لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

دختر صدام و حزب بعث عراق از مرگ عزت ابراهیم الدوری خبر دادند


دولت آمریکا برای یافتن عزت ابراهیم الدوری ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
دولت آمریکا برای یافتن عزت ابراهیم الدوری ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

دختر ارشد دیکتاتور سابق عراق با انتشار عکسی از صدام حسین و عزت ابراهیم در صفحه توئیترش نوشت: «به تمام مردم عراق و طرفداران او در جهان عرب و سراسر دنیا تسلیت می‌گویم».

دختر صدام حسین و حزب بعث عراق روز دوشنبه پنجم آبان اعلام کردند که عزت ابراهیم الدوری، یکی از مقامات ارشد رژیم سابق عراق و معاون صدام حسین که سال‌ها تحت تعقیب بوده درگذشته است.

پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکا و سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، عزت ابراهیم یکی از مهمترین افراد تحت تعقیب بود و دولت آمریکا در فهرست افراد تحت تعقیب که به صورت یک بسته ورق بازی منتشر کرده بود او را «شاه گشنیز» لقب داده و برای یافتن او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

رغد صدام حسین، دختر ارشد دیکتاتور سابق عراق، روز دوشنبه با انتشار عکسی از پدرش همراه با عزت ابراهیم در توئیتر نوشت: «به تمام مردم عراق و طرفداران او در جهان عرب و سراسر دنیا تسلیت می‌گویم».

حزب بعث عراق نیز در بیانیه‌ای از مرگ عزت ابراهیم که ۷۸ ساله بود خبر داد ولی هیچ جزئیاتی در مورد دلیل و محل مرگ او منتشر نکرد.

در سال‌های قبل گزارش‌هایی در مورد دستگیری و یا مرگ عزت ابراهیم منتشر شده بود ولی او با انتشار نوارهای صوتی و تصویری مرگ و بازداشت خود را تکذیب کرد.

در سال ۲۰۱۶ یک نوار ویدئویی که به او نسبت داده شد ولی صحت آن قابل تایید نبود پخش شد که در آن عزت ابراهیم از حملات القاعده و گروه موسوم به «خلافت اسلامی» دفاع می‌کرد.

برخی از تحلیلگران امور عراق معتقدند که او در سازماندهی شورش گروه‌های سنی پس از اشغال عراق نقش مهمی ایفا کرده است.

عزت ابراهیم که به دلیل یخ فروشی در دوران کودکی و نوجوانی «مرد یخ فروش» لقب گرفته بود در سال ۱۹۴۲ متولد شد. او به تدریج در سلسله مراتب حزب بعث ارتقا یافت و به یکی از فرماندهان ارشد ارتش عراق بدل شد.

در سال‌های آخر رژیم سابق عراق او معاون صدام حسین و نایب رئیس شورای رهبری انقلاب عراق بود. او مهم‌ترین مقام ارشد رژیم سابق عراق بود که دستگیر نشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG