لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

آذربایجان: ارمنستان شهر گنجه را «به آتش بسته است»


عکس مربوط به شهر گنجه، روز یک‌شنبه
عکس مربوط به شهر گنجه، روز یک‌شنبه

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در هشتمین روز درگیری‌های گسترده در ناگورنو‌-قره‌باغ اعلام کرد که روز یک‌شنبه نیروهای ارمنستان شهر گنجه، دومین شهر بزرگ کشور بعد از باکو، را به آتش بسته‌اند.

قبلا گزارش‌هایی نیز از آتش‌بار نیروهای ارمنی به مناطقی از منطقه استراتژیک «تووز» که خطوط لوله انتقال نفت و گاز آذربایجان به گرجستان، ترکیه و اروپا از آن می‌گذرد نیز منتشر شده بود.

این مناطق با جبهه نبرد در ناگورنو-‌قره‌باغ فاصله زیادی دارد.

ارمنستان ابتدا بمباران گنجه را انکار کرد، اما ساعاتی بعد، آراییک هارطونیان رهبر جمهوری خودخوانده منطقه ناگورنو-‌قره‌باغ اعلام کرد که نیروهای ارمنی یک پایگاه نظامی هوایی در گنجه را هدف قرار داده‌اند.

با این حال تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آذربایجان از هدف قرار گرفتن منازل و مناطق مسکونی خبر می‌دهد.

ارمنستان نیز می‌گوید مناطق مسکونی در قره‌باغ کوهستانی مورد حمله قرار گرفته است.

آقای هارطونیان گفت:‌ «از این به بعد، واحدهای نظامی دائمی در شهرهای بزرگ آذربایجان مورد هدف نیروهای ارمنی قرار خواهد گرفت.»

شامگاه شنبه رئیس‌جمهور آذربایجان از آزادسازی منطقه «ماداگیز» به همراه هفت روستا خبر داد. قبلا نیز جمهوری آذربایجان از آزادسازی هشت روستا خبر داده بود.

وزارت دفاع آذربایجان روز یک‌شنبه در سایت خود گزارشی از بمباران و حمله موشکی نیروهای ارمنستان به مناطق مسکونی گنجه، ترتر و هورادیز منتشر کرده که با خط جبهه جنگ فاصله زیادی دارند و در دل خاک آذربایجان هستند.

همچنین مناطق مسکونی نزدیک به جبهه در منطقه فضولی و جبرائیل نیز طی روزهای گذشته مورد هدف قرار گرفته است.

گزارش‌ها از ایران نیز حاکی از اصابت شماری خمپاره به خاک این کشور در مرزهای منطقه جبرائیل است که منجر به زخمی شدن یک کودک شده است.

ارمنستان در اوایل دهه ۹۰ میلادی قره‌باغ کوهستانی را که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند به همراه هفت منطقه دیگر ترک‌نشین آذربایجان تحت عنوان «مناطق حائل برای قره‌باغ» تحت کنترل گرفت. فضولی، جبرائیل، قبادلی و زنگیلان چهار منطقه از هفت منطقه ترک‌نشینی است که با ایران هم‌مرز است و به عنوان «منطقه حائل» تحت کنترل ارمنستان است.

آذربایجان می‌گوید ارمنستان با اشغال ۲۰ درصد از اراضی این کشور باعث آواره شدن نزدیک به یک میلیون نفر شده است. در جنگ بر سر قره‌باغ همچنین ۳۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب چهار قطعنامه خواستار خروج نیروهای ارمنستان از این مناطق شده است. همچنین تاکنون هیچ کشوری جمهوری خودخوانده ناگورنو-‌قره‌باغ (قره‌باغ کوهستانی به ترکی و آرتساخ به ارمنی) را به رسمیت نشناخته است.

ارمنستان و آذربایجان در سال ۱۹۹۴ با میانجیگری گروه مینسک، شامل روسیه، فرانسه و آمریکا آتش‌بس امضا کردند، اما از آن زمان هیچ پیشرفتی در مذاکرات نشده و همواره میان دو کشور تبادل آتش و در مواردی نبردهای سنگین چند روزه اتفاق افتاده است.

این بار، الهام علی‎‌‎اف می‌گوید تا آزاد شدن همه مناطق اشغالی جنگ را ادامه خواهد داد و ترکیه، مهم‌ترین متفق آذربایجان نیز در واکنش به درخواست آمریکا، روسیه و فرانسه برای آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکرات گفته است این کشورها ۳۰ سال فرصت داشتند تا برای صلح مذاکره کنند، اما جدیتی نشان ندادند.

ارمنستان تا شامگاه شنبه کشته شدن ۱۹۳ نیروی نظامی، همچنین کشته و زخمی شدن ده‌ها غیرنظامی را گزارش داده است. آذربایجان آماری از کشته‌های نظامی را منتشر نکرده، اما کشته شدن ۲۲ غیرنظامی و زخمی شدن ۷۴ نفر را تا ظهر روز یک‌شنبه تایید کرده است. آذربایجان می‌گوید نزدیک به ۳۰۰ منزل نیز با حملات خمپاره‌ای و موشکی ارمنستان تخریب شده است.

منابع: وزارت دفاع آذربایجان، خبرگزاری آرمن‌پرس ارمنستان، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG