فایخت، یکی از مقام‌های ارشد وزارت اقتصاد آلمان، بیانیه اتحادیه اروپا را به جلسه سالانه هیات رئیسه (شورای حکام) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر وین تسلیم کرد.

دولت آمریکا اعلام کرد که روند موسوم به مکانیسم ماشه برای از سرگیری تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را آغاز کرده است. این تحریم‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی لغو شده‌اند.

آندرئاس فایخت در پیام ویدئویی خود خطاب به نشست شورای حکام آژانس افزود: «اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که بلادرنگ به اجرای کامل تمامی تعهدات خود در قبال برجام بازگردد».

اتحادیه اروپا در عین حال از تصمیم آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران عمیقا اظهار تاسف و تاکید کرده که اين اتحادیه هنوز از برجام حمایت می‌کند.

دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا که از امضاء‌کنندگان برجام هستند با از سرگیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفند و تاکید می‌کنند که دولت آمریکا پس از خروج از برجام در سال ۹۷ از نظر حقوقی نمی‌تواند مکانیسم‌های پیش بینی شده در این توافق را فعال کند.

حکومت ایران در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا در چارچوب سیاست موسوم به فشار حداکثری اجرای بخشی از تعهدات خود در قبال برجام از جمله حد نصاب‌های پیش بینی شده در مورد حجم و درصد غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کرده است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در نشست شورای حکام ضمن اشاره به رد درخواست آمریکا از سوی شورای امنیت سازمان ملل و توافق اخیر تهران و آژانس برای بازرسی از مراکز هسته‌ای اعلام نشده در ایران گفت با وجود فضای سیاسی تیره و تار امروزی همکاری و امید به تفاهم وجود دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان/ش.ر/ک.ر

XS
SM
MD
LG