لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

شبه‌نظامیان شیعه عراقی از «توقف مشروط» حملات راکتی به آمریکایی‌ها خبر دادند


از آغاز ماه اوت تاکنون ۴۰ مورد حمله به اهداف آمریکایی در عراق صورت گرفته است.
از آغاز ماه اوت تاکنون ۴۰ مورد حمله به اهداف آمریکایی در عراق صورت گرفته است.

شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران روز یکشنبه ۲۰ مهرماه اعلام کردند حملات به اهداف آمریکایی را متوقف کرده‌‌اند مشروط به این‌که بغداد یک جدول زمانی برای «خروج نیروهای آمریکایی» از عراق ارائه کند.

محمد مُحی، سخنگوی گروه کتائب حزب‌الله، از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه به خبرگزاری رویترز گفت که گروه‌های یاد شده پیشنهاد آتش‌بس مشروط ارائه داده‌اند، اما اگر آمریکا بر ماندن نیروهای نظامی خود در عراق اصرار کند، حملات به آن‌ها با شدت بیشتری از سر گرفته خواهد شد.

او جریان‌های حامی آتش‌بس را گروه‌هایی دانسته است که «ضد آمریکایی» هستند و «نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند».

این گروه‌های شبه‌نظامی می‌‌گویند با توجه به اینکه دی‌ماه پارسال، پس از عملیات منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، و ابومهدی مهندس، نایب رئیس حشد الشعبی، پارلمان عراق رای به خروج نیروهای خارجی از کشور داده است، دولت عراق باید هر چه زودتر این مصوبه را اجرایی کند.

در حال حاضر پنج هزار نیروی آمریکایی در سه پایگاه عراق حضور دارند که برای مبارزه با داعش، آموزش نیروهای عراقی و تامین امنیت کشور فعالیت می‌کنند.

ایالات متحده که از حملات پراکنده و متعدد به اماکن متعلق به نیروهای این کشور در عراق ناراضی است، بغداد را تهدید کرده است که در صورت تداوم این روند علاوه بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از این کشور، سفارتخانه خود را در عراق نیز تعطیل خواهد کرد.

از آغاز ماه اوت تاکنون ۴۰ مورد حمله به اهداف آمریکایی در عراق صورت گرفته است.

عراق سال‌هاست که به صحنه رویارویی میان ایران و آمریکا در منطقه تبدیل شده و این درگیری‌ها از سال ۲۰۱۸ به این سو، با اتخاذ سیاست «فشار حداکثری» علیه تهران از سوی واشینگتن و کشته‌شدن قاسم سلیمانی شدت یافته است.

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد در ۱۳ دی‌ پارسال، انتقادها در این کشور از حضور نظامی آمریکا افزایش یافت و پارلمان عراق نیز رأی به خروج نیروهای نظامی خارجی، از جمله آمریکایی از این کشور داد.

هنوز معلوم نیست دولت عراق یا آمریکا چه واکنشی به آتش‌بس مشروط شبه‌نظامیان نشان خواهند داد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آن زمان نیز اعلام کرده بود آمریکا میلیاردها دلار در پایگاه‌های نظامی عراق سرمایه‌گذاری کرده و اگر عراق خواهان خروج نیروهای آمریکایی است باید خسارت آمریکا را پرداخت کند، وگرنه تحریم می‌شود.

او ۳۰ مرداد امسال نیز در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق گفته بود «حضور اندک نیروهای آمریکایی در عراق به این خاطر است که همسایه‌اش ایران اقدامی انجام ندهد».

آقای ترامپ همچنین در آستانه این دیدار به خبرنگاران گفت که ایالات متحده نیروهای نظامی اندکی در عراق دارد و چشم‌انتظار روزی است که مجبور به نگهداری نیروهای نظامی در این کشور نباشد.

از طرفی دولت عراق که به‌دلیل افت قیمت نفت و شیوع کرونا با بحران مالی مواجه است، نیاز شدید به کمک‌های مالی آمریکا دارد. در جریان سفر مرداد ماه الکاظمی به واشینگتن، بیش از هشت میلیارد دلار قرارداد میان شرکت‌های آمریکایی با عراق امضا شد.

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار آمریکا در هشت ماهه سال جاری میلادی، عراق ۲.۶ میلیارد دلار صادرات و حدود۵۰۰ میلیون دلار واردات از آمریکا داشته و تراز تجاری به شدت به نفع عراق است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده که عراق در سال جاری با رشد اقتصادی منفی ۴.۷ درصدی، کسری بودجه ۳۹ میلیارد دلاری (معادل ۲۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی) مواجه شود و بدهی ناخالص دولت با جهشی تقریبا دو برابری به ۱۴۳ میلیارد دلار (معادل ۸۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی) اوج بگیرد.

منابع: رویترز، مرکز آمار آمریکا، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG