لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ترامپ: سودان ۳۳۵ میلیون دلار به خانواده‌های آمریکایی‌ قربانی تروریسم می‌پردازد


رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه دوشنبه، ۲۸ مهر، خبر داد که سودان با پرداخت غرامت به آمریکایی‌های قربانی تروریسم موافقت کرده است. او این توافق را «یک خبر عالی» خواند.

دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود که سودان متعهد شده است ۳۳۵ میلیون دلار به عنوان غرامت به قربانیان تروریسم و خانواده‌های‌شان بپردازد و بلافاصله پس از انتقال پول، نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف خواهد شد.

این توییت می‌گوید: «سرانجام پس از مدت‌ها، دادخواهی برای مردم آمریکا و گامی بزرگ برای سودان».

مقامات ارشد آمریکایی روز دوشنبه گفته بودند که واشینگتن و خارطوم آخرین مذاکرات را برای نهایی کردن حذف سودان از فهرست تروریستی آمریکا، «با موفقیت پیش برده‌اند».

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، با «تقدیر» از توییت آقای ترامپ گفت که خارطوم در انتظار «بیانیه رسمی» آمریکا برای حذف نام سودان از فهرست تروریستی است.

به گفته آقای حمدوک، توییت رییس جمهور آمریکا «قوی‌ترین حمایت از انتقال سودان به نظام مردمسالاری و از ملت سودان است».

وی افزود که «ما مردم صلح‌خواهی هستیم و هرگز از ترور حمایت نکرده‌ایم».

نام سودان از سال ۱۹۹۳ و به دنبال نخستین حمله به مرکز تجارت جهانی در نیویورک در فهرست ترور آمریکا قرار گرفت. در آن حمله از طریق انفجار یک کامیون کوچک مواد تخریبی، شش آمریکایی کشته و صدها تن زخمی شدند.

اسامه بن‌لادن، که در آن زمان یکی از رهبران القاعده بود، در سودان و در حمایت حکومت عمرالبشیر زندگی می‌کرد.

رویترز و رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که تعهد خارطوم برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان ترور، در کنار پاک شدن نام سودان از فهرست تروریستی آمریکا، گامی به سوی عادی‌سازی رابطه سودان با اسرائیل است.

با وجود دیدار سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با عبدالفتاح برهان، رییس شورای انتقالی سودان، اختلاف نظرهای شدید میان رهبران نظامی و غیرنظامی در خارطوم بر سر عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، مانع از پذیرش خواسته آمریکا برای صلح آن کشور با اسرائیل شده است.

نخست وزیر سودان در سفر یک ماه و نیم پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به خارطوم گفته بود که شورای انتقالی سودان فاقد اختیارات قانونی برای پذیرش عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است.

آقای حمدوک گفته بود که هر گونه تصمیم سودان در خصوص گشایش رابطه با اسرائیل باید بعد از انتخابات سال ۲۰۲۲ در سودان و روی کارآمدن دولت دائمی باشد.

با وجود این، واشینگتن در هفته‌های اخیر به کوشش برای عادی‌سازی رابطه سودان و اسرائیل ادامه داد و مقامات خارطوم بر خواسته خود برای حذف نام سودان از فهرست تروریستی تاکید کردند.

در برخی گزارش‌های رسانه‌های عربی در روزهای اخیر ادعا شد که امارات متحده عربی نیز که خود به تازگی با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده، برای سرمایه‌گذاری و دادن کمک مالی به سودان، ابراز آمادگی کرده است.

XS
SM
MD
LG