لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

سکه از مرز ۱۵ میلیون گذشت؛ دلار ۳۰ هزار تومان شد


خبرگزاری ایسنا از بازار طلای ایران گزارش داده است که روز پنج‌شنبه ۱۰ مهرماه قیمت سکه تمام بهار آزادی از مرز ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گذشت.

این رقم نسبت به روز چهارشنبه ۹۰۰ هزار تومان افزایش نشان می‌دهد.

آمارهای سایت‌های تخصصی قیمت طلا نیز نشان می‌دهد قیمت انواع سکه در بازار آزاد ایران روز پنج‌شنبه ۲ تا ۵.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران دوباره سیر سعودی داشت و رکورد ۳۰ هزار تومان را در روز جاری شکست.

نرخ فروش یورو نیز تا ۳۵ هزار و ۲۱۵ تومان اوج گرفته است.

ابتدای سال جاری خورشیدی قیمت دلار ۱۶ هزار تومان و مهر ماه پارسال حدود ۱۲ هزار تومان بود.

مقامات ایران، خصوصا رئیس بانک مرکزی طی ماه‌های گذشته مدام از «حباب در بازار ارز» و «غیرواقعی نبودن قیمت‌ها» سخن گفته و سعی در منصرف کردن مردم از خرید ارز داشته‌اند.

از ابتدای سال جاری خورشیدی قیمت دلار همواره صعودی بوده و اواخر مرداد ماه به بالای ۲۵ هزار تومان رسید، اما همان زمان بانک مرکزی با تزریق نزدیک به یک میلیارد دلار ارز، قیمت دلار را به حدود ۲۱ هزار تومان کشاند. با این حال، بعد از دو هفته، دوباره دلار سیر صعودی خود را از سر گرفت و روز پنج‌شنبه به رکورد تاریخی ۳۰ هزار تومان رسید.

به نظر نمی‌رسد دولت ایران بتواند برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار، هر هفته مقادیر هنگفتی ارز به بازار تزریق کند.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران گفته است طی ۱۵ سال گذشته، هر سال ۱۸ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده است.

البته طی این دوره، همواره تراز تجاری ایران مثبت بود و جمهوری اسلامی دلار اضافی برای تزریق به بازار داشت.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در پنج ماه ابتدایی سال جاری خورشیدی کل صادرات غیرنفتی کشور به زیر ۱۱ میلیارد دلار سقوط کرده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۰ درصد افت نشان می‌دهد و تراز تجاری کشور منفی بوده است.

صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال جاری ۴۶ میلیارد دلار و واردات کشور ۶۴.۶ میلیارد دلار باشد. به این ترتیب برای اولین بار تراز تجاری کشور بیش از ۱۸ میلیارد دلار به زیان ایران خواهد بود و دولت برای تزریق ارز به بازار جهت حفظ مصنوعی ارزش ریال با چالش مواجه است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است ذخایر ارزی جمهوری اسلامی در سال جاری حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۸۵ میلیارد دلار برسد و در سال آینده به ۶۹ میلیارد دلاربر سد.

البته بخش اعظمی از این ذخایر در خارج از کشور است و مربوط می‌شود به درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌های خارجی، از جمله کره جنوبی مسدود شده است.

قیمت دلار ابتدای انقلاب اسلامی ۷ تومان بود؛ به عبارتی طی ۴۱ سال گذشته نرخ دلار ۴۲۸۵ بار نسبت به ریال افزایش یافته است.

اوج‌گیری نرخ ارز در ایران در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه هفته جاری از قول منابع آگاه گزارش داد آمریکا می‌خواهد کل نظام مالی ایران را تحریم و رابطه‌اش با خارج را قطع کند.

XS
SM
MD
LG