لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

دریچه مهرماه ۹۹

تازه‌ترین رویدادهای حقوق بشری ایران در مهرماه ۹۹ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۱۹ ۲۳.۷.۱۳۹۹

اجرای حکم زندان دو فعال مدنی در سنندج

شادمان بنی‌بشر و افشار فتحی٬ دو فعال مدنی در سنندج٬ جهت اجرای حکم روانه زندان این شهر شدند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان افشار فتحی، فعال مدنی اهل روستای «تنگی‌سر» سنندج به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان و شادمان بنی‌بشر نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان محکوم شده‌اند.

۱۹:۱۶ ۱۹.۷.۱۳۹۹

مجله هفتگی دریچه

در حالی که بیش از ۱۳۰ کشور جهان مجازات اعدام را برای همه جرایم لغو کرده‌اند و چندین کشور دیگر نیز سال‌هاست که این مجازات را اجرا نمی‌کنند، ایران از نظر تعداد اعدام همچنان بر سکوی دوم جهان ایستاده است.

مجازاتی که نقض حق حیات است٬ بنیادی‌ترین حق هر انسان٬ مرگی از پیش تعیین‌شده با حکم دادگاه و تایید بالاترین مرجع قضایی. مجازاتی برگشت‌ناپذیر که به گفته مدافعان حقوق بشر باید با احکامی دیگر جایگزین شود در ۵۶ کشوری که هنوز از این مجازات استفاده می‌کنند.

دهم اکتبر «روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام» است٬ از ۱۸ سال پیش که ده‌ها نهاد مدافع حقوق بشر در ائتلافی جهانی این روز را «روز جهانی مبارزه با مجازات مرگ» نامیدند با هدف تلاش برای لغو مجازات اعدام در سراسر جهان.

«ائتلاف جهانی علیه اعدام» موضوع دهم اکتبر امسال را به روند دادرسی متهمان اختصاص داده و این عنوان را برای آن برگزیده است: «دسترسی به وکیل؛ مسئله مرگ و زندگی».

و در ادامه مجله دریچه این هفته:

۰۰:۵۹ ۱۸.۷.۱۳۹۹

تایید دو حکم دیگر قطع انگشتان دست در ارومیه

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان احکام قطع انگشتان دست دو متهم دیگر در ارومیه در دیوان عالی کشور تایید شده است.

این دو متهم شهاب و مهرداد تیموری، دو برادر زندانی هستند که در سال ۱۳۹۷ به اتهام سرقت در ملارد کرج بازداشت شده بودند.

شبکه حقوق بشر کردستان چند روز پیش هم از صدور حکم قطع انگشتان دست برای یک متهم دیگر در ارومیه خبر داده بود.

این فرد آرش علی‌اکبری نام دارد، جوشکار ۳۲ ساله‌ای که به اتهام «سرقت» برایش حکم قطع چهار انگشت دست راست صادر شده و پرونده او به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

پیشتر هم چهار زندانی دیگر به نام‌های هادی رستمی، مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند و کسری کرمی در زندان ارومیه به اتهام سرقت به قطع انگشتان دست محکوم شده بودند که انتشار خبر تایید این احکام و خطر اجرای آنها٬ اعتراض گسترده جامعه جهانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

۰۰:۴۲ ۱۸.۷.۱۳۹۹

آزادی نرگس محمدی فعال حقوق بشر از زندان

نرگس محمدی فعال حقوق بشر پس از تحمل جمعا هشت سال و نیم زندان، بامداد پنجشنبه ۱۷ مهرماه از زندان اوین آزاد شد.

او به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌ و مخالفتش با مجازات اعدام جمعا به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال آن قابل اجرا بود.

او اواسط تیرماه در زندان به بیماری کرونا مبتلا شد و با انتشار نامه‌هایی از شرایط بهداشتی زندان و چگونگی رسیدگی پزشکی به زندانیان مبتلا شکایت کرد.

او همچنین مدتها از تماس با فرزندانش که خارج از ایران زندگی می‌کنند محروم بود و سرانجام پس از درخواست‌های عمومی در این‌باره موفق به گفت‌وگو با آن‌ها شد.

۰۰:۳۹ ۱۸.۷.۱۳۹۹

صدور حکم ۳۸ سال زندان برای پیمان فرهنگیان، فعال مدنی

پیمان فرهنگیان، فعال کارگری ساکن بندر کیاشهر در استان گیلان، در دادگاه کیفری دو شهرستان آستانه اشرفیه به ۳۸ سال زندان محکوم شد.

در صورت تایید این حکم ۱۰ سال و نیم آن قابل اجراست.

در پرونده او اتهام‌هایی متعدد از جمله «برهم‌زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی»، «توهین به مقدسات» و «توهین پیامبر مسلمانان و امامان شیعه» مطرح شده است.

بسیاری از موارد اتهامی این فعال مدنی، مربوط به فعالیت‌ها و نوشته‌های او در فضای مجازی است.

در حکم دادگاه همچنین آمده است که آقای فرهنگیان موظف به شرکت در یک دوره کلاس آموزش و فراگیری علوم و اعتقادات و معارف دینی شده است.

۰۰:۳۳ ۱۸.۷.۱۳۹۹

بازداشت چند فعال مدنی در ایران

گزارش‌ها از ایران حاکی از بازداشت دست‌کم پنج فعال مدنی طی روزهای گذشته است که از جمله دربارهٔ حقوق کارگران فعالیت می‌کنند.

شبنم آشوری، مدیرمسئول نشریه فرهنگی- اجتماعی آگاهنامه، یکی از این افراد است.

همچنین الوار قلی‌وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری نیز روز سه‌شنبه بازداشت شدند.

از دلایل بازداشت این افراد و وضعیت آنان گزارشی منتشر نشده است.

۱۶:۰۱ ۱۴.۷.۱۳۹۹

اجرای حکم زندان کاووس باسمنجی٬ روزنامه‌نگار حوزه سلامت و بهداشت

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از انتقال کاووس باسمنجی٬ سردبیر پیشین هفته‌نامه «سپید» و روزنامه‌نگار حوزه سلامت و بهداشت به زندان اوین خبر داد.

بر اساس این گزارش٬ کاووس باسمنجی به اتهام «نشر اکاذیب» به ۱۵ ماه زندان محکوم شده و برای اجرای حکمش به زندان منتقل شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید علت صدور این حکم زندان برای کاووس باسمنجی در پی گفت‌وگویی بود که او با روزنامه شرق انجام داد و درباره یک داروی سرطان‌زا و «تعلل در جمع‌آوری آن» هشدار داده بود.

۱۵:۴۵ ۱۴.۷.۱۳۹۹

صدور یک حکم قطع انگشتان دست در ارومیه

شبکه حقوق بشر کردستان از صدور حکم قطع انگشتان دست برای یک متهم به سرقت در ارومیه خبر داد.

آرش علی‌اکبری در شعبه دوم دادگاه کیفری یک دادگاه ارومیه به اتهام «سرقت» به قطع چهار انگشت دست راست محکوم شده است.

بر اساس این گزارش آرش علی‌اکبری ۳۲ ساله دارای مدرک تحصیلی دیپلم و جوشکار است. او از حق داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و پس از صدور حکم و اعتراض وی به حکم صادره پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

پیشتر نیز چهار زندانی دیگر به نام‌های هادی رستمی، مهدی شرفیان و مهدی شاهیوند و کسری کرمی در زندان ارومیه به اتهام «سرقت» به قطع انگشتان دست محکوم شده بودند که حکم آنها پس از تایید در دیوان عالی کشور جهت اجرای به اجرای احکام ارسال شد و انتشار این خبر اعتراض گسترده جامعه جهانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

۱۵:۳۹ ۱۴.۷.۱۳۹۹

بازداشت مجدد زرتشت احمدی‌راغب٬ فعال مدنی

برخی فعالان مدنی در ایران از بازداشت زرتشت احمدی‌راغب توسط مامورین امنیتی خبر می‌دهند.

وی روز یکشنبه ۱۳ مهرماه در منزل خود در شهریار بازداشت شده است اما از علت بازداشت و وضعیت او خبری در دست نیست.

زرتشت احمدی‌راغب فعال مدنی و از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای علی خامنه‌ای ست که طی سال‌های گذشته بارها بازداشت و زندانی شده است.

وی آخرین بار خردادماه ۹۹ بازداشت شده بود و در پی اعتصاب غذای طولانی‌مدت ۱۱ شهریورماه به مرخصی اعزام شد.

عباس واحدیان شاهرودی٬ یکی دیگر از امضاکنندگان این بیانیه می‌گوید مامورین در حالی زرتشت احمدی‌راغب را بازداشت کرده‌اند که «او بیمار بوده و وضعیت جسمی نامناسبی داشته است».

۱۵:۲۷ ۱۴.۷.۱۳۹۹

ابتلای فرهاد میثمی و فرهاد فهندژ٬ دو زندانی سیاسی و عقیدتی به ویروس کرونا

خبرها از ایران حاکی است که فرهاد میثمی٬ فعال مدنی٬ در پی ابتلا به کرونا به یک سلول انفرادی در زندان رجایی‌شهر منتقل شده است.

او به خاطر فعالیت‌های مدنی‌اش از جمله مخالفت با حجاب اجباری به شش سال زندان محکوم شده و از مردادماه سال ۹۷ در زندان به سر می‌برد.

فرهاد فهندژ شهروند بهایی زندانی که او هم به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و پس از مثبت اعلام‌شدن تست کرونا به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن این زندان منتقل شد.

او به اتهام «تبلیغ آیین بهایی و اداره تشکیلات بهایی» به ۱۰ سال زندان محکوم شده و از هشت سال پیش در زندان به سر می‌برد.

فرهاد فهندژ ۶۱ سال دارد و از بیماری گوارشی و ناراحتی قلبی رنج می‌برد که این موضوع باعث نکرانی خانواده‌اش بابت ابتلای او به کروناست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG