لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

الکساندر لوکاشنکو مخفیانه سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد


برگزاری مراسم ادای سوگند آقای لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری جدید با انتقاد شدید معترضان روبرو شده است.
برگزاری مراسم ادای سوگند آقای لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری جدید با انتقاد شدید معترضان روبرو شده است.

الکساندر لوکاشنکو با ادای سوگند در مراسمی مخفیانه که روز چهارشنبه دوم مهر به طور ناگهانی برگزار شد ششمین دوره ریاست‌جمهوری خود را رسما آغاز کرد.

برگزاری این مراسم به شکل مخفی با واکنش انتقادی مخالفان حکومت روبرو شد و به فاصله کوتاهی پس از اعلام این خبر تظاهرات خودجوشی در شهر مینسک برپا شد.

خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داد که «چند صد نفر» از مقامات ارشد کشور در مراسم ادای سوگند آقای لوکاشنکو شرکت داشتند ولی رقم دقیق شرکت‌کنندگان را اعلام نکرد.

به گزارش این خبرگزاری، لوکاشنکو به قانون اساسی کشور سوگند وفاداری یاد کرد و پس از آن رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات سند ریاست‌جمهوری را به او تقدیم کرد.

او در بخشی از سخنانش گفت: «کشور ما با چالش‌های بی‌سابقه‌ای بر اساس فناوری‌های پیشرفته روبرو است که هدف آن نابود کردن حکومت‌های مستقل است».

این سخنان آقای لوکاشنکو در راستای اظهارنظرهای قبلی او و متهم کردن دولت‌های غربی به دامن زدن به جنبش دمکراسی‌خواهی در بلاروس است.

او در ادامه سخنانش افزود: «بلاروس از جمله معدود کشورها و احتمالا تنها کشوری است که انقلاب‌های رنگی در آن شکست خورده است. این گزینه‌ای بود که مردم بلاروس انتخاب کردند چون نمی‌خواستند کشور خود را از دست بدهند. نقطه قوت حکومت بلاروس این است که حتی در دشوارترین شرایط سیاست‌های اجتماعی خود را رها نکرده است».

برگزاری مراسم ادای سوگند آقای لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری جدید با انتقاد شدید معترضان روبرو شده که مدعی هستند دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه اوت تقلب کرده و در نتیجه خواهان برکناری آقای لوکاشنکو و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه هستند.

به فاصله کوتاهی پس از اعلام این خبر، سویتلانا تسیخانوسکایا، نامزد اصلی مخالفان در انتخابات، گفت هیچگاه پیروزی «تقلبی» آقای لوکاشنکو را نخواهد پذیرفت و از مردم خواست بلادرنگ کارزار نافرمانی مدنی را آغاز کنند.

او قبلا نیز هشدار داده بود که برگزاری مراسم سوگند آقای لوکاشنکو به عنوان رئیس‌جمهوری «غیر قانونی» است.

پاول لاتوشکا، از دیپلمات‌های باسابقه بلاروس و سفیر سابق این کشور در یونسکو و چند کشور اروپایی که اکنون از اعضای شورای هماهنگی مخالفان است، در صفحه تلگرام خود نوشت: «وضعیت بی‌سابقه‌ای در کشور حاکم است».

او افزود: «فردی که دوره ریاست‌جمهوری او به پایان رسیده و مدعی کسب ۸۰ درصد از آراست در یک عملیات ویژه سوگند یاد کرده است. این برنامه تحت حفاظت پلیس ضد شورش، در فضای پنهانکاری و با شرکت گروهی از مقامات که با عجله به مراسم دعوت شده‌اند برگزار شده است. شهروندان خوشحال کجا هستند؟ دیپلمات‌ها و سفرای خارجی کجا هستند؟»

«صادقانه بگویم، این مراسم مثل جلسه دزدان برای تاجگذاری پدرخوانده دزدان است».

بخش بلاروس رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی از قول ساکنان شهر مینسک گزارش داد که صبح سه‌شنبه در اطراف میدان استقلال که یکی از ساختمان‌های دولتی مهم در آنجا قرار دارد رفت‌وآمدهای غیر عادی رخ داده و حرکت اتوموبیل‌ها در بخشی از شهر ممنوع شده بود.

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است می‌توان دید که معترضان در شهر مینسک علاوه بر پرچم کشور، پلاکاردهایی حمل می‌کنند که روی آن نوشته شده «پادشاه برهنه است» و «پیروزی از آن ملت است».

گزارش‌ها از مینسک حاکی است که معترضان چندین خیابان را مسدود کرده بودند.

XS
SM
MD
LG