لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

هشدار اتحادیه اروپا و ایران در مورد گسترش درگیری در قفقاز جنوبی


استپاناکرت، مرکز ناگورنو-قره‌باغ در میانه جنگ
استپاناکرت، مرکز ناگورنو-قره‌باغ در میانه جنگ

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۶ مهر در مورد خطر گسترش درگیری در قفقاز جنوبی هشدار داد.

او گفت انتشار حجم زیادی از اطلاعات غلط در مورد درگیری‌های ناحیه ناگورنو- قره‌باغ ممکن است سایر بازیگران منطقه‌ای را به این درگیری بکشاند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای بورل در بخشی از سخنان خود در جلسه پارلمان اروپا اظهار داشت: «تنها راه حل بازگشت به میز مذاکرات است هر چند این مذاکرات حداقل به مدت ۳۰ سال بدون هیچ پیشرفتی جریان داشته است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «جنگ بدیلی برای حل این معضل نیست.»

اختلاف بر سر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ از اواخر دهه ۸۰ میلادی و زمانی که ارمنستان و آذربایجان از جمله جمهوری‌های اتحاد شوروی بودند آغاز شد. همزمان با فروپاشی اتحاد شوروی این اختلاف تشدید شد و در جنگ شدیدی که طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بین دو طرف درگرفت ده‌ها هزار نفر کشته و آواره شدند.

از آن زمان کنترل ناحیه ناگورنو- قره‌باغ در دست ارمنی تباران این منطقه بوده که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دهند ولی طبق مصوبات سازمان ملل این ناحیه به جمهوری آذربایجان تعلق دارد.

در طول این بحران روسیه و ترکیه بر اساس تعلقات دینی خود از یکی از طرف‌ها حمایت کرده‌اند. آنکارا با تبلیغ سیاست پان ترکی در سطح منطقه علاوه بر حملات سیاسی به شکل نظامی نیز از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند و در مقابل، دولت روسیه با وجود حفظ بی‌طرفی و فروش اسلحه به جمهوری آذربایجان در مجموع از ارمنستان حمایت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رييس حمهور روسيه این درگیری را یک «فاجعه بزرگ» توصیف و پیش‌بینی کرده که به زودی پایان نخواهد یافت. او ضمن اشاره به این نکته که حدود ۲ میلیون آذری تبار و بیش از ۲ میلیون ارمنی در روسیه زندگی می‌کنند خواستار آتش‌بس و توقف بلادرنگ درگیری‌ها شده است.

رهبر روسیه ضمن یادآوری پیمان امنیتی مشترک با ارمنستان اشاره کرد که ناحیه ناگورنو- قره‌باغ بخشی از خاک ارمنستان نیست.

او گفت: «ارمنستان از اعضای سازمان پیمان امنیتی مشترک است و ما بر اساس این پیمان تعهدات مشخصی در قبال این کشور داریم. ادامه درگیری‌های نظامی مایه تاسف است ولی این درگیری‌ها در خاک ارمنستان اتفاق نمی‌افتد.»

همزمان با این تحولات حسن روحانی ، رییس جمهور ایران نیز در مورد احتمال گسترش درگیری‌ها در قفقاز جنوبی هشدار داد. او روز چهارشنبه گفت که این موضوع را «بسیار دقیق و صریح» با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در میان گذاشته است و درعین حال آمادگی دولت ایران برای میانجی‌گری را اعلام کرد.

درگیری در ناحیه ناگورنو- قره باغ دولت ایران را از نظر سیاسی در موقعیت دشواری قرار می‌دهد چون با هر دو کشور درگیر در جنگ روابط حسنه‌ای دارد. میلیون‌ها آذری تبار و بیش از ۱۵۰ هزار ارمنی در ایران زندگی می‌کنند. حکومت ایران ادعای مالکیت جمهوری آذربایجان بر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ را به رسمیت می‌شناسد ولی با ارمنستان روابط سیاسی بهتری دارد.

XS
SM
MD
LG