لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

از شاسی‌بلند سایپا تا تندر ۹۰ جدید


Dacia Logan 2021
Dacia Logan 2021

مجله خودرو: شرکت سایپا در حالی خبر از عرضه یک شاسی‌بلند با نشان ایرانی داده که رسانه‌های ایران مشخص کرده‌اند این خودرو یک محصول چینی نه چندان با کیفیت است. شرکت داچیا هم نسل جدید لوگان در ایران را که تندر۹۰ نامیده می‌شود معرفی کرده است.

آفرود سایپا

شرکت سایپا در یک بیانیه مطبوعاتی مدعی شده بود یک خودرو آفرود با نشان ایرانی را عرضه می‌کند که درصد بومی‌سازی بالایی دارد. این شرکت عکسی را هم از این خودرو منتشر کرده است.

پس از این اقدام رسانه‌های خودرویی ایران مشخص کردند خودرویی که سایپا ایرانی خوانده در اصل یک خودرو درجه دو چینی است که در شرکتی ساخته می‌شود که در چین، مدت‌ها کارخانه سازنده آن، مشهور به ساخت خودروهای بی‌کیفیت بوده است.

این خودرو لندفورت نام دارد و ساخت شرکت فودی چین است. آنگونه که گزارش شده این خودرو سطح ایمنی پایینی دارد و در آن از یک موتور ۱.۵ لیتری بنزینی استفاده شده است.

قرار است این خودرو در زیر مجموعه سایپا و شرکت زامیاد ساخته شود قیمت این خودرو از سوی سایپا مشخص نشده است اما قیمت جهانی این خودرو حدود ۲۰ هزار دلار گزارش شده است.

تندر ۹۰ جدید

شرکت داچیا زیرمجموعه رنو عکس‌های محصول جدید خودرو لوگان را که ارزان‌ترین خودرو اروپاست، منتشر کرده است.

این خودرو با سه موتور عرضه می‌شود؛ ضعیف‌ترین موتور یک لیتری و ۶۵ اسب بخار قدرت دارد، قوی‌ترین موتور هم که دوگانه‌سوز است و از سوخت ال‌پی‌جی استفاده می‌کند، دارای قدرت ۱۰۰ اسب بخار است.

این خودرو با دو گیربکس دستی پنج و شش سرعته و یک گیربکس اتوماتیک قابل سفارش است.

لوگان جدید روی پلت فرم رنو کلیو، توسعه پیدا کرده و قرار است نسل برقی این خودرو هم معرفی شود.

در کنار لوگان جدید خودرو ساندرو، که یک هاچ بک شهری است هم معرفی شده است.

در ایران نسل اول لوگان با نام تندر ۹۰ تولید می‌شد اما پس از تحریم‌های آمریکا، رنو ایران را ترک کرد و تولید این خودرو متوقف شد. این خودرو در ایران طرفداران بسیاری دارد.

گزارش شده شرکت‌های خودروساز ایرانی قصد دارد این محصول را دوباره تولید کنند.

جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته است: «پلتفرم طراحی شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلتفرم پایه N90 بوده و به همین دلیل تولید تندر 90 روی این پلتفرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری است».

تویوتا و کامیون هیدروژنی

شرکت تویوتا در حال توسعه یک کامیون هیدروژنی است. این کامیون از روش پیل سوختی استفاده می‌کند؛ روشی که شرکت دایملر هم قرار است در کامیون‌های نسل جدید خود از آن استفاده کند.

تویوتا در شرکت زیر مجموعه خود با نام هینو که تولیدکننده خودروهای سنگین است؛ در حال توسعه کامیون پیل سوختی هینو ایکس است.

این کامیون ۲۵ تنی از موتورهای الکتریکی استفاده می‌کند که برق آن توسط پیل سوختی تأمین می‌شود. هیدروژن در این پیل‌ها در ترکیب با اکسيژن تبدیل به آب و الکتریسته می‌شوند.

ام‌جی پنج

برند ام‌جی (از نشان‌های قدیمی بریتانیا) که هم‌اکنون در تصاحب یک شرکت چینی است، خودرو ام‌جی پنج ۲۰۲۱ را معرفی کرد.

ام‌جی پنج جدید قرار است در سال ۲۰۲۱ وارد بازار شود؛ این خودرو از موتوری با حجم ۱.۵ لیتر استفاده می‌کند که ساخت شرکت سایک موتورز چین است و بدون توربو ۱۲۰ است بخار و با توربو ۱۷۵ اسب بخار قدرت دارد.

قیمت این خودرو در بازار چین بین ۱۳ تا ۲۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

ام‌جی پنج جدید در طراحی شباهت زیادی به خودروی CLA مرسدس بنز پیدا کرده است.

XS
SM
MD
LG