لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

احتمال وجود دریاچه آب شور زیر سطح قطب جنوب مریخ


پژوهش‌های فعلی نشان می‌دهد که دمای سطح مناطق قطبی مریخ حدود ۱۱۳ درجه زیر صفر است.
پژوهش‌های فعلی نشان می‌دهد که دمای سطح مناطق قطبی مریخ حدود ۱۱۳ درجه زیر صفر است.

دانشمندان ایتالیایی روز دوشنبه هفتم مهر از احتمال وجود یک دریاچه آب شور در زیر سطح قطب جنوب سیاره مریخ خبر دادند. وجود چنین دریاچه‌ای احتمال وجود جانداران آبزی کوچک در این سیاره را افزایش می‌دهد.

نتایج این تحقیقات دو سال پس از کشف پدیده‌ای در قطب جنوب مریخ منتشر می‌شود که به باور دانشمندان یک دریاچه بزرگ مدفون شده است.

این گروه تحقیقاتی طی دو سال اخیر با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط رادارهای صوتی ماهواره فضایی «مارس اکسپرس» آژانس فضایی اروپا، دامنه پژوهش خود در این بخش از سیاره مریخ را چند صد کیلومتر گسترش داده‌اند.

این گروه پژوهشی ایتالیایی در جدیدترین بخش از تحقیقات خود که نتايج آن در مجله «نیچر استرونومی» به چاپ رسیده است شواهد بیشتری در مورد احتمال وجود این دریاچه آب شور منتشر کردند. آنها تخمین می‌زنند که ابعاد این دریاچه حدود ۳۰ در ۲۰ کیلومتر است و در عمق ۱۵۰۰ متری زیر سطح یخبندان قطب جنوب مریخ قرار دارد.

علاوه بر این سه حوضچه کوچکتر را در اطراف این دریاچه شناسایی کرده‌اند که ابعاد آن‌ها متفاوت است و از قرار معلوم از دریاچه اصلی جدا هستند.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که مریخ حدود چهار میلیارد سال پیش مثل کره زمین یک سیاره گرم و مرطوب بود. ولی به مرور زمان به یک محیط خشک و بی‌آب و علف تبدیل شد.

این گروه تحقیقاتی در دانشگاه دولتی رم به سرپرستی سباستین امانوئل لاورو از روش‌های مشابه اکتشاف دریاچه‌های مدفون در قطب جنوب و یا نواحی قطبی شمال کانادا استفاده کرده است. اطلاعاتی که در این تحقیقات مورد استفاده قرار گرفته نتیجه کاوش رادارهای ماهواره فضایی «مارس اکسپرس» بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ است.

این ماهواره فضایی در سال ۲۰۰۳ به مدار سیاره مریخ فرستاده شده است.

کشف اطلاعات بیشتر در مورد احتمال وجود آب در مریخ احتمال وجود نوعی حیات در سطح و یا در اعماق این سیاره را افزایش داده است. وجود درصد قابل ملاحظه‌ای نمک، از یخبندان آب در این نقاط بسیار سرد سیاره مریخ جلوگیری می‌کند.

پژوهش‌های فعلی نشان می‌دهد که دمای سطح مناطق قطبی مریخ حدود ۱۱۳ درجه زیر صفر است ولی در نقاط عمیق‌تر میزان سرما تا حدودی کاهش می‌یابد.

پژوهشگران ایتالیایی در بخشی از نتایج تحقیقات خود نوشتند: «این حوضچه‌ها و دریاچه آب شور از نظر بیولوژی بسیار جالب است و ماموریت‌های بعدی در سیاره مریخ باید روی کشف اطلاعات بیشتری از این مناطق تمرکز کنند».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG