لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

تصاویر زنان از روی سنگ‌قبرها در گورستان رایان مازندران حذف شد


هیئت امنای گورستان شهر رویان در مازندران تصاویر حک‌شده از زنان متوفی روی سنگ‌قبرها را بدون اطلاع بازماندگان مخدوش کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شهروندان رویان روز پنجشنبه، اول آبان، متوجه این موضوع شده‌اند و پس از اعتراض، این پاسخ را از هیئت امنا دریافت کرده‌اند که «قرار داشتن تصویر بانوان روی سنگ قبر از نظر شرعی و عرفی درست نیست.»

این در حالی است که تصاویر روی سنگ‌قبرها «عمدتاً متعلق به بانوان مسنی بوده که حجاب اسلامی کامل داشته‌اند» و مسئولان گورستان نیز بدون خبر قبلی به شهروندان اقدام به آسیب رساندن به سنگ‌قبرها کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، شهروندان معترض درباره این موضوع به مقامات شهری شکایت برده‌ و گفته‌اند این اقدام علاوه بر این‌که نوعی تخریب اموال محسوب می‌شود، احساسات مردم را نیز جریحه‌دار کرده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود نوشته است که این اقدام به «صورت خودسرانه» بوده و توسط هیات امنای این گورستان اتخاذ شده است.

فاطمه حاجی‌احمدی، یکی از شهروندانی که تصویر مادرش را با رنگ پوشانده‌اند، به این خبرگزاری گفته است گذاشتن تصویر «تنها خواسته مادرم برای مسائل مربوط به پس از مرگش بود که از ما خواست».

یک شهروند دیگر هم با اشاره به نظر مراجع تقلید شیعه که گفته‌اند اگر تصویر زنان روی سنگ قبر «با حجاب اسلامی باشد و مفسده نباشد»، از تصمیم هیات امنا انتقاد کرده است.

تخریب یا آسیب زدن به برخی قبور یا ویران کردن قبرستان‌ها در ایران سابقه‌دار است. پس از انقلاب ۵۷ تعداد زیادی از گورستان‌های بهاییان تخریب شده‌اند، از جمله سال ۹۳ گورستان معروف به گلستان جاوید شیراز با بولدوز و توسط ماموران سپاه پاسداران تخریب شد.

در یک مورد جنجال‌برانگیز دیگر، مردادماه سال ۹۷ گزارش‌هایی درباره «تخریب کامل گورهای جمعی» قربانیان دهه ۶۰ و دیگر قبور زندانیان سیاسی اهواز از سوی شهرداری این شهر منتشر شد.

بر اساس گزارش‌های دو سازمان «عدالت برای ایران» و «عفو بین‌الملل»، مقام‌های جمهوری اسلامی قبرهای دسته جمعی قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را حداقل در هفت شهر ایران «عامدانه» تخریب کرده‌اند.

علاوه بر این، در مواردی برخی اقدام به تخریب سنگ قبر چهره‌هایی چون ندا آقاسلطان و مصطفی کریم‌بیگی کردند که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ۸۸ کشته شدند.

در سال ۱۳۹۵ نیز، شکستن برخی سنگ‌قبرها و پاشیدن رنگ و اسید روی تصویر برخی چهره‌های سرشناس در بهشت زهرا انتقاداتی را برانگیخت.

XS
SM
MD
LG