لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

اجتماع معترضان در پایتخت قرقیزستان و اختلاف احزاب در مورد تعيين دولت جديد


اعتراضات در بیشکک
اعتراضات در بیشکک

در پی کناره‌گیری نخست وزیر و سایر مقامات ارشد دولت قرقیزستان تحت فشار معترضان به تقلب در انتخابات، بیشکک، پایتخت این کشور، روز چهارشنبه ۱۶ مهر نیز شاهد تجمع هوادران گروه‌های رقیب در برابر ساختمان‌های دولتی و در میدان اصلی این شهر بود.

اجتماع کنندگان خواهان تشکیل دولت جدید توسط سیاستمدارانی از نسل جوان هستند که در فساد حکومتی شریک نبوده‌اند.

آنها ضمن مخالفت با تصمیم پارلمان برای معرفی صدیر جاپارف، سیاستمدار مخالف حکومت که روز سه‌شنبه توسط معترضان از زندان آزاد شد خواستار انتصاب تیلک توکتوقاضیف، یک تاجر سرشناس به سمت نخست وزیری هستند.

تشکلی تحت عنوان «شورای هماهنگی مردمی» که توسط گروه‌های مختلف اپوزیسیون تشکیل شده روز چهارشنبه اعلام کرد که کابینه موقت به نخست وزیری آقای جاپارف را نخواهد پذیرفت و با منحل کردن پارلمان اداره تمامی امور کشور را به دست می‌گیرد.

سوربنای جینبکف، رییس جمهور قرقیزستان در دومین بیانیه خود از زمان شروع ناآرامی‌ها خواستار گفتگوی همه طرف‌ها شد و برای میانجی‌گری در مذاکرات اعلام آمادگی کرد.

ناآرامی و بحران سیاسی در قرقیزستان تازگی ندارد. طی ۱۵ سال اخیر دو رییس جمهور این کشور در نتیجه ناآرامی‌های سیاسی برکنار شده‌اند.

دولت روسیه که در قرقیزستان يک پایگاه هوایی دارد در مورد گسترش ناآرامی‌ها اظهار نگرانی کرده است.

موج اخیر ناآرامی‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در روز یکشنبه آغاز شد که به گفته کمیسیون انتخابات احزاب طرفدار دولت در آن به پیروزی رسیده‌اند.

هزاران نفر در بیشکک و شهرهای دیگر در اعتراض به آنچه که آن را تقلب انتخاباتی و خرید آرا توصیف می‌کنند به خیابان آمدند. ناظران بین المللی نیز با تاکید بر وجود تقلب خواهان لغو نتایج انتخابات شده‌اند.

تاکنون یک جوان ۱۹ ساله در درگیری بین معترضان و پلیس کشته شده و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

روز چهارشنبه به دلیل رویارویی هواداران صدیر جاپارف با سایر گروه‌های مخالف حکومت ناآرامی و تنش در شهر بیشکک شدیدتر شد.

تیلک توکتوقاضیف در محل تظاهرات به خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت سازمان‌های جوانان چندین حزب سیاسی از نامزدی او به عنوان نخست وزیر دولت موقت حمایت می‌کنند.

با تداوم اعتراض و فشارهای هواداران آقای توکتو قاضیف بالاخره او توانست وارد ساختمانی بشود که نمایندگان احزاب سیاسی مشغول مذاکره بودند.

«شورای هماهنگی مردمی» با نامزدی صدیر جاچارف به عنوان نخست وزیر موقت مخالفت کرده است. آقای جاچارف که در جریان ناآرامی‌های اخیر توسط هوادارانش از زندان آزاد شده به جرم گروگانگیری به حبس طولانی محکوم شده بود.

جانار آقایف، رهبر یکی از احزاب مخالف به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت که اکثریت نمایندگان پارلمان قصد دارند به زودی نامزدهای مناسبی برای مقام نخست وزیری و ریاست پارلمان معرفی کنند و دولت جدید از زنان و مردان نسل جوان که مورد حمایت مردم هستند، تشکیل خواهد شد.

اکثر روسای ادارات محلی در سراسر قرقیزستان تحت فشار معترضان و یا داوطلبانه از مقام خود کناره‌گیری کرده و شهردار بیشکک نیز برکنار شده است. نیروهای مخالف هنوز در مورد تشکیل دولت و انتخاب مقامات محلی به توافق نرسیده‌اند و مشخص نیست که شهرداران و روسای جدید ادارات محلی بر مبنای چه معیار قانونی انتصاب شده اند.

رییس جمهور قرقیزستان از معترضان و رهبران گروه‌های سیاسی خواسته است به ناآرامی پایان داده و قانون را رعایت کنند. همزمان سرپرست موقت وزارت کشور که درعین حال مسئول نظم در شهر بیشکک است روز چهارشنبه اعلام کرد که اوضاع در این شهر تحت کنترل است.

XS
SM
MD
LG