لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

واکنش اسرائیل به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران: باید قوی‌تر شویم


بنی گانتس می‌گوید: «ایران نه تنها معضل اسرائیل، بلکه اولین معضل منطقه و جهان است».
بنی گانتس می‌گوید: «ایران نه تنها معضل اسرائیل، بلکه اولین معضل منطقه و جهان است».

وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه، ۲۷مهر، در واکنش به پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، گفت اسرائیل «باید از این پس، قوی‌تر و مصمم‌تر از پیش شود».

به نوشته معاریو و جروزالم پست، ژنرال بنی گانتس افزود که اسرائیل «گام‌های لازم را با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران برخواهد داشت همان‌گونه که همه کشورهای جهان باید این کوشش مهم را انجام دهند».

آقای گانتس در حالی از «سلاح‌های هسته‌ای ایران» سخن گفته که اسرائیل تا کنون رسما ایران را به داشتن سلاح اتمی متهم نکرده و بر قصد ایران برای رسیدن به این جنگ‌افزار تاکید کرده است؛ امری که با تکذیب‌های قاطع تهران روبرو شده است.

ویر دفاع اسرائیل همچنین گفت که «ایران نه تنها معضل اسرائیل، بلکه اولین معضل منطقه و جهان است».

ژنرال گانتس روز ۲۵ مهر نیز در یک سخنرانی در نشست ویژه کنست، مجلس اسرائیل، از لزوم افزایش بودجه نظامی اسرائیل با توجه به پایان تحریم تسلیحاتی ایران سخن گفته بود.

او تاکید کرده بود که روند تجهیز ارتش اسرائیل و تقویت سایر توانایی‌های نظامی و امنیتی این کشور در برابر ایران باید تسریع شود.

دولت اسرائیل در یک‌سال گذشته از کشورهای جهان خواسته بود مانع از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اوایل تیرماه امسال در دیدار با برایان هوک، نماینده ویژه پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته بود که «نمی‌توان دست روی دست گذاشت» تا تحریم تسلیحاتی ایران به سر برسد و ایران «به جنگ‌افزار هسته‌ای دست یابد».

آقای هوک در آن دیدار اطمینان داده بود که «تحریم تسلیحاتی ایران پایان نخواهد یافت».

آقای نتانیاهو رد تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت در میانه تابستان امسال را نیز «یک رسوایی» خواند و گفت که «شورای امنیت به جای مخالفت با فروش سلاح به ایران، عملا نقش تشویقی داشته است».

از سوی دیگر، ایمن عوده، رهبر «فهرست مشترک» اعراب فلسطینی در کنست، روز یکشنبه گفت که بر خلاف سخنان نخست‌وزیر و مقامات دولت اسرائیل، «ایران خطر بزرگ نیست بلکه خطر اصلی برای منطقه، ادامه اشغالگری اسرائیل بر اراضی فلسطینی است که مانع از صلح و ثبات واقعی شده است».

به گزارش تایمز اسرائیل، آقای عوده این سخنان را در توضیح رای مخالف خود و تمامی اعضای «فهرست مشترک» عربی در مجلس اسرائیل به توافق صلح این کشور و امارات بیان کرد.

XS
SM
MD
LG