لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

تلاطم در بازار ارز؛ همتی: عراق برای «آزادسازی منابع» ما قول‌هایی داده است


عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی
عبدالناصر همتی، رئيس کل بانک مرکزی

با ادامه بحران افزایش قیمت ارز در ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای آن‌چه که «آزادسازی منابع» ارزی ایران اعلام شده، روز دوشنبه به عراق سفر کرد.

عبدالناصر همتی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت «با توجه به رایزنی‌های امروز و قول‌هایی که مسئولان عراقی داده‌اند»، نسبت به آینده امیدوار است و «نتایج آن به زودی در مناسبات بانکی و اقتصادی دو کشور مشخص می‌شود.»

او از «توافق» بین بانک مرکزی ایران و بانک تجارت عراق بر سر آزاد کردن منابع مالی ایران خبر داد و گفت که نخست‌وزیر عراق قول داده است که به‌طور هفتگی روند انجام این توافق را میان دو کشور پیگیری کند.

این دومین سفر رئیس بانک مرکزی ایران به عراق طی چهار ماه گذشته است. آقای همتی ۲۸ خرداد نیز به بغداد رفته بود.

مقام‌های دولت ایران بارها از مسدود شدن منابع ارزی ایران در کشورهایی چون عراق و کره‌جنوبی به عنوان یکی از دلایل بحران در بازار ارز داخلی نام برده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که شرکتی در عراق برای تسویه حساب طلب پنج میلیارد دلاری ایران تاسیس شده است. ایران و عراق توافق کرده‌اند که بغداد بدهی‌های گازی و برقی خود به ایران را با صادرات غذا و دارو تسویه کند.

با این حال مشخص نیست چه مشکلی در مسیر اجرایی‌شدن این توافق‌ها رخ داده که رئيس‌ کل بانک مرکزی ناچار به سفر به بغداد شده است.

بانک مرکزی ایران همچنین اعلام کرده است که از روز دوشنبه ۲۱ مهرماه، روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس به بازار تزریق می‌کند و سقف خرید بانک‌ها و صرافی ها را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش می‌دهد.

رسانه‌های داخل ایران امروز گزارش داده‌اند که بازار ارز ایران واکنش مثبت چندانی به این تحولات نشان نداده است و قیمت دلار در بازار امروز تهران بیش از ۳۱ هزار تومان بوده است.

بر اساس آخرین نرخ‌های اعلام شده، نرخ دلار در بازار صبح روز دوشنبه ۲۱ مهرماه در تهران ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

نرخ دلار از اردیبهشت سال ۹۷، پس از خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم علیه ایران، دچار نوسانات زیادی شده است. این نوسانات در طول هفت ماه گذشته به اوج خود رسیده است و نرخ دلار از ۱۶ هزار تومان در ابتدای سال‌جاری به بیش از ۳۱ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است.

XS
SM
MD
LG