لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

امارات متحده عربی توافق برقراری مناسبات با اسرائیل را تصویب کرد


پرچم‌های قلب شکل اسرائیل و امارات که بعد از امضای توافق برقراری مناسبات دو کشور نشان داده می‌شود.
پرچم‌های قلب شکل اسرائیل و امارات که بعد از امضای توافق برقراری مناسبات دو کشور نشان داده می‌شود.

کابینه امارات متحده عربی روز دوشنبه ۲۸ مهر و در آستانه اولین سفر رسمی مقامات این کشور به اسرائیل، توافق مربوط به برقراری مناسبات رسمی با تل‌آویو را که ماه گذشته در واشینگتن امضا شد تصویب کرد.

امارات متحده عربی و بحرین اولین کشورهای عربی هستند که پس از حدود ربع قرن مناسبات خود را با اسرائیل عادی کردند. اکثر صاحب‌نظران این تصمیم را ناشی از هراس این کشورها از ایران می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز دوشنبه در ابوظبی گفت: «امارات متحده عربی و اسرائیل در همکاری با یکدیگر می‌توانند خیلی بهتر با اقدامات زیان‌بار ایران، گروه‌های نیابتی آن و سایر گروه‌های افراطی مقابله کنند».

او این سخنان را در نخستین اجلاس توافق اقتصادی آبراهام ایراد کرد که هیئت نمایندگی اسرائیل نیز در آن شرکت داشت.

استیو منوچین و سایر اعضای هیئت آمریکایی روز یکشنبه قبل از سفر به ابوظبی در منامه پايتخت بحرين همراه با هیئت اعزامی دولت اسرائیل توافق مربوط به برقراری مناسبات بین تل آویو و منامه را امضا کردند.

کابینه دولت امارات متحده عربی در بیانیه خود گفت: توافق آبراهام «راهی به سوی صلح و ثبات، حمایت از آرزوهای مردم منطقه و تقویت پیشرفت و رفاه اقتصادی است که زمینه را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی فراهم می کند».

کابینه و پارلمان اسرائیل هفته گذشته این توافق را تصویب کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در پارلمان گفت این توافق برای مردم این کشورها صلح واقعی، از جمله صلح اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.

او افزود: «به خصوص در دوران شیوع ویروس کرونا این توافق اهمیت بیشتری دارد. صلح در زمینه سرمایه‌گذاری اقتصاد ما را تقویت می‌کند و به ما امکان خواهد داد که به مردم اسرائیل کمک بیشتری بکنیم».

اسرائیل و امارات متحده عربی از اواسط ماه اوت که تصمیم خود برای عادی‌سازی مناسبات را اعلام کردند چندین توافق اقتصادی و تجاری امضا کرده‌اند.

وزارت حمل‌ونقل اسرائیل اعلام کرد که دو کشور در دیدارهای روز سه‌شنبه توافق مربوط به ۲۸ پرواز مسافربری بین تل آویو با دوبی و ابوظبی را امضا خواهند کرد.

روز دوشنبه نیز مقامات اسرائیل و امارات متحده عربی در نشست ابوظبی توافق‌هایی را برای حفاظت از سرمایه‌گذاری‌شان در کشور متقابل را امضا کردند.

XS
SM
MD
LG