لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

اصابت ۱۰ راکت جنگ قره باغ به روستاهای خداآفرین؛ ایران: در صورت تکرار بی تفاوت نمی‌مانیم


گفته میٰشود از آغاز درگیری در منطقه ناگورنو- قره باغ بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای خداآفرین اصابت کرده است
گفته میٰشود از آغاز درگیری در منطقه ناگورنو- قره باغ بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای خداآفرین اصابت کرده است

به دنبال اصابت ۱۰ راکت دیگر جنگ در منطقه ناگورنو- قره باغ به روستاهای خداآفرین در استان آذربایجان شرقی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه گفته است، در صورت تکرار جمهوری اسلامی « بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

به گزارش ایرنا فرماندار خداآفرین از اصابت ۱۰ راکت جنگ در منطقه ناگورنو- قره باغ به روستاهای قلی بیگلو و کدخدالو در این شهرستان خبر داده است.

به گفته فرماندار خداآفرین٬ در اثر اصابت این راکت‌ها یک واحد مسکونی تخریب شده و یک نفر در اثر تخریب این واحد مصدوم شده است.

طبق این گزارش از آغاز درگیری در منطقه ناگورنو- قره باغ بیش از ۵۰ گلوله راکت و خمپاره به روستاهای خداآفرین اصابت کرده است.

در همین زمینه، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اصابت ۱۰ راکت جنگی به مناطق مرزی گفته است:‌« متاسفانه اخبار نگران کننده‌ای در این زمینه طی روز جاری گزارش شده که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.»

سعید خطیب زاده با « تکذیب برخی شایعات مبنی بر اقدام متقابل از سوی نیروهای مرزبانی» ایران، تاکید کرد: «حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایرانی ساکن در مناطق مرزی خط قرمز نیروهای مسلح کشورمان به شمار می رود و در صورت تکرار اینگونه گلوله پراکنی ها، جمهوری اسلامی ایران بی‌تفاوت نخواهد ماند.»

پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۲ مهرماه نسبت به اصابت راکت به روستاهای ایران هشدار داده بود.

سعید خطیب زاده گفته بود: «هرگونه تعرض» به خاک ایران «غیرقابل تحمل» است و در این زمینه به کشورهای آذربایجان و ارمنستان «هشدار جدی» می‌دهیم که «مراقبت لازم» را به عمل آورند.

او تاکید کرد که ایران «تحرکات در مناطق مرزی» را رصد می‌کند و خواستار «توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان‌دار» است.

به دنبال فروپاشی اتحاد شوروی، اختلاف ارمنستان و آذربایجان بر سر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ تشدید شد و در جنگ شدیدی که در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بین دو طرف درگرفت ده‌ها هزار نفر کشته و آواره شدند.

از آن زمان کنترل ناحیه ناگورنو- قره‌باغ در دست نيروهای مسلح ارمنی‌تبار بوده که اکثریت جمعیت این منطقه را تشکیل می‌دهند ولی طبق مصوبات سازمان ملل این ناحیه به جمهوری آذربایجان تعلق دارد. علاوه بر اين، نيروهای ارمنی در اين مدت هفت ناحيه همسايه ناگورنو- فره باغ را نيز در تصرف خود داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG