لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

واکنش رئيس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم به خبر بازداشتش: درباره تخلفات یک موسسه خیریه پرونده قضایی دارم


Mohammad Ali Pourmokhtar
Mohammad Ali Pourmokhtar

رئيس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم که در روزهای گذشته خبر بازداشتش منتشر شده بود، می‌گوید پرونده قضایی او مربوط به تخلفات یک موسسه خیریه است.

محمدعلی پورمختار که از فرماندهان باسابقه سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در اطلاعیه‌ای که روز یک‌شنبه ۲۷ مهرماه در رسانه‌های داخلی منتشر شده، بدون تکذیب صریح خبر بازداشتش، نوشته است اخبار و اطلاعاتی که در روزهای گذشته درباره او منتشر شده، «کذب و نادرست» است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران روز ۱۹ مهرماه گزارش داد که این نماینده مجلس مدتی است توسط دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است.

به گفته آقای پورمختار، او از سال ۹۲ در یک موسسه خیریه به نام «شمیم ولایت» رئيس هیات مدیره بوده و این موسسه اواخر سال ۹۷ اقدام به «فروش بخشی از کالاهای دریافتی شامل برنج و گوشت و شکر در بازار» کرده و به همین جهت برای این موسسه پرونده قضایی تشکیل شده است.

رئيس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم مدعی شده که این تخلف بدون اطلاع او صورت گرفته ولی در حال حاضر «مورد سوال مرجع قضایی» قرار گرفته و «کار موسسه» هم تعطیل شده است.

پیش از این در گزارش‌های رسانه‌ای آمده بود که آقای پورمختار به دلیل ارتکاب «خطا و فساد» بازداشت شده است.

وب‌سایت دیده‌بان ایران روز ۲۴ مهرماه در گزارشی نوشت که دلیل اصلی بازداشت آقای پورمختار تبانی با جمال خشوعی، مدیر کل گمرگ استان همدان که او نیز عضو هیات مدیره موسسه شمیم ولایت بوده و «واردات ملزومات مختلف از جمله گوشت به اسم محرومین و فروش آزاد آن» است.

این وب‌سایت همچنین از «تخلفات گمرکی واردات سیگار» آقای پورمختار خبر داده و نوشته است که او در شهر بهار همدن به برخی کارخانه‌داران مراجعه کرده و گفته است که «باید برای ادامه فعالیت ۲۵ درصد سهام کارخانه را به نام او بزنند».

این وب‌سایت از «پرونده کارخانه‌خواری» به عنوان یکی از دلایل ردصلاحیت آقای پورمختار در انتخابات مجلس یازدهم نام برده است.

آقای پورمختار در اطلاعیه‌ای که صادر کرده، به این اتهامات اشاره‌ای نکرده است.

طرح اتهام فساد علیه این نماینده پیشین مجلس از این جهت مهم است که او در سوابق کاری خود، سمت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های حراستی و نظارتی در سپاه پاسداران داشته و در مجلس نهم نیز رئيس کمیسیون اصل ۹۰ بوده که مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات و فساد محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG