لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۷

پیشنهاد ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه برای حفاظت از محیط‌زیست


سرباز برزیلی در حال خاموش کردن آتشی که به جان بخشی از جنگل‌های آمازون افتاده است.
سرباز برزیلی در حال خاموش کردن آتشی که به جان بخشی از جنگل‌های آمازون افتاده است.

دیوید َاتنبرو، مجری بریتانیایی و سرشناس مستندهای حیات وحش، روز چهارشنبه ۹ مهر در راس گروهی از نهادها و سازمان‌های مدافع محیط‌زیست خواستار اختصاص ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالانه برای جلوگیری از نابودی طبیعت شد و هشدار داد که آینده کره زمین «به شدت در خطر است».

آقای اتنبرو این درخواست را در اجلاس یک روزه سازمان ملل با هدف تصمیم‌گیری در زمینه اقدامات مربوط به حفاظت از حیات وحش اعلام کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: «طبیعت ما اکنون بیش از هر زمان دیگری در تاریخ تحت فشار است و آینده کره زمین که زندگی تک تک ما به آن بستگی دارد به شدت در خطر است. ما هنوز برای متوقف کردن روند فاجعه‌بار از دست رفتن تنوع حیات فرصت داریم ولی زمان چندانی باقی نمانده است».

ديويد اتنبرو ۹۴ ساله است و مستند جديدش با عنوان «يک زندگی روی سياره ما» به خطرات ناشی از گرمايش زمين و انقراض گونه‌های جانوری می‌پردازد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نيز در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس در نیویورک هشدار داد که بیش از یک میلیون گونه جانوری در خطر انقراض هستند و گرمایش زمین و از دست رفتن تنوع جانوری در حال نابود کردن شبکه حیات کره زمین است.

آقای گوترش افزود: «ما بخشی از یک شبکه آسیب‌پذیر هستیم و برای زندگی خود و نسل‌های آینده به سلامت این شبکه نیاز داریم».

درخواست سرمایه‌گذاری مستقیم و مشخص برای حذف سوخت‌های فسیلی و سایر صنايع آلاینده و تقویت نهادهای محلی حفاظت از محیط زیست ابتدا از سوی یک گروه فعال در زمینه محیط زیست به نام «فاونا و فلورا» مطرح شد و تاکنون بیش از ۱۳۰ نهاد و سازمان زیست محیطی از آن حمایت کرده‌اند.

مارک راس، مدیرعامل «فاونا و فلورا»، گفت: «کشورهای عضو سازمان ملل باید از سرعت بحران زیست محیطی جلو بیافتند و اين سرمايه‌گذاری بايد به نهادهای محلی مدافع محیط زیست که بهترین ابزار برای مقابله با این بحران هستند، داده شود».

تخمین زده می‌شود که سالانه در سراسر جهان رقمی حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برای حفاظت از محیط زیست و حیات وحش هزینه می‌شود ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که برای پیشگیری از نابودی اکوسیستم به یک بودجه چند صد میلیارد دلاری نیاز هست.

دولت‌های بریتانیا و کانادار روز دوشنبه به طرح جديد اتحادیه اروپا پیوستند که هدف آن حفاظت کامل از حداقل ۳۰ درصد از اراضی و دریاها تا سال ۲۰۳۰ است. مقامات سازمان ملل امیدوارند که در اجلاس بین المللی محیط زیست که قرار است در سال ۲۰۲۱ در چین برگزار شود سایر کشورهای جهان نیز این تعهد را بپذیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG