لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

نگاهی بر آلبوم‌های موسیقی هنرمندان ایرانی در تابستان ۹۹


۱- مهسا وحدت: می‌تابم به شب (Enlighten the Night)

جدیدترین آلبوم مهسا وحدت هنرمند با تجربه موسیقی ایرانی با نام «می‌تابم به شب» در اوائل تابستان منتشر شد. مهسا وحدت با همکاری اتابک الیاسی شعرهایی از شاعران کلاسیک و مدرن ایرانی را با ملودی‌هایی شاعرانه و تنظیم‌هایی یک‌دست تبدیل به مجموعه‌ای تحسین‌برانگیز کرده است.

در این مجموعه همچون آثار قبلی مهسا وحدت، نوازندگانی اهل نروژ با او همکاری کردند. تُرد گوستاوسِن پیانیست، گیرموند سیلسِت گیتار باس و کِنِت اِکورنِس نوازنده‌ی درام صدای وحدت را همراهی می‌کنند.

«می‌تابم به شب» در ماه سپتامبر به صدر جدول موسیقی جهان ترنس‌گلوبال رسید.

این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است:

The Act of Freedom / Where is the Home of the Wind / Farewell / Precious Cup / Bootarab / Enlighten the Night / The Moon Beams / Ney Davoud / The Roses and the Meadow / If I Were God

۲- سیروان خسروی: مونولوگ

ستاره پاپ موسیقی ایران در تهران، با انتشار آلبوم مونولوگ، فاصله خود را با دیگر هنرمندان پاپ بازار موسیقی ایران به طرز چشم‌گیری افزایش داد. هرچند تنظیم‌های راک این آلبوم به مذاق بعضی از طرفدارهای قدیمی سیروان خوش نیامد اما سیروان را در یک کلاس جدید در بازار موسیقی معرفی می‌کند.

سیروان با برگزاری کنسرت آنلاین با تصویربرداری و جلوه‌های تصویری حرفه‌ای در بالای برجی در تهران این آلبوم را معرفی کرد و نشان داد دوست دارد همچنان تصویری خاص برای مخاطب ارائه کند و ثابت کند که او یک خواننده‌ پاپ معمولی نیست.

این آلبوم شامل ۸ قطعه است:

مد (Mad) / حباب / زیر آب / گوته‌وار / بن‌بست / من‌و ببخش / من مقصرم / جزر

۳- مرجان فرساد: درخت سپید

مرجان فرساد پس از پنج سال آلبوم جدیدی منتشر کرد آلبومی متفاوت هم از این نظر که تولید آن با همراهی مالی هواداران موسیقی او صورت گرفت و هم از این رو که در تولید آن نوازندگانی از دیگر کشورها نقش داشته‌اند که حضور آنها بر کیفیت تولید این آلبوم، اثرگذار بود. درخت سپید مجموعه‌ای یک‌دست و احساسی است. آلبومی که با دو اثر به زبان انگلیسی طرفداران غیر ایرانی مرجان را هم خوشحال کرد.

این آلبوم شامل ۸ قطعه است:

پرنده‌ها / Italian Wine / ابریشم / Crystals / امروز و فردا / خیابان / سکوت برفی / درخت سپید

مصاحبه رادیو فردا با مرجان فرساد را درباره این آلبوم اینجا بخوانید.

۴- بمرانی: احتمالاً قهرمانی در کار نیست

«بمرانی» از گروه‌های پرطرفدار موسیقی تلفیقی در ایران است که تابستان امسال از پنجمین آلبوم خود رونمایی کردند. «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» همان چیزی است که می‌توان از بمرانی انتظار داشت. زبانی معاصر و ساده در ترانه‌ها همراه با فضای موسیقی همیشگی بمرانی این آلبوم شامل ۱۲ قطعه است:

شرایط حساس / احتمالاً قهرمانی در کار نیست / از پیشم نرو / درونی / فرض کن / که روشنی سحر / داد بی‌داد / پاییز / خشکسالی / کلانتری / گلواژه / خارجی

۵- کیان پورتراب: Q

کیان پورتراب خواننده، آهنگساز، نوازنده و موسس گروه راک «کامنت» در کارهای تک‌نفره‌‌اش به سمت موسیقی الکترونیک پاپ رفته و تابستان امسال دومین آلبوم شخصی خود به نام Q را منتشر کرد. قطعات این آلبوم به گفته‌ی پورتراب حاصل قرنطینه و شرایط این روزهای جهان است.

پورتراب درباره‌ی آلبوم جدیدش می‌گوید:

«شش مرحله: (نام قطعات این آلبوم) اخبار/ طاقتم زیاده/ دایره‌وار/ What We Gonna Do / تموم می‌شن/ رشد. این شش مرحله نگاه و امیدواری من بود به اوضاعی که در آن گرفتار شدیم.»

۶- زخمی: مهربون

امیرعلی خسروجردی معروف به «زخمی» رپر ایرانی، شهریور امسال دومین آلبومش را به نام «مهربون» منتشر کرد. در این آلبوم سوگند، کنیس، شاگ و بهزاد لیتو به عنوان هنرمندان مهمان حضور دارند.

این آلبوم شامل ۵ قطعه است:

این جنگ / حیف / دوست و دشمن / میام پیشت / رفیقم

XS
SM
MD
LG