لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

آینده خودروهای خودران در گفت‌وگو با سخنگوی فولکس واگن


آینده خودروهای خودران در گفت‌وگو با سخنگوی فولکس واگن
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:17 0:00

آینده خودروهای خودران در گفت‌وگو با سخنگوی فولکس واگن

آینده خودروها به سمت ماشین‌های برقی و خودران پیش خواهد رفت و احتمالاً تا ۳۰ سال دیگر رانندگی از یک ضرورت به تفریح تبدیل خواهد شد.

یوهان تیکوته سخنگوی فولکس واگن در گفت‌وگوی اختصاصی به رادیو فردا در این باره می‌گوید: «ما هم‌اکنون در محصول برقی جدید فولکس واگن آی دی سه برخی تکنولوژی‌های رانندگی خودران را استفاده کرده‌ایم و این خودرو در سطح ۲.۵ خودروهای خودران قرار دارد. به عنوان مثال در آینده نزدیک این اتومبیل در ترافیک می‌تواند به صورت خودران حرکت کند. در مرحله بعد، خودروهای فولکس واگن مجهز به سطح سه خودران خواهند شد.»

خودروهای خودران، برنامه آینده خودروسازان جهان است که امروزه نمونه‌های بسیار ابتدایی آن در خودروهای تسلا استفاده می‌شود. ولی قرار است در آینده نزدیک، نمونه پیشرفته‌تر را خودروسازان بزرگ اجرایی کنند.

این خودروها تا پنج سال آینده توانایی رانندگی خودران در برخی بزرگراه‌ها را خواهند داشت اما زمان رسیدن به توانایی رانندگی در تمامی شرایط و تمامی جاده‌ها هنوز مشخص نیست، چرا که نیاز به توسعه هوش مصنوعی و پوشش کامل اینترنت نسل پنجم در سراسر جاده‌ها دارد.

همچنین این سیستم باید به شرایط بدون خطا و قابل اعتمادی دست پیدا کند. در خودروهای آینده البته روش‌های تازه‌ای برای افزایش ایمنی استفاده خواهد شد.

سخنگوی فولگس واگن درباره خودروهای آینده به رادیو فردا توضیح می‌دهد: «همانطور که در محصول مفهومی فولکس واگن می‌بینید، دیگر فرمان وجود ندارد و ما می‌خواهیم در آینده خودروهایمان کاملاً خودران و در سطح پنج این تکنولوژی قرار بگیرند سطحی که خودرو داخل شهر و در اتوبان کاملاً خودران خواهد بود.البته برای رسیدن به آن روز همچنان زمان نیاز داریم. برای اینکه دیگر نیاز به راننده نباشد زمان طولانی لازم است. در سطح پنج، رانندگان می توانند تصمیم بگیرند خودشان رانندگی کنند یا این‌کار را ماشین انجام دهد».

او ادامه می‌دهد: «شاید در آینده دور خودروها کاملاً خودران و بدون راننده شوند و این اتفاق هم با خودروهای اشتراکی آغاز خواهد شد. پیش‌بینی می‌کنیم اگر سطح پنج خودران در دسترس قرار گیرد که البته زمان زیادی هم به آن روز مانده؛ باز برخی می خواهند برای سرگرمی هم شده، خود رانندگی کنند. برای همین شاید با آمدن خودروهای خودران رانندگی فراموش نشود».

شرکت فولگس واگن برنامه گسترده‌ای را برای توسعه خودروهای برقی خود در دست پیگیری دارد.

سخنگوی فولکس واگن در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «ما برای آینده غیر از خودروهای خودران، توسعه خانواده محصولات الکتریکی را در کلاس‌های مختلف در دست پیگیری داریم. پس از آی دی سه ما در خودروهای کلاس بزرگتر خود مثل پاسات و خودروهای شاسی بلند نیز به سراغ توسعه خودروهای برقی خواهیم رفت و این برنامه در دیگر نشان‌های زیر مجموعه گروه فولکس واگن مانند اشکودا و آئودی هم پیگیری خواهد شد».

او ادامه می‌دهد: «ما برنامه داریم تا به بزرگ‌ترین تولید کننده خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ تبدیل شویم و بتوانیم یک میلیون خودرو الکتریکی تولید کنیم. آی دی سه آغاز این داستان است اما باید سعی کنیم قیمت خودروهای الکتریکی را کاهش دهیم».

آی‌دی.۳ اولین خودروی فولکس‌واگن است که در آن از پلت‌فرم الکتریکی استفاده شده است. چند خودرو الکتریکی دیگر فولکس‌واگن هم روی این پلت‌فرم ساخته خواهند شد.

این خودرو در آلمان زیر ۳۰ هزار یورو قیمت خواهد داشت. نسخه‌ پایه‌ دارای برد ۳۳۰ کیلومتری با یک‌بار شارژ است. نسخه دوم ۴۲۰ کیلومتر و نسخه سوم که گران‌ترین نسخه است با یکبار شارژ توانایی طی کردن ۵۵۰ کیلومتر را دارد.

XS
SM
MD
LG