لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

اسرائیل و بحرین توافقنامه دیپلماتیک برای بازگشایی سفارت امضا می‌کنند


 اسرائیل و بحرین روز ۲۵ شهریور در کاخ سفید، بیانیه عادی‌سازی روابط دو کشور را امضا کردند
 اسرائیل و بحرین روز ۲۵ شهریور در کاخ سفید، بیانیه عادی‌سازی روابط دو کشور را امضا کردند

اسرائیل و بحرین روز یکشنبه ۲۷ مهر، یک توافق‌نامه دیپلماتیک برای برقراری «مناسبات کامل، مبادله سفیر و گشایش سفارتخانه» در منامه، پایتخت بحرین، امضا می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و رویترز، هیاتی از مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در آن حضور دارد، برای امضای این سند، بامداد یکشنبه به شهر منامه وارد شده‌اند.

هیات یاد شده با پرواز مستقیم شرکت هوایی اسرائیلی ال‌عال، از تل‌آویو و با عبور از حریم هوایی عربستان به بحرین رسید.

مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائيل که بلندپایه‌ترین مقام اسرائیلی عضو این هیات است، می‌گوید توافق دو کشور شامل همکاری در عرصه‌های متعدد و در راستای منافع دو ملت خواهد بود و رهبران در راستای صلح حقیقی گام بر‌می‌دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین روز ۲۵ شهریور در کاخ سفید، «بیانیه» عادی‌سازی روابط را امضا کرده بودند اما جزییات توافق‌ها برای مبدل شدن این بیانیه به سند سیاسی، در هفته‌های بعد از آن، تکمیل شد.

بحرین ۴ هفته بعد از امارات برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل ابراز آمادگی کرد. بحرین بعد از مصر، اردن و امارات، چهارمین کشور عرب است که اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

دولت دونالد ترامپ در عادی‌سازی رابطه اسرائیل با امارات و بحرین نقش فعالی داشته است. وزارت خارجه آمریکا در روزهای گذشته عربستان و سودان را نیز به عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل فرا خوانده است.

آمریکا توافق‌های امارات و بحرین با اسرائیل را «پیمان‌های ابراهیم»، اجداد مسلمانان و یهودیان، نامیده است. دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل نیز روز یکشنبه در توییتی نوشت «فرزندان اسحاق و اسماعیل دوباره گردهم جمع می‌شوند».

از زمان اعلام آمادگی سران منامه به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل مخالفت‌های داخلی در بحرین با این امر مطرح شده و تظاهراتی در آن کشور برگزار شده است.

وزارت راهبردی اسرائیل هفته گذشته در گزارشی تحقیقی بر اساس مطالعه مطالب انتشاریافته در فاصله زمانی یک ماه در شبکه‌های اجتماعی عربی نوشت مخالفت بخش‌هایی از مردم در امارات و بحرین با عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، بسیار قوی است.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیل روز ۲۷ مهر گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده راهی امارات و بحرین خواهد شد و هیاتی از مقامات امارات نیز برای نخستین بار در طول این هفته به تل‌آویو می‌رسد.

آقای نتانیاهو پیش‌تر گفته بود برای دیدار در آینده نزدیک با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی، در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کرده اما هنوز معلوم نیست که پادشاه بحرین با نخست وزیر اسرائیل ملاقات خواهد کرد یا خیر. او ماه گذشته با ولیعهد بحرین تلفنی گفت‌وگو کرد.

توافق با بحرین باید مانند معاهده اسرائيل به تصویب مجلس اسرائيل برسد. کنست، مجلس اسرائیل، پنجشنبه گذشته، «معاهده صلح» این کشور و امارات را با ۸۰ رای موافق از میان ۱۲۰ عضو پارلمان، تصویب کرد؛ هر ۱۳ نماینده عرب این مجلس به این پیمان رای مخالف دادند.

XS
SM
MD
LG